رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: از میان صنایع سبزی که در سامانه محیط زیست ثبت نام کرده اند، 50 صنعت سبز همزمان با روز زمین پاک معرفی می شوند.

مخالفت برخی کشورها با تشکیل صندوق منطقه‌ای مقابله باگرد‌وغبار

به گزارش (ایسنا)، معصومه ابتکار در اولین نشست خبری خود در سال 94 از برنامه‌های سازمان در تقارن با روز زمین پاک مساله صنعت سبز را عنوان کرد و گفت: سال گذشته مجددا مساله صنعت سبز پس از سال‌ها مسکوت ماندن مطرح شد و ابعاد آن با ضوابط جدید و معیارهای تخصصی و تعریف شده به عنوان یک برند مطرح شد.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه صنعت سبز با یک رویکرد دقیق معرفی می‌شود گفت: به این موضوع با جدیت توجه داشته و سال جاری UNIDO در بخش بین‌المللی مشارکت و همکاری داشته‌ایم و صنایع سبز معرفی خواهند شد.

ابتکار اظهار کرد: صنعت سبز طی سال‌های گذشته توقف داشته و در انتخاب این نوع صنایع از اطلاعات دستی و هماهنگی‌های استانی استفاده می‌شد.

وی در مورد شاخص‌های تعیین شده برای انتخاب صنایع سبز گفت: کلیه کسانی که تمایل داشتند در این چرخه وارد شوند از طریق وب‌سایت محیط زیست ثبت‌نام کرده و با توجه به نوع آلودگی برای اینکه رقابت‌پذیری را در بازارهای جهانی افزایش دهیم، امسال از همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد یونیدو UNIDO کمک گرفته تا صنعت سبزمان را( محصولاتی که براساس شرایط زیست محیطی تولید می‌شوند) در دنیا برای ارتقای صنعت کشورمان معرفی کنیم.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: در انتخاب صنایع سبز از بین صنایع پالایشگاهی کسانی که در تولید بنزین یورو 4 سهم داشتند انتخاب شده و همچنین از برخی واحدهایی که در حل معضل آلودگی به ویژه آلودگی هوا نیز نقش داشتند نیز تقدیر می‌شود.

ارائه پیشنهاد تشکیل شوراهای هماهنگی ساماندهی استان‌های ساحلی شمالی به دولت

ابتکارهمچنین از ارائه پیشنهاد تشکیل شوراهای هماهنگی ساماندهی استان‌های ساحلی شمالی به دولت خبر داد و گفت: پیشنهاد تشکیل این شورا در حال تصویب در دولت است و در دستور کار دولت قرار دارد.

خروج سموم از کشور و امحای آن در دیگر کشورها

وی همچنین با اشاره به خروج سموم از کشور و امحای آن در دیگر کشورها، یادآور شد: سمومی چون دیازین، اسکارل،پی سی وی ها و سموم تاریخ گذشته چون د.د.ت که در انبارهای وزارت بهداشت دپو شده بود از کشور خارج می شوند.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، این سموم تاکنون به کشور فرانسه صادر شده و آنها این مواد خطرناک را امحا کرده اند.

ابتکار همچنین به نهایی شدن مراحل مقدماتی دو لایحه مدیریت "پسماند" و "خاک" در سازمان محیط زیست عنوان کرد و افزود: هر دو لایحه در دستور کار دولت است؛ البته لایحه خاک در روز زمین پاک در دولت نهایی می شود.

وی در ادامه به موضوع روز زمین پاک و فعالیت‌های سازمان در این حوزه اشاره کرد و گفت: برگزاری این روز جهانی در کشور اهمیت دارد؛ چرا که ما هنوز در حفاظت از خاک و مدیریت صحیح پسماندها نیاز به یک رویکرد فرهنگی و محیط زیستی در دنیا و در کشورمان داریم و این موضوعات برای زندگی سالم همیشه از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه با بیان اینکه در راستای این امر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی‌هایی با وزارت کشور در اواخر سال گذشته داشته‌ایم گفت: تفاهم نامه‌های همکاری جدی در این حوزه‌ها امضاء شده است.

وی به مدیریت جدایی پسماندهای خانگی اشاره کرد و گفت: این مدیریت برعهده وزارت کشور است و درخواست کرده‌ایم که برنامه مدیریت پسماند خود را در همه استان‌ها برای پسماندهای شهری و روستایی ارائه دهند.

