قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها هر کس سری به بازار میوه زده باشد بخوبی با کاهش تنوع عرضه وافزایش شدید قیمتها روبرو شده است به گونه ای که قیمت برخی میوه ها تا دوبرابر افزایش یافته است این درحالی است که مسوولان تنها باذکرموجودی سردخانه ها سعی درشکستن قیمت میوه ها دارند ؛ تلاشی که تاکنون موفق نبوده است.

افزایش سه برابری قیمت میوه دربازار/دلالان  میوه های مرغوب را از بازار جمع کردند/ جهاد کشاورزی متهم امسال قیمت میوه


درعین حال به نظر میرسد دلالانی که بازار را به دست دارند خوب میدانند که دولت تنها ذخیره میوه اش را برای ایام نوروز کنار گذاشته واکنون هیچ قدرت مانوری ندارد وبه همین دلیل تا میتوانند دراین بازار بی درو پیکر میتازند.
بنا بر این گزارش بازار میوه و تره‌بار طی روزهای اخیر با افزایش نسبی قیمت در اکثر محصولات مانند انواع پرتقال، سیب، موز، انگور، کیوی، انار و کاهش نسبی قیمت در برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی روبرو شده است.
آخرین وضعیت بازار میوه و تربار برخلاف ثبات نسبی که در دی ماه تجربه کرده بود نشان از نوسانات قیمت‌ انواع محصولات دارد. به گونه‌ای که هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی، خیار و ... با کاهش 40 تا 50 درصدی و میوه‌هایی مانند پرتقال، سیب، موز، انگور و انار با افزایش 2000 تا بیش از 3000 تومانی نسبت ماه گذشته مواجه شده است.
همچنین قیمت هندوانه که در اواخر آذر ماه به بیش از کیلویی 2000 تومان رسیده بود به کمتر از قیمت قبلی خود یعنی حدود 700 تومان بازگشت.
نکته جالب اینکه در میان میوه‌های موجود در بازار، برخی از آن‌ها رکوردشکنی کردند و بعضا بیش از 100 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت را تجربه کردند؛ به گونه ای که قیمت میوه هایی مانند نارنگی و لیموترش در برخی مناطق پایتخت به کیلویی 11 هزار تومان رسید.
درهمین حال بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی 11 گروه مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 17 بهمن ماه سال 93 و همچنین تغییرات یکساله را اعلام کرد، بر این اساس نرخ میوه های تازه 56.2 درصد طی یکسال رشد و قیمت سبزی های تازه 13.7 درصد در این مدت کاهش داشته است.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری انار عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن ها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد. میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بهای سیب زرد تخم لبنان ثابت بود.
قیمت سیب قرمز تخم لبنان معادل 0.1 و انار 4.3 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 1.3 درصد تا 4.2 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی های تازه قیمت سبزی های برگی بدون تغییر بود .بهای خیار معادل 2.4 درصد و لوبیا سبز0.8 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین یک تا 12 درصد کاهش داشت.


***افزایش سه برابری قیمت میوه
گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که قیمت میوه در سر زمین قیمت آن‌چنانی ندارد و وقتی محصولات به سطح شهر می‌رسد و می‌خواهد در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، تقریبا تا سه برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند. در واقع اغلب محصولات کشاورزی با قیمت چندین برابر پایین‎تر از آنچه در شهرهای بزرگ به فروش می‌رسد، از کشاورز خریداری می‌شود.
مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود از قیمت محصولات کشاورزی در روستا در فصل تابستان اعلام کرده که قیمت فروش هر کیلوگرم هندوانه در کل کشور 374 تومان، طالبی 671 تومان، خیار 1227 تومان، آلو 2299 تومان و آلو قطره طلا 1348 تومان بوده است. همچنین هر کیلوگرم هلو در سر زمین به طور متوسط 2450 تومان، شفتالو 2460 تومان، شلیل 2441 تومان، زردآلو 3064 تومان و قیسی 4864 تومان قیمت داشته است.
در میان این آمارها، هر کیلوگرم گیلاس نیز به طور متوسط با قیمت 3742 تومان، آلبالو 2834 تومان، سیب درختی 1862 تومان، گلابی 3379 تومان، توت درختی 5851 تومان، انار 2100 تومان و گوجه‌سبز 18677 تومان دیده می‌شود.
