دستاوردهای بزرگ مقاومت در جریان عملیات طوفان‌الاقصی و غافل‌گیری عجیب صهیونیست‌ها در مقابل این حرکت در حالی نگاه محافل تحلیلی را به خود جلب کرده که پیش‌بینی آینده این نزاع هم خالی از لطف نیست.

در گفت‌وگو با علی عبدی، کارشناس مسائل فلسطین مطرح شد/ پاسخ به چند پرسش درباره شاهکار مقاومت

به گزارش قدس آنلاین، بر این اساس سراغ علی عبدی، کارشناس مسائل فلسطین رفته‌ایم و چند پرسش کوتاه در باب این تحول را به بحث گذاشته‌ایم. 


واکنش صهیونیست‌ها در برابر عملیات مقاومت را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
عملیات طوفان‌الاقصی یک عملیات سرنوشت‌ساز است و قطعاً تحولات فلسطین را به یک مرحله جدید و تاریخی وارد می‌کند. این عملیات یک شکست دوجانبه در عرصه نظامی و اطلاعاتی برای صهیونیست‌ها بود. مقامات اسرائیل هنوز از شوک اولیه این عملیات خارج نشده‌اند و تنها تصمیم جدی که گرفتند اعلام وضعیت جنگی در سرزمین‌های اشغالی و تهیه فهرستی از منازل فرماندهان حماس در غزه بوده که آن‌ها را با جنگنده‌های خود بمباران و تعداد زیادی از زنان و کودکان بی‌گناه را به شهادت رساندند.

احتمال ورود حزب‌الله به این جنگ وجود دارد؟ 
حزب‌الله لبنان برای ورود به جنگ تمایل زیادی دارد و براساس برنامه‌ریزی محور مقاومت، طرحی چند مرحله‌ای برای کشاندن بیشتر رژیم صهیونیستی به باتلاق در حال تکمیل است، به‌طوری‌که ابتدا حماس عملیات را کلید زد و ادامه جنگ بستگی به تمایل تل‌آویو و واکنش این رژیم دارد. این تحقق همان اتحاد میدان‌هاست. ورود اسرائیل به جبهه‌های جدید برای محور مقاومت ایده‌آل‌ترین وضعیت ممکن و بدترین حالت ممکن برای اسرئیل خواهد بود.

پیش‌بینی  آینده چیست. جنگ طولانی می‌شود؟
با توجه به وضعیت شکننده اقتصادی و گسسته داخلی به وجود آمده جامعه یهود از زمان انتخاب دوباره نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر، رژیم اسرائیل توان اداره جنگ طولانی را نخواهد داشت. نزاع دامنه‌دار تا سال‌های متمادی اثرات مخربی بر معیشت مردم یهود و ساکنان شهرک‌نشین صهیونیست به همراه خواهد داشت. با توجه به ضربه‌های سنگین مقاومت در ساعات اولیه جنگ و غافل‌گیری و اسارت عده‌ زیادی از سربازان و فرماندهان رژیم صهیونیستی، دست اسرائیل زیر ساتور مقاومت قرار گرفته و بهترین حالت برای مقامات این رژیم برقراری صلح با ابزار دیپلماسی است. اما با توجه به پوشش گسترده تصاویر ویرانی‌ها و کشته‌شدگان جنگ توسط رسانه‌های صهیونیست، احتمالاً این رژیم با هدف کسب اعتبار از دست رفته، برای اقدام جنایت جنگی گسترده علیه ملت مظلوم فلسطین آماده می‌شود.

پیامدهای طوفان الاقصی بر سرنوشت رژیم اسرائیل و آینده منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رژیم صهیونیستی امروز دچار بحران دوقطبی درون خود شده و این جنگ به نوعی مرگ اسرائیل را تصریح خواهد کرد. در سطح منطقه‌ای، عملیات طوفان الاقصی یکی از فرازهای نظم جهانی است. با توجه به ضربه حماس، امروز سطح توقع از مسجدالاقصی بالاتر خواهد رفت. زمین در اختیار مقاومت قرار دارد و  بازیگری جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت قدرت چانه‌زنی را در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی بالا برده؛ این اتفاقی بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی و اقدامی تاریخ‌ساز و از نقاط عطف در جهان محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.