ابتکار مشارکت‌های مردمی را از جمله مهمترین مباحث در مدیریت پسماندهای خانگی عنوان کرد و گفت: در راستای برنامه‌های مدیریت پسماند و تفکیک آن از مبداء علاوه بر شهرهای بزرگ در شهرهای کوچکتر هم توجه به معضل پسماند جدی است و باید برای حل این مشکلشان راهکارهای لازم داده شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:طبق قانون برنامه چهارم توسعه استان‌های گیلان و مازندران باید مدیریت پسماندشان حل می‌شد که متاسفانه این امر اجرایی نشد؛ البته این توجه به طور جدی مورد نظر دولت است و در دو سفر استانی که به استان‌های شمالی داشتم بحث مدیریت پسماند و مشارکت بخش خصوصی مطرح شد.

ابتکار همچنین به تولید انرژی از زباله اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این طرح در منطقه چهار و کهریزک اجرایی می‌شود و صندوق توسعه ملی نیز اعلام آمادگی کرده که در دیگر نقاط کشور هم امکان اجرای آن و تولید انرژی از زباله وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در راستای مدیریت پسماند یک جنبش اجتماعی مد نظر است که در این زمینه لازم است پسماند در همان مبدا تفکیک شود و حتی فرهنگ سازی شود که مردم کالاهایی را خریدرای کنند که پسماند کمتری داشته باشد.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها باید کالاها و بخش صنعت و تولید را تشویق کند که کالاهایی تولید کنند که پسماند کمتری داشته باشد. متاسفانه در کشور ما سرانه پسماند نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است و این امر به چرخه زیست محیطی صدمه وارد می‌کند.

وی تاکید کرد: بسیاری از شهرهای بزرگ کشور مدیریت پسماندی که ما در تهران داریم ندارند و تقاضا دارند تا آنها نیز بتوانند این معضل خود را مدیریت کنند.

وی به بازیافت پلاستیک در کشور و همچنین کاغذ اشاره کرد و گفت: طبق ماده 190 برنامه پنجم توسعه بازیافت کاغذ امری مهم بوده و در روابط اجرایی بودجه 94 نیز دستگاه‌ها می‌توانند یک درصد از اعتباراتشان را برای مدیریت سبز استفاده کنند که در این راستا هم در مصرف کاغذ صرفه جویی شده و هم می‌توان کاغذ را تا هفت نوبت بازیافت کرد.

وی گفت: حجم مهمی از وارداتمان مساله کاغذ است و باید به بحث بازیافت کاغذ توجه ویژه‌ای داشت.

ابتکار ادامه داد: در راستای مدیریت پسماندهای بیمارستانی نیز جلساتی را با وزارت بهداشت برگزار کرده‌ایم وتوافق نامه‌هایی را با وزیر بهداشت به امضا رسانده‌ایم و خواستار اصلاح رویه‌ها و جلب مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها شده‌ایم.

مخالفت برخی کشورها با تشکیل صندوق منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره ریزگردهای کرمانشاه گفت: مکاتبات و مذاکراتی در هفته جاری با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل درباره تشکیل صندوق منطقه ای مقابله با گرد و غبار انجام شده و اگرچه در حال حاضر تعدادی از کشورهای منطقه با تشکیل این صندوق مخالف هستند اما ایران معتقد است تشکیل این صندوق یکی از ضرورت های جدی منطقه است که متاسفانه ناامنی در برخی از کشورهای منطقه موجب شده تشکیل این صندوق به تعویق بیفتد که لطمات شدیدی به محیط زیست منطقه از ناحیه گردوغبار وارد خواهد کرد.

وی همچنین در ادامه درباره آخرین تصمیم سازمان محیط زیست درخصوص واگذاری منطقه آشوراده به گردشگری افزود: سازمان محیط زیست نشست های متعددی با کارشناسان، علاقه مندان و متخصصان حوزه برگزار کرده تا بتوانیم درباره زون بندی مناطق حفاظت شده براساس ضوابط اقدام کنیم؛ البته تمام نگرانی های کارشناسان و متخصصان و سازمان های مردم نهاد را درک می‌کنیم اما به مردم اطمینان می دهیم که به هیچ عنوان گردشگری در منطقه آشوراده صدمه ای به محیط زیست آن وارد نمی کند و تنها می خواهیم در قالب یک طرح گردشگری سبک، امکان بهره مندی مردم از مناطق طبیعی را فراهم کنیم.

وی افزود: البته سازمان ها و نهادهای مدنی و همچنین رسانه ها می توانند بر این جریان نظارت کامل داشته و به صورت آزادانه آن را نقد و بررسی کنند.

ابتکار یادآور شد: البته کسانی که تنها به نقد واگذاری آشوراده به بخش گردشگری می پردازند بد نیست که نگاهی به اقدامات انجام شده در جزیره همجوار این منطقه یعنی پناهگاه حیات وحش میان‌کاله داشته باشند چراکه در یک سال گذشته دخل و تصرفات سودجویان و ویلاسازی هایی که در این منطقه انجام شده بود با همت مسئولان منطقه از جمله قوه قضاییه به طور کامل از بین رفت و میانکاله از دست زمین خواران نجات پیدا کرد.

