قدس آنلاین_ هنگامه طاهری_ کارشناس طلاق و خانواده: در روابط زناشویی زنان و مردانی که از اوقات فراغت و با هم بودن کمتر لذت می برند و میل یا زمان کافی برای گفتمان ندارند و تفریحات خانوادگی مطلوب آنها نیست به شبکه های اجتماعی رو می آورند و این مکان مجازی برای آنها تبدیل به یک تفریحگاه می شود؛تفریحگاهی که زندگی زناشویی همراه آن نیست.

شبکه های اجتماعی با روابط همسران چه می کند؟

صدای مرا انگار نمی شنود,بلند و آهسته هم فرقی نمی کند, فقط گاهی حرص ام که می گیرد نگاهی گذرا و سریع می اندازد و می گوید:"اوهوم"! حالا فرقی نمی کند این جواب با پاسخ من همخوانی داشته باشد یا نه . مثلا میخواهد بگوید حواسم به حرفهایت هست اما من می دانم تمام حواسش به دوست مجازی آن طرف وایبر است که  هر شب سر ساعتی مشخص با هم قرار دارند . با این حال نباید بدانم کیست و با هم چه می گویند. می گوید شبکه های اجتماعی حریم خصوصی اش هست و من حق دخالت ندارم.

***

این که  تمام بعد از ظهر  می ماند داخل اتاق کارش و یک تبلت ِ وصل به اینترنت هم دستش می گیرد و توی آن می چرخد رنجم می دهد. هر وقت صدایش کنم می گوید کار دارد ولی اگر بی هوا در اتاق را باز کنم تبلت ناگهان از دستش می افتد. و این می شود آغاز دعوای هر روزه ی ما...باید ندیده اش بگیرم حالا که هر کسی برای خودش زندگی میکند و سقف اجبارا یکی است.

***

گاهی با خودم فکر می کنم وقتی تو این همه برای  انواع شبکه های اجتماعی موبایلی  می گذاری جایگاه من کنار تو کجاست؟! خودم دیدم تصویر همکار خانمت که با موهای پریشان نشسته بود گوشه یکی از شبکه های موبایلت . اما عکس با حجاب من  زمینه یک دعوای اساسی شد برای تو که "غیرتی شدی!"

نمی دانم وقتی آن خانم با آن قیافه پر از آرایش و بی حجاب را اَد میکردی غیرتت کجا بود؟

***

به گزارش قدس آنلاین ،امروزه شبکه های اجتماعی موبایلی  راحت تر افراد را از هر کجای دنیا به هم وصل می کند. همین که به اینترنت متصل می شوی, صدای ممتد دینگ دینگ پیامها غوغا می کند و حرف و حرف و حرف...

یکی بیاید بگوید روابط اجتماعی حقیقی چه اشکالی داشت که یکدیگر را کنار گذاشتیم تا در فضای مجازی روابط عمومی مان را تقویت کنیم؟ دل می خواهد که  در یک عصر سرد پاییزی  برای همسرت با عشق چای بریزی بنشینی کنارش و  تعارفش کنی و او نه تو را ببیند نه عطر چای تازه دم تو را حس کند و  انگشتش روی  صفحه موبایلش بچرخد و  با کسی که آن طرف خط است  دل خوشیهایش را قسمت کند.

کارشناسان می گویندآنچه در استفاده از این شبکه های اجتماعی برای خانواده ها و به خصوص زوج های جوان چالش ایجاد کرده است ارتباط با برخی از دوستان اینترنتی است که زنجیره وار با یکدیگر در ارتباط هستند.این حلقه های دوستی ناخواسته ارتباط شما را با دوستانِ دوستان تان برقرار می سازد و ممکن است در این بین افرادی در صفحه شخصی شما عکس یا مطلبی منتشر کنند که از نظر فرهنگ و سبک زندگی هیچ سنخیتی با شما، همسر و خانواده تان ندارند و این جاست که مشکلات بروز می کنند.

دکتر سید حسن حسینی کارشناس طلاق و خانواده  می گوید: "در روابط  زناشویی زنان و مردانی که از اوقات فراغت و با هم بودن کمتر لذت می برند و  میل یا زمان کافی برای گفتمان ندارند  و تفریحات خانوادگی مطلوب آنها نیست به شبکه های اجتماعی رو می آورند  و این مکان مجازی برای آنها تبدیل به یک  تفریحگاه می شود؛تفریحگاهی که  زندگی زناشویی همراه آن نیست."

