قدس آنلاین - سمانه بامشاد: وابستگی به استفاده از فناوری های اطلاعات ناشی از نزدیک شدن آنها به انسان ها ست.

شناخت مضرات فناوری اطلاعات مهمتر از استفاده از آنهاست

یک تحلیلگر حوزه «آی تی»، وابستگی به استفاده از فناوری های اطلاعات را ناشی از نزدیک شدن آنها به انسان ها دانست و اظهار کرد: باید سطح سواد دیجیتال و رسانه ای خودمان را بالا ببریم و تنها خودمان را منوط به کاربرد و استفاده از فناوری ها نسازیم. ضمن اینکه با آسیب های این حوزه آشنا شویم و خطرات و تاثیرات سوء آنها را در زندگی واقعی بشناسیم.

به گزارش خبرنگار ما، کیوان نقره کار تحلیلگر و کارشناس حوزه آی تی، با اشاره به ویژگی فناوری های این حوزه گفت: مهمترین ویژگی فناوری اطلاعات، پیشرفت سریع آن است که این پیشرفت باعث شده است تا فناوری اطلاعات روز به روز ارزانتر، کوچکتر و در نتیجه نزدیک تر با انسان شود که این نشانه پیوند آی تی با زندگی بشری است.

 وی ادامه داد: بحث وابستگی به این شکل از تکنولوژی ها از همین ناشی می شود که فناوری اطلاعات روز به روز به انسان نزدیکتر می شود. البته این نزدیکی از یک منظر خوب است که نیازهای ما در این حیطه سریع تر و با کیفیت تر رفع می شود ولی اینکه چگونه هدفمند از آنها استفاده کنیم و در جامعه استفاده درست از آن بشود موضوع مهمی است که از طریق رسانه ها، کارشناسان و همچنین شما دبیران هادی باید به آن پرداخته شود.

 نقره کار در اشاره به تحقق سرعت همه گیر شدن استفاده از فناوری، به بحث اینترنت اشیاء و آنلاین شدن هر شیء پرداخت و اظهار کرد: در این حوزه اگر به طرح فواید استفاده از فناوری اطلاعات و نحوه کاربرد آنها در جامعه پرداخته نشود آن موقع معایب فناوری نمود بیشتری پیدا می کند. اما با نزدیک شدن به مشکلات مردم می توان از استفاده صحیح فناوری بهره برد.

 این کارشناس «آی تی» در بیان روش ترغیب مردم به استفاده از فناوری اشاره کرد و خطاب به دبیران هادی مناطق بیست و دوگانه شهرداری تهران تصریح کرد: ترغیب مردم باید با مدلی باشد که خودتان آنرا تهیه و تعریف می کنید تا شرایطی ایجاد شود که در آینده به تعداد جمعیت تهران وبلاگ و شبکه های اجتماعی داشته باشیم.

 سخنران جلسه اعضای کانون وبلاگنویسی و شبکه های اجتماعی جشنواره شکوفا با تاکید بر مقابله با جنگ نرم دشمن گفت: حضور ما در اینترنت باید به گونه ای باشد که اگر کاربری اطلاعاتی را جست و جو کرد، اطلاعات جست و جو شده را از قبل ما فراهم آورده باشیم تا کاربران با اطلاعات جمع آوری شده نیاز خود را رفع کنند.

 نقره کار همچنین وجود معضلات در استفاده از فناوری های اطلاعات را تایید کرد و افزود: کشورهای مبدع تکنولوژی نیز مشکلاتی در استفاده از فناوری دارند که حتی در آن کشورها رخ داده است که کاربران از قوانین و مسوولان نیز جلو زده اند. اما این باعث نمی شود که به دلیل اینکه در کشورمان زیرساخت قوانین و فنی مناسبی نداریم، از حرکت باز ایستیم چراکه فاصله زیادی میان ما و دیگر کشورهای پیشرو رخ می دهد که دیگر امکان رسیدن به آنها را پیدا نمی کنیم.

