مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با تشریح برنامه‌های این بانک برای صدور مجوز مؤسسات مالی و اعتباری در سال ۹۴ گفت: بانک مرکزی با دید مثبت به لیزینگ مسکن می‌پردازد.

پرونده مجوز ۴ مؤسسه روی میز بانک مرکزی؛ نگاه به لیزینگ مسکن مثبت است

به گزارش  تسنیم، عبدالمهدی ارجمندنژاد در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی در خصوص آماده‌باش سیف به بانک‌ها برای حضور در عرصه‌های بین المللی افزود: پس از روی کار آمدن دولت جدید علاوه بر مطرح شدن رفع مباحث و مشکلات هسته‌ای، سیاست‌هایی برای توسعه و رونق کسب و کار و بهبود فضای کسب و کار اقتصادی اتخاذ کردند و البته بهبود فضای کسب وکار نیاز به زیرساخت‌هایی نظیر توسعه شعب و سیستم بانکی در کشورهای دیگر دارد.

وی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در خصوص توسعه شعب و ابلاغ آن به سیستم بانکی گفت: بانک‌هایی که خواستار توسعه شعب در کشورهای دیگر هستند باید با بانک مرکزی در ارتباط باشند و درخواست‌ها را ارایه کنند که این درخواست‌ها در راستای سیاست‌های دولت بررسی خواهد شد.

وی همچنین گفت: همزمانی این اقدامات در بانک مرکزی با بحث هسته‌ای و رفع برخی از محدودیت‌ها و تحریم‌ها امکان مؤثر بودن و موفقیت را بیش از پیش کرده است.

* کدام مؤسسات به‌زودی مجوز می‌گیرند؟

 این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارایه مجوز به مؤسسات اعتباری گفت: شورای پول و اعتبار در سالهای گذشته مصوبه‌ای در این خصوص داشته و بانک مرکزی در حال اجرای آن است و برهمین اساس هم اکنون پرونده برخی از مؤسسات که در گذشته فهرست شده و چند سال کارشان در جریان است در حال بررسی می‌باشد.

وی با اشاره به ارایه مجوز به مؤسسه اعتباری کوثر و عسکریه در سال گذشته افزود: مؤسسات آرمان و نور نیز در مراحل آخر دریافت مجوز هستند و همچنین مؤسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد نیز در حال دریافت مجوز هستند و البته اگر الزامات بانک مرکزی را رعایت کنند به‌مرور مجوز آنها صادر می‌شود.

* چرا میزان با صادرات ادغام شد؟

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی درباره ادغام مؤسسه میزان با بانک صادرات گفت: مؤسسه میزان در اواخر سال گذشته مشکلاتی را در سطح کشور و به‌خصوص سه استانی که مستقر بود ایجاد کرد و قرار شد که تمهیداتی اندیشیده شود و چند تن از مقامات بانک مرکزی و حوزه نظارتی پس از مذاکرات با مقامات استان‌ها و محلی در این خصوص قرارهایی را گذاشتند.

* برنامه بانک مرکزی برای ساماندهی صرافی‌ها به کجا رسید؟

ارجمندنژاد ادامه داد: در چند سال اخیر چندهزار تقاضای صرافی جمع شده و در سال 92 دستور العملی برای صرافی‌ها مصوب و ابلاغ شد که اعتراضات صراف‌ها را به‌دنبال داشت البته این امر همزمان با تغییر دولت شد و معاون اول رییس جمهور بر اساس درخواست صراف‌ها دستور بازنگری را داد و 28 مرداد ماه 93 به تصویب رسید و روی سایت بانک مرکزی قرار گرفت.

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تصریح کرد: پس از آنکه رهنمود کار ابلاغ شد ساماندهی 10هزار تقاضا شروع شد و با توجه به قانون بهبود فضای کسب و کار و مجموعه اقداماتی که دولت در حال انجام است و با متقاضیان در تماس هستیم و مکاتباتی با آنها انجام شده تا متقاضیان خود را با شرایط جدید مطابقت دهند. قرار است 100 تا 200 تقاضا به‌صورت ماهانه بررسی و وضعیت آن مشخص شود.

وی درباره افزایش سرمایه متقاضیان صرافی گفت: حدود 50 تا 60 صرافی از 400 صرافی خود را تطبیق دادند و مابقی امورشان در دست اجرا است. البته ضرب الاجل اولیه به صرافی‌ها داده شد اما این زمان تمدید شده است، ولی خوش‌بین هستیم ظرف یکی دو سال آینده تمامی درخواست‌ها بررسی شود.

* لیزینگ مسکن امسال مجوز می‌گیرد؟

ارجمندنژاد با بیان اینکه صنعت لیزینک به‌عللی که ریشه در اقتصاد کشور داشته است از رونق و توسعه برخوردار نیست، گفت: دولت به‌دنبال تنوع و توسعه لیزینگ‌ها است و به‌عنوان مثال با دید مثبت به لیزینگ مسکن توجه شود.

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی ادامه داد: لیزینگ‌ها هم حرکتی را شروع کردند و درخواست‌هایی را به بانک مرکزی ارسال کرده‌اند و پس از بررسی وضعیت آنها مشخص می‌شود.

ارجمندنژاد در مورد ارایه مجوز به لیزینگ مسکن نیز گفت: این امر ریشه در سیاست‌های کلان اقتصادی دارد و باید زیرساخت‌ها فراهم شود اما بانک مرکزی با دید مثبت آن را بررسی می‌کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.