با وجود این قیمت‌ها، فقط کافی است که قیمت میوه‌ها در همان دوره در سطح شهر را به خاطر آورید. در تابستان امسال هر کیلوگرم طالبی در میادین میوه و تره‌بار 1500 تومان و در سطح شهر 1700 تومان قیمت داشت که این رقم نشان می‌دهد که این میوه از سر زمین تا سطح شهر که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، با افزایش قیمت حدود 153 درصدی مواجه شده است.
همچنین هر کیلوگرم هلو در میادین میوه و تره‌بار 4200 تومان و در سطح شهر حدود 7500 تومان بود. این در حالی است که هلو در سرزمین به طور متوسط 2453 فروخته می‌شد. یعنی هر کیلوگرم هلو تا به مصرف‌کننده می‌رسید، 205 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کرد.
شاید بد نباشد به قیمت هر کیلوگرم گیلاس و آلبالو هم در تابستان امسال اشاره کنیم و قیمت آنها را بنا به گزارش مرکز آمار در سر زمین ببینیم. هر کیلوگرم گیلاس در تابستان امسال در سطح شهر 8500 تومان و در میادین میوه و تره‌بار 4200 تومان قیمت داشت. هر کیلوگرم آلبالو نیز در میادین میوه‌و تره‌بار با قیمت 4200 تومان و در مغازه‌ها تا 8500 تومان عرضه می‌شد. بر این اساس، هر کیلوگرم گیلاس از سر زمین تا سطح شهر 127 درصد و هر کیلوگرم آلبالو حدود 200 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کرد.
البته نکته قابل توجه در میان آمارهای مرکز آمار این است که همین محصولات را می‌شده در برخی از شهرها با قیمت بسیار پایین‌تری در سر زمین خریداری کرد و قیمت‌هایی که در گزارش آمده، متوسط قیمت کل کشور است.
به‌هرحال تفاوت قیمت محصولات کشاورزی از روستا تا سطح شهر نشان می‌دهد که عده‌ای در این فضا، سودهای دو تا سه برابری به جیب می‌زنند؛ سودی که نه به جیب کشاورز می‌رود و نه منفعتی برای مصرف‌کننده خواهد داشت؛ جز این‌که جیب او را خالی کند.
***دلالان  دست به کار شدند
دولت چند سالی است که خود را مکلف کرده تا میوه شب عید مردم را با قیمت مناسب تامین کندو این اولین سالی است که وزارت جهاد کشاورزی قرار است درسیستم جدید به تنظیم بازار کالاهای اساسی وازجمله میوه دست بزند .در واقع، از سال 84 که برخی نوسانات قیمتی برای میوه مورد نیاز شب عید مردم پیش آمد و محمود احمدی نژاد به مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی کابینه خود دستور داد تا سیب و پرتقال شب عید مردم را با قیمت مناسب و به اصطلاح یارانه ای تامین کند، دولت رسما وارد فاز تنظیم بازار میوه شب عید شد.
آن سال ها، سیاست تنظیم بازاری دولت این بود که سیب و پرتقال را از باغداران و کشاورزان خریداری کرده، ذخیره سازی کند و در روزهای پرتقاضای سال یعنی یک هفته باقیمانده به عید، عرضه گسترده ای را صورت دهد تا برخی محتکران و سوداگران، سودای سوءاستفاده از بازار میوه شب عید را نداشته باشند و مردم هم با قیمت مناسب، کالای خود را دریافت کنند، به مرور که سال ها پشت سر گذاشته می شد، دولت در تنظیم بازار شب عید خبره شده بود و حتی در سال 89 که رسما، اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها کلید خورد و دولت نگرانی زیادی بابت برخی سوءاستفاده ها و تورم های ناشی از اجرای قانون داشت، کار به خوبی پیش می رفت.بعد از این، سال ها که مسئولیت تنظیم بازار میوه شب عید و اقلام اساسی مورد نیاز مردم به دست وزارت بازرگانی و بعد از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، امسال قرار است تنظیم بازار میوه شب عید 94، به دست وزارت جهادکشاورزی باشد، این تصمیم را نمایندگان مجلس در سال های قبل گرفته بودند ولی هیچ گاه، وزارت صنعت حاضر نشد مسئولیت تنظیم بازار را به وزارت جهاد بسپارد و البته وزارت جهاد نیز تا قبل از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، رغبتی به دریافت این مسئولیت نداشت.
