قدس آنلاین:معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت : 31 هزار و 700 اثر در فهرست آثار ملی کشورثبت شده این در حالی است که شاید بیش از یک میلیون اثر در کشور قابلیت ثبت شدن در این فهرست را دارد.

بیش از یک میلیون اثر در کشور قابلیت ثبت ملی دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، محمد حسین طالبیان در جمع خبرنگاران خراسان شمالی افزود: این در حالی است که تعداد 17 اثر نیز در فهرست جهانی ملموس و 10 اثر در فهرست جهانی ناملموس به ثبت رسیده است. 

وی خاطرنشان کرد: هر ساله تعداد 300 الی 400 اثر از استان ها برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی برای سازمان ارسال می شود که توسط گروه های کارشناسی ستاد بررسی و در صورت واجد شرایط بودن به ثبت می رسد. 

وی در رابطه با واگذاری مرمت بناهای تاریخی به بخش خصوصی نیز خاطرنشان کرد: صندوق احیای اماکن تاریخی به بهره برداران مکان هایی که ارزش معماری و تاریخی و فرهنگی دارند کمک می کند تا به مرمت این بناها بپردازند. 

وی با بیان اینکه این صندوق 50 درصد هزینه های مرمت را به صورت مشارکتی به بهره بردار کمک می کند، تصریح کرد: در حال حاضر برای سال جاری بیش از 8 میلیارد تومان بودجه برای این صندوق در نظر گرفته شده و برای سال 94 نیز این بودجه دو برابر شده و به بیش از 17 میلیارد تومان افزایش می یابد که نشان از توجه به حوزه میراث در این دولت و اهمیت جنبه های مشارکتی برای سازمان است. 

طالبیان اظهار داشت: برای مرمت برخی فضاها نیز کمک های تشویقی و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: در تلاش هستیم تا در قانون برنامه ششم اختصاص یک درصد از منابع دستگاه های مختلف برای پژوهش و حفاظت از بناها و آثار تاریخی با استفاده از کارشناسان مجرب با نظارت تخصصی اختصاص یابد. 

وی بر بحث آموزش و ترویج میراث فرهنگی در جامعه نیز تاکید کرد و متذکر شد: مردم باید نسبت به هویت و ثروت و سرمایه  فرهنگی خود آگاه شوند چرا که تنها با کمک و همکاری مردم در حفاظت از سرمایه های ملی موفق خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از این آثار با ارزش یک کار کاملا مردمی است چرا که فقط زمانی یک کشور موفق در این زمینه خواهیم بود که خود مردم متقاضی کمک برای حفاظت از این آثار باشند. 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، حفاری های غیرمجاز در این بناها را ناشی از نادانی افراد دانست و گفت: باید مردم خود را مالک این بناها بدانند و به عنوان هویت فرهنگی در جهت حفاظت از آنها گام بردارند. 

وی واژه فرسوده را برای این بناها نادرست خواند و اظهار داشت: باید این واژه را به ناکارآمد در سطوح مختلف تغییر داد چرا که هیچگاه یک شهر، بافت و یا یک محله تاریخی فرسوده نیست و فقط دچار گرفتاری شده و باید به سراغ آن برویم و اصلاح کنیم. 

طالبیان با بیان اینکه باید برای بناها یک برنامه مدیریتی روشن داشته باشیم تا در تصمیم گیری ها به مدیران کمک کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای میراث های جهانی این برنامه تدوین شده و به تازگی برای فهرست ملی نیز تدبیری شده تا حداقل یک خلاصه برنامه مدیریتی برای حفاظت داشته باشند. 

وی با اشاره به حجم بالای کار در میراث فرهنگی، تصریح کرد: در همین راستا بر اساس اولویت بندی ها در گام اول مکان های اضطراری و بسیار مهم در اختیار سازمان که در صورت نابودی، بخشی از قله های فرهنگی ما از بین رفته اند مرمت می شوند. 

وی یادآور شد: خوشبختانه در سال جاری تقاضا شد از محل برنامه و بودجه ردیف اضطراری برای این مساله قرار دهند که موافقت شد و از سال 94 این ردیف تخصیص می یابد. 

وی از احداث 12 موزه جدید خبرداد و گفت: اگر موزه ای تقاضای اشیائی از موزه ملی را داشته و شرایط حفاظت و فضا نیز مهیا باشد، مشکل خاصی وجود ندارد. 

طالبیان با تاکید بر اهمیت حفاطت در زمان مرمت، تصریح کرد: در زمان کاوش حتما باید مرمت گر و حفاظت کننده دیده شود و کار به صورت علمی انجام شود.

وی با تاکید بر کنترل ضوابط، خاطرنشان کرد: آثار تاریخی حرمت دارند و حقوق مردم هم محترم است و اگر خلاف ضوابط عمل شود به شدت جلوی آن را می گیریم. 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به بازدیدهای انجام شده از رباط قره بیل، رباط قلی، رباط عشق و شهر بلقیس و روستای هدف گردشگری رویین در استان خراسان شمالی نیز اشاره کرد و گفت: برای این مکان ها هر میزان که استان کمک کند سازمان نیز به همان میزان کمک خواهد کرد. 

وی از اختصاص 250 میلیون تومان برای رباط قره بیل، 100 میلیون تومان برای رباط عشق، 100 میلیون تومان برای رباط قلی در این سفر خبر داد که به همین میزان نیز استان اعتبار اختصاص می دهد.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.