گروه جامعه / محمد رضایی - شرکت کنندگان در دومین همایش ملی کاربرد گیاهان دارویی در طب سنتی و سبک زندگی از کم توجهی مسؤولان نظام سلامت به ارزش افزوده طب سنتی و اسلامی انتقاد کردند.

 انتقاد از غفلت مسؤولان نسبت به ظرفیت طب اسلامی وایرانی

 به گزارش خبرنگار ما در همایش ملی کاربرد گیاهان دارویی که در دانشگاه تربت حیدریه با همکاری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برگزار شدکارشناسان وحکمای این رشته از اینکه یک ریال از بودجه نظام سلامت به توسعه این دانش دیرپای اسلامی ، ایرانی اختصاص نیافته و از نخبگان این رشته ها حمایت نمی شود ، انتقاد کردند و خواستار پاسخگویی مسؤولان شدند.

 

 درخواست 50درصدی بودجه سلامت

حکیم «حسین خیراندیش» مدیرعامل مؤسسه تحقیقات حجامت و طب سنتی ایران نیز در این همایش به خبرنگار ما گفت: دراین حوزه نیازبه قوانین حمایتی و زیر ساختهای حقوقی داریم و باید حد اقل 50درصد از بودجه سلامت کشور به طب سنتی و اسلامی اختصاص یابد.

به گفته وی تمام اعتبارات صرف طب جدید شده و حتی یک ریال صرف طب سنتی نمی شود و لذا امکان توسعه طب سنتی بدون اعتبار وجود ندارد و اتفاقی هم که تاکنون افتاده حرکتی مردمی و از جیب علاقمندان و بیماران بوده است. وی افزود: کشور ما در عرصه طب سنتی از لحاظ نظری با بیش از 1440 عنوان کتاب از بسیاری کشورهای دنیا غنی تر است و باید با کار رسانه ای و دانشگاهی این ارزش افزوده را به جهانیان اثبات کرد.

 

  قدمت شش هزار و 300 ساله

خیراندیش افزود: پیشینه کاربرد طب سنتی در ایران حدود شش هزار و 300 سال و این امر نشانگر آن است که کشور ما در طب سنتی جلوتر از دیگر کشورهای جهان می باشدو ما باید برای بهره گیری از این نعمت خدادادی پیشگام باشیم.

حکیم خیراندیش تاکید کرد: طب سنتی در حوزه بیماریهای شایع همچون فشار خون باعث کنترل آن و با استقبال مردم روبرو شده است ولی امکان بهره گیری همه از این طب سالم وجود ندارد. وی گفت: تاکنون در خصوص طب سنتی اسلامی 500 مقاله علمی توسط دانشگاههای جهان تدوین و منتشر و سبب گردیده تا دنیا نیز با این پدیده آشنا شوداما هنوز باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

مدیرعامل موسسه تحقیقات حجامت و طب سنتی افزود: بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تا سال 1404 به میزان 30 تا 70 درصد سهم درمان در ایران به طب سنتی اختصاص می یابد لذا باید به تناسب این سهم «پزشک متخصص» تربیت کنیم اما هنوز در آغاز راهیم.

 

  افزایش 500 برابری گیاهان دارویی

وی با اشاره به استقبال مردم در ایران از طب سنتی گفت: افزایش 500 برابری مصرف گیاهان دارویی از سال 1369 تاکنون نشانگر اهمیت قائل شدن مردم نسبت به درمان با روشهای سنتی است.

مدیرعامل موسسه تحقیقات حجامت و طب سنتی در ادامه همچنین گفت: این موسسه پژوهشی در سال 1369 در ایران به ثبت رسید و تاکنون هفت هزار پزشک در همین چارچوب آموزش دیده اند. وی در باره روی آوری مردم به حجامت برای رفع بیماریها  نیز  افزود: موضوع حجامت هم اینک مورد توجه محافل علمی دنیا قرار گرفته و در این خصوص دانشگاهها در حال تدریس آن هستند.