اما اکنون قرار است تنظیم بازار میوه شب عید به دست وزارت جهادکشاورزی صورت گیرد. ناگفته نماند که این وزارتخانه اکنون قائم مقامی را در اختیار دارد که سال گذشته به دلیل اختلاف با محمدرضا نعمت زاده بر سر تنظیم بازار شب عید، از وزارت صنعت جدا شد و به وزارت جهاد کشاورزی پیوست.
اما این تمام داستان نیست، بلکه به موازات اقداماتی که وزارت جهادکشاورزی برای تنظیم بازار شب عید اعم از کالاهای اساسی و سیب و پرتقال مورد نیاز مردم انجام می دهد، دلالان و محتکران نیز دست به کار شده اند و در سایه نبود نظارت های کافی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اقدام به ذخیره سازی میوه و جمع آوری برخی اقلام به خصوص سیب، پرتقال و موز کرده اند و همین امر، آنگونه که برخی مغازه داران می گویند، چند روزی است که این اقلام در میادین میوه و تره بار بسیار گران شده است.
بررسی های میدانی حکایت از آن دارد که هم اکنون قیمت موز در میادین میوه و تره بار مرکزی به 3800 تا 4800 تومان رسیده است و در مقابل، مغازه داران نیز آن را به قیمت 5800 تا 6800 تومان عرضه می کنند، وقتی دلیل این گرانی موز را از آنها جویا می شویم، می گویند که موز را گران می خرند و گران هم می فروشند.
 یکی از این مغازه داران می گوید: فروشندگان میوه در میادین میوه و تره بار می گویند که موز، سیب و پرتقال کمیاب شده است و برخی دلالان با مراجعه به میادین مرکزی میوه و تره بار و گاهی هم در استان های مبدا تولید این میوه ها که عمدتا استان های شمالی کشور هستند و البته استان های جنوبی کشور نیز در تامین پرتقال نقش دارند، میوه ها را خریداری می کنند و ذخیره سازی را برای شب عید آغاز کرده اند.


***دولتی ها نظارت کنند
دراین راستا نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گاهی جو روانی ناشی از کمبود میوه ایام نوروز، فضای جامعه را برای سوء استفاده دلالان و محتکران فراهم می کند، بر ضرورت نظارت بیشتر بر کیفیت، میزان و قیمت میوه شب عید توسط دستگاه های مرتبط تاکید کرد.
'امیرعباس سلطانی' اظهار داشت: برای مقابله با شکل گیری بازارهای سیاه توزیع میوه شب عید، نظارت و مدیریت تنظیم بازار توسط مسوولان سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت ضروریست.
همچنین  یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با تاکید بر ضرورت ثبات قیمت در بازار میوه شب عید، گفت: دولت باید قبل از ورود دلالال به بازار میوه شب عید با خرید و ذخیره‌سازی محصولات کشاورزان از هر نوع دلالی در بازار جلوگیری کند.     
رحمت‌الله نوروزی با تاکید بر ضرورت ثبات قیمت در بازار میوه شب عید، گفت: هیچ کمبودی در بازار میوه شب عید وجود ندارد به هیمن دلیل هر نوع وارداتی با توجیه رفع نیاز بازار غیر قانونی است.
نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازار شب عید نیازمند نظارت کافی برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها است، افزود: دولت باید با نظارت بر مبادی عرضه محصولات اجازه روزنه ورود دلالال و سودجویان را به بازار کور کند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه حمایت از تولیدات ملی علاوه بر کمک به مراحل تولید شامل مراحل توزیع نیز می‌شود، افزود: در حالی که هیچ نوع نظارتی بر بازار عرضه محصولات نباشد به طور حتم محصولات کشاورزی با نرخ بسیار نازل از تولیدکننده خریداری و با بیشتری قیمت به مصرف کننده عرضه خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در سال جاری نیاز به واردات میوه شب عید حتی به میزان اندک هم نداریم، تصریح کرد: دولت باید با خرید محصولات کشاورزان و ذخیره‌سازی آن‌ها از الان نسبت به تنظیم  بازار شب عید اقدام کند.
