رییس کمیته ملی فضای مجازی کشور گفت: از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در راستای اشتغال و کسب و کار داخلی و خارجی باید بهره برد و راههای استفاده مناسب اقتصادی از آنها را به فارغ التحصیلان دانشگاه ها آموزش داد.

شبکه های اجتماعی در راستای توانمندسازی کسب و کار استفاده شود

به گزارش قدس آنلاین 'محمدرضا رستمی' چهارشنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: بیش از 30 میلیون صفحه فیس بوک در جهان به مباحث اقتصادی و اشتغال اختصاص دارد که از این میان سهم ایران تنها 15 صفحه و بسیار اندک است.

مشاور وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: رفع مسئله اشتغال با استفاده از فضای مجازی و بدون نیاز به سرمایه امکانپذیر خواهد بود.

وی درباره عضویت وزارت ورزش و جوانان در شورای فضای مجازی اظهار کرد: با وجود اهمیت مسئله فضای مجازی و فراگیری آن در میان جوانان، پیش از این وزارت ورزش و جوانان عضو شورای عالی فضای مجازی نبود که با مکاتبات انجام شده با حوزه ریاست جمهوری و تایید از سوی رهبر معظم انقلاب، این عضویت انجام شد.

رییس کمیته ملی فضای مجازی کشور گفت: کمیته تخصصی فضای مجازی صرفا به موضوع محتوای فضای مجازی توجه خواهد داشت و هم راستا با سیاست های شورای عالی فضای مجازی اقدام می کند.

وی ادامه داد: رویکرد شورای فضای مجازی این است که اگر قرار است جوانان در محیط شبکه های اجتماعی حضور داشته باشند باید منافع فردی و اجتماعی جامعه جوان و اعتماد افراد را تامین کرد.

رستمی اولویت این شورا را توسعه سواد رسانه ای در جامعه کاربر جوان، برنامه ملی توانمندسازی جوانان برای کسب و کار و تولید محتوای فارسی برشمرد.

وی تصریح کرد: اکنون وارد نسل ارتباطات مجازی هستیم و عدم ورود و کم توجهی به این فضا رفته رفته این فضا را به فضای تهدیدی برای جامعه تبدیل خواهد کرد و اگر مطالبات جوانان دیده نشود این فضا نیز به جنگ نرم تبدیل خواهد شد.

مشاور وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: دولت تدبیر و امید براساس سیاست های خود فضای مجازی را به عنوان یک فرصت می داند که در اختیار همه هست و اگر از آن استفاده درست نشود تهدید خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما در حوزه فضای مجازی، سه گفتمان حاکمیت، کاربران و اجتماعی را در کشور شاهد هستیم که گفتمان قالب گفتمان حاکمیت نیست بلکه گفتمان کاربران است.

وی با اشاره به اینکه اکنون در جهانی از اطلاعات و محتوا قرار داریم و روزانه گرایش به محتوا در حال افزایش است، گفت: متاسفانه در انقلاب تولید محتوا ما در خواب به سر می بریم و محتوای موثری در فضای مجازی دیده نمی شود.



** 89 درصد فعالان فضای مجازی جوانان هستند

وی جمعیت جوانان ایران را 25 میلیون نفر عنوان و اظهار کرد: 89 درصد فعالان حوزه فضای مجازی را جوانان تشکیل می دهند که بایستی در تولید محتوای مناسب و موثر فضای مجازی برای این قشر تلاش کنیم.

رستمی درباره بیشترین کاربرد شبکه های اجتماعی در جوامع غربی و توسعه یافته خاطرنشان کرد: در این کشورها شبکه های اجتماعی در راستای شبکه سازی های حرفه ای برای ارتباطات اجتماعی و اقتصادی و اشتغال بهره گیری می شود.

وی با بیان اینکه آموزش و توانمندسازی در فضای مجازی بایستی صورت بگیرد تاکید کرد: جای ورزش های مجازی، گردشگری مجازی، اوقات فراغت و ارائه مشاوره در فضاهای مجازی ما خالی است.

وی ادامه داد: ما پس از حاکمیت مطلق تکنولوژی در کشور، اکنون به فکر چاره افتاده ایم در حالی که با نسل چهارم، پنجم و ششم وب مواجه ایم و تا پنج سال آینده تلفن همراه دیگر وجود نخواهد داشت و جای خود را به ابزارهای جدید می دهد.

مشاور وزیر ورزش و جوانان افزود: تا یکسال و نیم آینده تمام ارتباطات جهانی بدون نیاز به تسلط به زبان طرف مقابل امکانپذیر می شود.

وی در بیان پژوهشی در سال 2012 میلادی بر روی کاربران فضای مجازی ایران گفت: 58 درصد کاربران ایرانی به استفاده از فیس بوک، 37 درصد گوگل پلاس، 14 درصد کلوپ، 12 درصد توییتر و 12 درصد نیز به linkedin اقبال دارند.

رستمی ادامه داد: تمرکززدایی، بی زمانی و بی مکانی، دسترسی آسان و کم هزینه، ظرفیت بالای اطلاع رسانی، سرعت بالای نشر اطلاعات، جهان گرایی و تعاملی بودن از ویژگی های فضای مجازی است که بی زمانی و بی مکانی بودن آن می تواند موجب شکل گیری عدم اعتماد در افراد شود.

وی تصریح کرد: ذائقه سنجی و ذائقه سازی باید در شبکه های اجتماعی صورت گیرد اما تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.

** طرح های ملی 'ویکی شهرهای ایران' و 'ویکی کتاب ایران' اجرا می شود

رستمی افزود: طرح های ملی 'ویکی شهرهای ایران' و 'ویکی کتاب' در راستای تولید محتوای فارسی و با رویکرد اقتصادی به زودی در کشور اجرا می شود.

رییس کمیته ملی فضای مجازی کشور گفت: این طرح ها در زمینه برندسازی شهرهای ایران و درآمدزایی و نیز در حوزه کتاب صورت می گیرد تا با شکل دهی گروه های کوچک در فضای مجازی، به تولید محتوای بومی کمک شود.

وی همچنین درباره بازی های رایانه ای گفت: 20 میلیون نفر در ایران به بازی رایانه ای می پردازند که از این میان 44 درصد دختران و 56 درصد پسران هستند که با آمار متوسط دو ساعت در روز، سالیانه 15 میلیارد ساعت بازی رایانه ای انجام می شود، بنابر این باید به محتوا و نوع بازی های رایانه ای توجه ویژه داشت.

مشاور وزیر ورزش و جوانان در پایان از اقدامات معاونت امور جوانان استان اصفهان در زمینه برگزاری همایش و دوره فضای مجازی و سواد رسانه ای قدردانی کرد و اصفهان را دارای رتبه نخست در امور جوانان دانست.

رییس کمیته ملی فضای مجازی کشور عصر چهارشنبه در سی و یکمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان با موضوع 'فضای مجازی' شرکت کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.