اما  نمی توانیم حقیقت عصر ارتباطات را انکار کنیم حالا روزگار  صنعت و اینترنت و  روابط گسترده اجتماعی است و متاسفانه همیشه این تکنولوژی ها قبل از آموختن چگونگی استفاده از  آنها وارد جامعه ما شده و تا  ما خودمان چرتکه بیندازیم که از کجا باید شروع کنیم و به کجا ختم , زمینگیر همین تکنولوژی های برآمده از اینترنت شده ایم.

به گفته دکتر حسینی:"  اتصال افراد به شبکه های اجتماعی به علایق آنها بر می گردد.  اما زمینه های فرهنگی و اجتماعی در شبکه های اجتماعی است که آنها را به سوی مخاطبین خاص سوق می دهد. مخاطبینی که گاهی حریم ها را نادیده می گیرند و  حتی به  مطالب ولنگارانه  واکنش نشان داده و با گذاشتن یک کامنت از طرف  عده ای شناسایی و  دنبال می شوند. هر چند در این بین هستند کسانی که اجازه ورود دیگران به حریم خصوصی شان را نمی دهند"

آفرین صادقی فوق لیسانس روانشناسی عمومی نیز می گوید: " ورود به گروه هایی که با فرهنگ خانوادگی فرد سنخیت ندارد  منجر به ایجاد حساسیت  در روابط زوجین می شود و این موضوع عموما وقتی اتفاق می افتد که  فرد فرهنگ استفاده صحیح از این شبکه ها را نداند."

وی اظهار میدارد:" شبکه اجتماعی موبایلی برای کاهش ارتباط کلامی است نه  ایجاد فاصله بین همسران چرا که  سرگرمی بیش از حد با  این شبکه ها باعث سرد شدن روابط خانوادگی و عاطفی بین همسران شده  که جبران آن راحت نیست."

این کارشناس روانشناسی یادآور می شود :" در این شبکه ها  بر اثر افراط و تفریط ها  و عضویت های گروهی , افراد به اشخاصی خاص نزدیک می شوند که  ممکن است  با گذاشتن مطالب دور از شان  و  خارج از حریم های  اخلاقی  حساسیت های همسر را برانگیخته و بی اعتمادی را منجر شود."

اما چه می شود که فرد بدون در نظر گرفتن محیط پیرامون خود  ساعتها  با دوستان مجازی که  شخصیت حقیقی آنها نامشخص است  وقت میگذراند و ارتباط عاطفی اش با  همسر و خانواده کم رنگ می گردد؟  

 دکتر حسینی کارشناس در این زمینه به قدس آنلاین اظهار می دارد:"  این  که فرد خانواده و همسر خود را کنار بگذارد و به شبکه های اجتماعی روی آورد رفتاری همسرانه نیست . حتی این که به دوستان مجازی یکدیگر حساس شوند و   بخاطر آن دچار استرس شوند نشات گرفته از عدم اعتماد  به طرف مقابل است _  هر چند سرکشی نکردن باعث بالا رفتن اعتماد طرفین می گردد و نیازی به چک کردن  شبکه های اجتماعی و یا پیامک های  یکدیگر نمی باشد."

 حتی وی معتقد است:" اصولا کسانی مدهوش این شبکه ها می شوند که  به خاطر تحقیر ها  بدون شناخت از این که کجا باید ظرفیتهای فکری , بیانی و فیزیکی خود را نشان دهند ,  جذب تعریف های بیش از حد دوستان  شبکه های موبایلی  می شوند."

به گفته دکتر سید حسن حسینی: " این افراد از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند  و شخصیت کاملی ندارند."

اما او تاکید می کند که چنانچه این افراد آنقدر به این شبکه ها معتاد شده باشند که اگر این  امکان از آنها گرفته شود دچار اثرات سوءروانی شوند و احساس کمبود کنند  ترک آن برای آنها سخت خواهد شد!

در همین زمینه از سوی کارشناسان عنوان شده است که افرادی که به‌ طور مستمر از این شبکه ها استفاده می کنند و به نوعی به آن معتادند پس از مرور زمان غرق در رویا می‌شوند و از دنیای واقعی فاصله می‌گیرند. در همین خصوص افرادی که بیشتر از 3 ساعت از وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، به جای حل مشکلات به دنبال روش های جایگزینی هستند که به دروغ در ذهنشان ایجادشده است.

و این یک حقیقت تلخ است که روابط خانوادگی اکثر کاربران معتاد به شبکه های اجتماعی متزلزل است و گاه منجر به طلاق شده است.

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.