نوروزی با بیان اینکه مقابله با اختلاف نرخ‌ها در بازار میوه و همچنین رشد بی‌رویه قیمت‌ها در سایه افزایش تقاضا نیازمند تشدید نظارت‌ها است، گفت: دولت باید قبل از ورود دلالان به بازار تمامی محصولات کشاورزان را خریده و ذخیره‌سازی کند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: به طور حتم کمیسیون کشاورزی مجلس جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی میزان نیاز بازار عید و همچنین راهکار‌های دولت جهت تامین آن تشکیل جلسه خواهد داد.


***بازار میوه دردست جهاد کشاورزی
دراین خصوص معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال تنظیم بازار اعم از توزیع، قیمت گذاری و نظارت بر تمامی محصولات کشاورزی از جمله میوه شب عید برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و ما دخالتی در این موضوع نداریم.
مجتبی خسرو تاج افزود: براساس قانون انتزاع از امسال تمامی اقدامات تولید، توزیع، تجارت و قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در حیطه فعالیت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی اظهارداشت: سال گذشته به دلیل عدم آمادگی وزارت جهاد کشاورزی، مسئولیت تنظیم بازار میوه شب عید برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشت که از شهریورماه سال 92 برای ذخیره سازی میوه شب عید مباشرین استانی تعیین شدند و برای بهمن ماه و اسفندماه سال گذشته نیز میوه حمل و توزیع شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته میوه شب عید به شکل مطلوبی تامین و توزیع شد و مشکلی در میوه شب عید و ایام نوروز نداشتیم تصریح کرد: همچنین تنظیم بازار میوه تا اردیبهشت ماه امسال نیز توسط این وزارتخانه انجام شد و در این راستا موفق عمل کرده ایم.
به گفته وی، برای اجرای قانون انتزاع در بخش کشاورزی، از شهریورماه سالجاری تنظیم بازار تمامی اقلام اساسی کشاورزی از جمله میوه شب عید برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و ما در سیاست، برنامه ریزی و نظارت و توزیع محصولات کشاورزی مداخله ای نداریم، اما اگر وزارت جهاد کشاورزی نیاز به کمک داشته باشد آمادگی داریم در این موضوع کمک رسانی کنیم تا مردم برای شب عید و ایام نوروز با مشکلی مواجه نشوند.
دراین حال مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: بیش از دو برابر پارسال میوه در انبارها و سردخانه ها برای ایام نوروز امسال ذخیره شده است.
صفایی افزود: امسال در همه شهرهای تولید کننده ، میوه به اندازه نیاز هر شهر و استانی ذخیره شد و به سبب ذخیره بسیار زیاد میوه از هم اکنون توزیع آن آغاز شد در حالی که هر سال توزیع میوه از نیمه اسفند آغاز می شد.
وی با بیان این که تاکنون 30 درصد قیمت سیب و 50 درصد قیمت پرتقال به باغداران و تولیدکنندگان پرداخت شده است افزود: مباشران برای تحویل میوه ها نیز 25 درصد قیمت را به باغداران پرداخت می کنند.
مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: 25 درصد باقی مانده هزینه میوه های شب عید تا پایان اسفند به صورت کامل به باغداران و تولیدکنندگان پرداخت می شود.
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: در کمیته اجرایی تنظیم بازار قیمت عرضه اعلام و این میوه ها در هفته آخر سال جاری با قیمت مناسب و عادلانه در دسترسی همه مردم قرار خواهد گرفت.
رییس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان هم دراین خصوص گفت: مردم نگران نباشند، میوه شب عید به اندازه کافی موجود است.
عبدالرضا طیاری سهرفیروزانی اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی امسال بخشی از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت در حوزه خرید و ذخیره سازی میوه به سازمان تعاون روستایی واگذار شد.
طیاری با تاکید براینکه توزیع این میوه ها درمیدان های میوه وتره بار از 25 اسفند آغاز خواهد شد، گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده باتوجه به وضعیت بازار قیمت میوه را در ایام نوروز تعیین خواهد کرد.
وی درباره علت گرانی پرتقال تا مبلغ هرکیلوگرم پنج هزار تومان گفت: بخشی از محصول شمال کشور بر اثر سرمازدگی از بین رفت و برخی دیگر نیز به دلیل کم بار شدن درختان میوه های درشتی داشت، همچنین بخشی از این گرانی علت روانی دارد و برخی میوه فروشان اقدام به ذخیره و گران فروشی می کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.