 وی با تحقیقی اشاره کرد که توسط شرکت مایکروسافت انجام گرفته بود و در بیان شرح آن گفت: در یک تحقیق که طی آن ۱۲ هزار نفر در ۱۵ کشور دنیا در آن شرکت داده بود، دو سوال در مورد مهمترین امکاناتی که فناوری اطلاعات به آنها می دهد و همچنین اصلی ترین دغدغه آنها در استفاده از فناوری های اطلاعات، از شرکت کنندگان پرسیده شد که اغلب آنها اظهار کرده بودند که حضور و ظهور تکنولوژی، دسترسی به اطلاعات را ساده کرده است و هزینه خدمات دهی را پایین آورده است. ضمن اینکه مهمتر دغدغه اکثر آنها آسیب رسیدن به حریم خصوصی و همچنین تغییر در روابط آنها بوده است.

 نقره کار ادامه داد: اتفاقا کشورهای پیش رو، دغدغه های بیشتری را در این موارد دارند و هنوز کشورهای درحال توسعه همچون ما به مشکلات و گرفتاری های آنها نرسیده اند.

 این تحلیلگر حوزه فناوری اطلاعات همچنین به تحقیق دیگری در کشور انگلستان اشاره کرد و اظهار کرد: در یک تحقیق دیگر در انگلستان مشخص شد که یک پنجم طلاق های رخ داده در آن کشور به دلیل حضور یکی از زوجین در شبکه های اجتماعی بوده است. البته مسلما طلاق های رخ داده فقط به دلیل حضور در فیسبوک و از قبیل آن نیست. بلکه علت اصلی ناشی از تاثیری بوده که عضویت در شبکه های اجتماعی در زندگی آنها گذاشته است.

 وی در بیان اینکه چگونه از آسیب ها و معضلاتی که فناوری اطلاعات، کشورهای پیشرو را درگیر خود کرده، باید رهایی یافت، گفت: باید سطح سواد دیجیتال و رسانه ای خودمان را بالا ببریم. ضمن اینکه تنها خودمان را منوط به کاربرد و استفاده از فناوری ها نسازیم. ضمن اینکه با آسیب های این حوزه آشنا شویم و خطرات و تاثیرات سوء آنها را در زندگی واقعی بشناسیم.

 نقره کار با تاکید به وظیفه آموزشی دبیران هادی در هر منطقه و محله در شهر تصریح کرد: در واقع در کنار نحوه استفاده از تکنولوژی باید با آسیب های آن نیز آشنا شویم پس یکی از مواردی که ما باید اقدام به آموزش های فردی بکنیم همین آشنایی مردم به مشکلات و معضلات استفاده از فناوری های اطلاعات است.

 وی با تاکید بر اینکه هنوز وبلاگ ها جایگاه خود را در میان کاربران و جامعه دارند و همچنان می توانند نیازهای ما را در فضای مجازی تامین کنند، افزود: می طلبد در محلات خودمان کمک کنیم به توسعه استفاده درست از فناوری ها کنیم و سعی نماییم تا مردم را این استفاده شریک کنیم.

 این کارشناس رسانه ای در مورد اینکه چگونه می توان مردم را در استفاده از فناوری ها شریک کرد، گفت: برای شریک کردن مردم باید به آنها نزدیک شد و برای نزدیک شدن به مردم باید نیاز، علاقه و احتیاجات آنها را بدانیم.

 نقره کار از قالیباف به عنوان یکی از مدیرانی نام برد که در حوزه «آی تی» و استفاده بهینه از آن در سطح شهر و محلات نامش ماندگار شده است و در ادامه اظهار کرد: روند توسعه «آی تی» در تهران به نوعی است که علاوه بر ارایه خدمات در سطح محلات، به زودی در سر هرکوچه باید شاهد مراکز خدمت رسانی باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.