شرکت ملی نفتکش ایران از سال 2012 تحت تحریمهای اتحادیه اروپا قرار داشت،  ...

تحریم ؛ انرژی مذاکره را هدر می‌دهد

اما در جولای گذشته، دادگاهی در اروپا حکم داد هیچ زمینه‌ای برای نگه داشتن این شرکت در فهرست تحریم‌های ایران وجود ندارد و این شرکت در ماه اکتبر اعلام کرد، تحریمهای اروپا علیه آن لغو شده است.

با این وجود اتحادیه اروپا شرکت ملی نفتکش ایران را که توانسته بود، حکم لغو تحریم خود را از مراجع قضایی اروپا به دست آورد، دوباره در فهرست تحریمها قرار داد. قراردادن دوباره نام این شرکت در فهرست تحریمها در حالی است که این اقدام مغایر با توافق هسته‌ای موقتی است که از ژانویه 2014 به اجرا گذاشته شده است.

این اقدام اتحادیه اروپا، در شرایطی صورت می گیرد که ایران در حال مذاکرات هسته ای با قدرتهای جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) با هدف دستیابی به یک موافقتنامه نهایی و لغو تحریمها علیه این کشور است.

تلاش حقوقی شرکت ملی نفتکش ایران برای بازداشتن اتحادیه اروپا از اعمال مجدد تحریمها علیه این شرکت برسر برنامه هسته ای مورد مناقشه، در دادگاهی در لندن، پایتخت انگلیس با شکست روبرو شد و با وجود تلاشهای  حقوقی شرکت ملی نفتکش برای دفاع  از حق ایران و این شرکت، تصمیم اتحادیه اروپا کاملاً سیاسی بوده و ارتباطی به دفاعیات ایران ندارد. از این رو به نظر می رسد که به کارگیری فناوری های پیشرفته برای استخراج منابع غیرمتعارف از جمله ذخایر هیدروکربنی موجود در لایه های عمیق، دغدغه هایی را در ارتباط با امنیت انرژی در کشورهای مشخصی سبب شده است.

پیشرفتها در صنعت نفت ایران در حالی اتفاق می‌افتد که آمریکا هنوز کل تحریمها علیه این صنعت را لغو نکرده و به مشتریان نفت ایران هشدار داده است، در انجام معامله با ایران توافق ژنو را در نظر داشته باشند.

 در دنیای امروز، توسعه اقتصادی، انرژی و محیط زیست به شکلی کارکردی به هم تنیده شده اند که هر گونه دستکاری در یکی از آنها بر دیگران تأثیر منفی خواهد گذاشت و چنین فرآیندی هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. با وجود این، کشورهای غربی در صدد بر 
آمده اند باوجود نیازشان به توافق در مذاکرات هسته ای، از حربه تحریم نیز به عنوان هشدار استفاده کنند تا به ایران یادآوری کنند این امکان هنوز در اختیارشان است و می توانند به راحتی برای فشار اقتصادی بیشتر از آن استفاده کنند و در این زمینه مانند گذشته به هیچ پیمانی وفادار نیستند.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.