دکتر خیراندیش گفت: 12 تا 17 نوع حجامت در طب سنتی ایران تعریف شده که در دانشگاهها تدریس می شوند و حجامت گرم و خشک بدون خونریزی نیز حوزه وسیعی پیدا کرده است. وی همچنین  افزود: حجامت در حوزه موارد اورژانس نیز در حال گسترش می‌باشد که بیشتر در مسمومیتهای غذایی و دارویی کاربرد پیدا کرده است.

 

 طب جدید در سبک زندگی، حرفی برای گفتن ندارد

دکتر خیراندیش گیاهان دارویی، طب سنتی و سبک زندگی اسلامی را از امتیازات ایران در حذف موارد بیماریهای نوپدید عنوان کرد و افزود: طب جدید در سبک زندگی حرف اساسی و درستی ندارد  چون دارای دیدگاه خاصی نیست. وی تاکید کرد: مردم بر اساس تبلیغات و فرهنگ نشات گرفته ازآن، بدون جهت و راهبرد زندگی می کنند و دچار مشکلات اساسی در تمامی زمینه ها می شوند.

 وی افزود: باید سبک زندگی را از دستورات دینی و طب سنتی بگیریم و این سبک را بصورت ریز تعریف و تدریس و در ادامه  ساختار و ابزاری برای آن فراهم کنیم.

 

 حجامت 12میلیون نفر در یک سال

خیراندیش با اشاره به  ۱۲ میلیون مورد حجامت در سراسر کشور در سال گذشته اذعان کرد: بیشترین حجامت کاربردی در حوزه اورژانس‌ها و مسمومیت های غذائی و داروئی است که این آمار در حال افزایش است.

به گفته خیر اندیش در حوزه بیماری های منتشر شده، از حجامت گرم و خشک برای سرماخوردگی، آرتروزها و از حجامت تر، برای سر درد های میگرنی که یک دوره طولانی مردم درگیر آن هستند و بین ۳۰ تا ۴۰ سال باید تحت درمان باشند، با دو تا ۳ حجامت سر غالباً درمان می شوندو باید این نوع درمانهای سنتی افزایش یابند.

مدیرعامل موسسه تحقیقات حجامت ایران  تصریح کرد: طب سنتی باید توسط طب جدید پایش و پس از توجیه کارشناسان تدریس شود که در این صورت جامعه رشد پیدا می کندو بسیاری از بیماریها درمان و حتی ریشه کن می شوند.

 

 پذیرش ۷۰ مقاله علمی طب اسلامی

دکتر علیرضا کرباسی، دبیر همایش و رئیس دانشگاه تربت حیدریه در این رابطه به خبرنگار ما گفت: برای این همایش حدود ۷۰ مقاله پذیرفته شده که در حوزه گیاهان دارویی چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 وی افزود: گیاهان دارویی در طب سنتی و در سبک زندگی افراد جامعه تاثیرگذار است و باید برای حل مشکلات مردم و برون رفت از بحران فست فود ها و داروهای شیمیایی از فرآورده های آن بهره ببریم.

 رئیس دانشگاه تربت حیدریه خاطر نشان کرد: 250 مقاله در زمینه کاربرد گیاهان دارویی از سراسر کشور به دبیرخانه ارائه  شده واین مقالات در کتابچه ای چاپ و از آن در زمینه رشد صنعت گیاهان دارویی بهره گیری می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ایشان که فرموده اند طب نوین در سبک زندگی دارای دیدگاه خاصی نیست احتمالا دستورالعمل های سبک زندگی WHO را ملاحظه نفرموده اند. طب نوین و سنتی هر دو مکمل یکدیگر اند و درست نیست علیه یکی از آن ها جبهه بگیریم.تحقیقات گسترده کشور های پیشرفته در پزشکی نوین هم شاهدی بر همین ادعا است.