مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: هنر به عنوان یک زبان بین‌المللی بهترین راه برای اعمال دیپلماسی فرهنگی و تبیین مفاهیم اسلامی است، زیرا نسبت به ابزارهای دیگر از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است.

سرسنگی: غرب می‌خواهد معیارهای فرهنگی‌اش را به مثابه استاندارهای جهانی به ما تحمیل کند

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از تسنیم، سلسله نشست‌های تخصصی مشترک موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی الهدی و خانه هنرمندان با عنوان «مفهوم دیپلماسی فرهنگی و شاخصه‌های آن در جمهوری اسلامی ایران» عصر دیروز با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، حمیدرضا شاه آبادی مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری انتشارات الهدی، قهرمان سلیمانی معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجید سرسنگی با اشاره به نگاه راهبردی به هنر در عرصه دیپلماسی فرهنگی، تصریح کرد: عرصه دیپلماسی فرهنگی جایی است که دکترین فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و الگوهای رفتاری نظام جلوه‌گر است و به افکار عمومی جهانیان منعکس و جایگاه و منزلت واقعی آن در نظام بین‌المللی تبیین می‌شود.

وی ادامه داد: اما مهم این است که بدانیم عرصه دیپلماسی فرهنگی در کشور ما بر اساس کدام تئوری تبیین شود! زیرا در نظریه‌های غربی دیپلماسی فرهنگی، اقتصاد زیربنای همه فعالیت‌های سیاسی است و بر دیپلماسی هم حکومت می‌کند. سرمایه‌داری چارچوب تئوریک این نظریه است که بنیاد وجودی خود را بر مناسبات اقتصادی تقاضا و عرضه استوار نموده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان اظهار کرد: برخورد فرهنگی جمهوری اسلامی که از ابتدای انقلاب اسلامی مبنایش را بر بیدارسازی ملل مسلمان بنا نهاده است، در آستانه دهه چهارم استقرارش دیگر نمی‌تواند از دانش جهانی دیپلماسی فرهنگی بی‌بهره و برکنار باشد و باید آن نگاه عمیق و انقلابی را به زبانی بسیار پرنفوذتر و تاثیرگذارتر از گذشته و به مدد رسانه مهمی چون هنر به مخاطبان فرهنگی غرب انتقال دهد.

به گفته وی هنر به عنوان یک زبان بین‌المللی بهترین راه برای اعمال دیپلماسی فرهنگی و تبیین مفاهیم اسلامی است، زیرا نسبت به ابزارهای دیگر از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است.

سرسنگی با اشاره به فرمایشات رهبری در مجموعه «دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری» تصریح کرد: جهان غرب مجموعه‌ای از معیارهای فرهنگی خویش را به مثابه استادندارهای جهانی بر همه کشورها تحمیل می‌کند و توقع دارند همه کشورهای مستقل جهان از جمله جمهوری اسلامی، خود را با این استاندارها تطبیق دهد لذا آثار هنری ایرانی که نشان از روحیات انقلابی در آن باشد مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد.

وی گفت:چرا تاکنون نتوانسته‌ایم از دارایی‌هایی فرهنگی، هنری و معنوی کشورمان در سطح جهانی دفاع کنیم؟ مولانا، تار آذری و حتی بازی چوگان از طرف دیگر کشورها مصادره شده است، پس باید هنرمندان معاصر را برای دفاع از اهداف فرهنگی و هنری تشویق کرد.

سرسنگی در پایان سخنانش گفت: هنر تجربه منحصر به فردی است که خاطره می‌سازد و تاثیراتی با خود به همراه دارد که معمولا در ذهن می‌ماند، امیدوارم مجمموعه این نشست‌ها به تقویت دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

دیپلمات فرهنگی از هرگونه دروغ و رفتار غیرانسانی اجتناب می‌کند

قهرمان سلیمانی، معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیگر سخنران این نشست درباره دیپلماسی فرهنگی گفت: معمولا دیپلمات‌های فرهنگی آدم‌های صادق و راستگو هستند و پایه و مبنای سخنان آنان بر اساس صداقت و راستگویی است و از هرگونه دروغ و رفتار غیرانسانی دور هستند.

سلیمانی ابراز کرد: نخستین گام در دیپلماسی فرهنگی این است که با روح فرهنگی ایران آشنا شویم، روح فرهنگ با انقلاب اسلامی شگل گرفت و تدوام و قوام یافت.

وی گفت: ایران چهارراه گذرگاه جهان است و همیشه ایران و اسلام نقطه تعامل یکدیگر هستند و شاخصه اصلی دیپلماسی فرهنگی ایران داشتن روحیه تعاملانه آن است تا با زبان فرهنگی با دنیا سخن بگوییم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.