مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: اکنون ۵ سد یام سبزوار، کمایستان جوین، زاوین کلات، فریمان و دولت آباد در حال سرریز است. ۶ سد دیگر استان نیز مانند سدهای طرق، ارداک و شهید دهقان در آستانه سرریز قرار دارند.

۵ سد در خراسان رضوی سرریز شده و ۶ سد دیگر در آستانه سرریز قرار دارند/ احتمال سرریز سد دوستی در هفته های آینده نیز وجود دارد

مهندس کاظم جم در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: از یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون مترمکعب که گنجایش ذخیره آب در تمامی سدهای خراسان رضوی است، اکنون ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه سدهای استان ذخیره شده است. در واقع پس از بارندگی های اخیر به طور متوسط ۵۳ درصد از حجم ذخیره سازی آب در سدهای خراسان رضوی تکمیل شده است. این حجم آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا ۲۰ درصد بیشتر است.

وی ادامه داد: اکنون ۵ سد یام سبزوار، کمایستان جوین، زاوین کلات، فریمان و دولت آباد در حال سرریز است. ۶ سد دیگر استان نیز مانند سدهای طرق، ارداک و شهید دهقان در آستانه سرریز قرار دارند و به احتمال زیاد در چند روز آینده با بارندگی هایی که پیش بینی شده است این سدها نیز سرریز خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای جلوگیری از وارد شدن خسارات احتمالی به مناطق و روستاهای پایین دست به دلیل سرریز سدها، صورت گرفته، ابراز کرد: به ستاد بحران و دهیاری ها و شوراهای روستاهای پایین دست سد هشدار آماده باش داده ایم. همچنین تا حد امکان با همکاری افراد بومی حریم و بستر رودخانه های پایین دست سدها را آزاد کرده ایم. یکی دیگر از اقدامات انجام شده این است که میزان آب ذخیره شده پشت سدها را به صورت کامل مدیریت کرده و در صورت لزوم آب مازاد را تخلیه می کنیم. اکنون دریچه های تحتانی بیشتر سدهای استان بازگشایی شده و آب مازاد در حال خروج است.

وی افزود: خروج آب از دریچه های تحتانی سدها علاوه بر اینکه باعث خروج میزان آبی که انباشت آن پشت سد احتمال خطر در روزهای آینده را افزایش می دهد، می شود، موجب می گردد که مانوری برای رسوب موجود در مخازن سدها انجام شده و هم اینکه میزان مشخصی از حجم خالی پشت سد باقی بماند که در مواقع سیلابی احتمالی در آینده از این حجم برای کنترل و ذخیره سیلاب استفاده شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که در برابر فشار وارده به دیواره های سد بابت این حجم بالا از ذخیره سازی آّب، آیا احتمال شکستن و یا تخریب سدها وجود دارد خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان احتمال تخریب نه تنها سدهای استان بلکه هیچ کدام از سدهای ایران وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در سدها امکاناتی به نام ابزار دقیق و کنترل پایداری وجود دارد. این ابزار باعث می شود که تمامی اجزای سد به طور دقیق رصد و مورد محاسبه قرار گیرد و اگر به هر دلیلی قسمتی از مستحداث سد با ایراد روبرو شده و نیاز به تعمیر پیدا کند، این ابزار هشدار داده و بلافاصله متخصصان نسبت به رفع ایراد، اقدام می کنند. تمامی سدهایی که به صورت مهندسی و زیر نظر وزارت نیرو ساخته شده اند از این امکانات بهره می برند و به همین دلیل امکان تخریب آنها وجود ندارد.

وی در خصوص وضعیت انباشت آب پشت سد دوستی که اصلی ترین منبع تامین آب مشهد است، گفت: سد دوستی امروز ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره کرده است. این میزان چیزی در حدود دو سوم کل حجم سد است. با توجه به این موضوع که در کوههای افغانستان و همچنین کوههایی که در ایران و در حوزه آبریز سد دوستی قرار دارند میزان قابل توجهی برف انباشته شده است دور از انتظار نیست که امسال سد دوستی سرریز شود.

مهندس جم تصریح کرد: خوشبختانه از نظر میزان حجم ذخیره شده در پشت سدها، اکنون شرایط تامین آب مشهد نسبت به سالهای گذشته در وضعیت بسیار مناسب تری قرار دارد اما این موضوع منافاتی با مدیریت آب و سازگاری با کم آبی نداشته و نباید حساسیت ها نسبت به مصرف بهینه آب و صرفه جویی کم شود. هیچ تضمینی برای تکرار این شرایط مطلوب آب و هوایی در سالهای آینده وجود ندارد و ممکن است دوباره با خشکسالی های شدیدی که سالهای پیش با آن روبرو بودیم مواجه شویم. پس لازم است که اکنون منابع آبی در دسترس را به بهترین نحو مدیریت کنیم.

وی متذکر شد: با بروز و شیوع بیماری کرونا، رعایت نکات بهداشتی و شستشوی مرتب دست ها از اهمیت ویژه ای برخودار شده است. با این شرایط مصرف آب بسیار زیاد شده و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و مصرف آب مدیریت نشود ممکن است در آینده برای تامین آب با مشکل روبرو شویم. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که در شستشوی بیست ثانیه ای دستها نیازی به باز بودن شیر آب وجود ندارد و با بسته نگه داشتن آن می توان از هدررفت این نعمت الهی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.