قدس آنلاین –ایلام: استاد دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادب فارسی کشور گفت: شاعران کرد ایلامی «شاکه» و «خان منصور» اشعاری یگانه سروده اند که در ادب فارسی کم نظیر است.

«شاکه» و «خان منصور» اشعاری یگانه سروده اند

 

میر جلال الدین کزازی در همایش ملی مانگ و مانشت در شهرستان ایوان با بیان اینکه ویژگی همسرایی اشعار «شاکه» و «خان منصور» در ادبیات ایران کم نظیر است و نمونه های بسیار کمی با این بلاغت و مهارت در اشعار شاعران این سرزمین وجود دارد، افزود: پیوند این دو شاعر شگفت انگیز و بی نظیر است و شاید بتوان آنرا با پیوند «مولانا» و «شمس» سنجید اما هرگز مولانا و شمس بدان سان که این دو بودند، همسرایی نکرده اند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه شهرستان ایوان امروز سر به کیوان می ساید چراکه وقت آن رسیده که یکی از فرزندان خود را به نام «خان منصور» گرامی بدارد، اظهارداشت: هیچ سخنورانی در ایران وجود نداشته که مانند «شاکه و خان منصور» اینچنین پیوند تنگاتنگ داشته باشند و دیوانی که آمیزه ای از سخنان هر دو سخنور باشد در ادبیات ایران به ندرت یافت می شود.

میر جلال الدین کزازی با بیان اینکه «خان منصور» ماهی بوده که از پس مانشت بر دمیده و یار یکدل او «شاکه» به پرتو این ماه می ماند، خاطرنشان ساخت: در شهر باستانی ایوان مایه شگفتی نیست که مردانی همچون شاکه و خان منصور در دامان ادب خود پرورده باشد چراکه این دیار مملو از انسان های فرهیخته و ادیب بوده است.

وی به نام تاریخی شهر ایوان در زمان هخامنشی با واژه های هخامنشی «آپادانا» یا «یاوانا» اشاره کرد و بیان داشت: برای شناخت بیشتر این دو شاعر توانمند انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در خصوص ویژگی های اشعار آنان لازم است.

گفتنی است همایش ملی «مانگ و مانشت» (در زبان محلی به معنی ماه و مانشت) (نام منطقه ای در استان ایلام) به منظور بزرگداشت «شاکه و خان منصور» دو شاعر ایلامی که مکمل یکدیگر در شعر کردی بوده و همسرایی می کردند، بطوریکه یک مصرع را شاکه و مصرع دیگر را در همان فضا ، وزن و قافیه خان منصور بیان کرده، 27 و 28 مهرماه در این استان برگزار می شود.

شاکه اهل ایل بولی چوار و خرده فروشی دوره گرد بود و خان منصور نیز رییس ایل کلهر ایوان محسوب می شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.