مخالفت محیط زیست با ساخت و ساز در منطقه کلاک لواسان و در حاشیه سد لتیان

رئیس سازمان محیط زیست همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی برساخت و ساز در منطقه کلاک لواسان و در حاشیه سد لتیان با اشاره به مخالفت سازمان از این موضوع، ادامه داد: تذکرات لازم به شورای عالی معماری و شهرسازی داده شده است؛ البته هم اکنون سازمان محیط زیست مستقیما عضو شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ است و از حفظ کاربرهای فضای سبز در محیط های شهری به عنوان یک عضو دفاع می کنیم.

وی در موردمخالفت های جدی محیط زیست با تغییر کاربری در باغ های شهری نیز یادآور شد: سازمان محیط زیست نه در این دولت که در دولت قبل نیز صراحتا نسبت به تغییر کاربری باغ شهرها موضع گرفته و هشدارهای جدی برای اصلاح مصوبات قبلی درخصوص تغییر کاربری ها داده است.

جلوگیری از تخریب باغ شهرها به عهده شورای شهر است

ابتکار با اشاره به اینکه وظیفه اصلی در جلوگیری از تخریب باغ شهرها به عهده شورای شهر است، گفت: سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد نظارتی مسئول بهبود کیفیت زندگی شهروندان است و با اینگونه تغییر کاربری ها به شدت مخالفت می کند.

وی با اشاره به اینکه البته در فضاهای شهری در توسعه فضای سبز کارهای بزرگی اتفاق افتاده تاکید کرد: اما در مناطق دیگر گاهی ۷۰ تا ۱۰۰ درصد فضای سبز از بین رفته و تراکم های بالا فضای کوچکی به ویژه در مناطق یک، ۲، ۲۲ و ۵ تهران برای فضای سبز باقی گذاشته است.

ابتکار مجانی شدن صدور پروانه ساخت را یکی از راهکارهای کاهش تخریب فضای سبز در محیط های شهری عنوان کرد و افزود: شهرداری با مجانی کردن پروانه ساخت به این موضوع به عنوان یک محل درآمدزایی توجه نکند و از سوی دیگر برای جبران کاهش درآمد می تواند از زمانی که ساخت و ساز شروع می شود عوارض واقعی در نظر بگیرد و آنقدر سیکل تخریب و نوسازی را سخت و گران کند که از یک سو درآمد مناسبی برای شهرداری عاید شود و از سوی دیگر شهروندان تنها در صورت ضرورت اقدام به نوسازی کنند.

مخالف سازمان محیط زیست با ساخت و ساز و تغییر کاربری در باغ حکمت و منطقه کلاک در لواسان

وی درخصوص ساخت و ساز و تغییر کاربری که در باغ حکمت لواسان و منطقه کلاک در لواسان اتفاق افتاده ادامه داد: موضع سازمان محیط زیست با این ساخت و سازها کاملا مشخص است و به صراحت مخالفت خود را به ویژه با ساخت و ساز در حاشیه سد لتیان که تامین کننده آب شرب پایتخت است و خلاف مصوباتی که شورای عالی امنیت ملی کشور است اعلام کرده است، ضمن اینکه بیانات مقام معظم رهبری نیز در این زمینه کاملا شفاف است و مسئولان باید با جدیت بیشتری ساخت و سازهای خلاف ضوابط و مقررات در این مناطق را پیگیری و با آن برخورد کنند.

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

ابتکار در ادامه در پاسخ به خبرنگاری در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه تصریح کرد: خوشبختانه به دلیل بارندگی، لایروبی رودخانه های اطراف دریاچه و رهاسازی مقداری از آب پشت سدهای منطقه به دریاچه در حال حاضر وضعیت آن در مقایسه با سال گذشته نسبتا بهتر است و خبرهایی مبنی بر ورود تعداد زیادی فلامینگو به دریاچه ارومیه دریافت شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به افزایش آموزش و آگاهی کشاورزان طی سال گذشته به ویژه در ۳۴ روستا برای اصلاح الگوی کشاورزی و آبیاری اشاره کرد و اظهار کرد:اضافه شدن۴۱ روستا به این برنامه در سال جاری وضعیت برگشت آب به سفره های زیرزمینی دریاچه ارومیه را بهبود داده است.

ابتکار افزود: همچنین رایزنی‌ها و مذاکراتی درخصوص توقف سدسازی و اصلاح جاده میانگذر دریاچه ارومیه برای عبور آب از آن با وزارت نیرو و وزارت راه انجام شده و همچنین اقداماتی برای مهار کانون های احتمالی ریزگردهای نمکی در اطراف دریاچه انجام شده است. ضمن اینکه امسال قطعا ابعاد فنی جاده میانگذر دریاچه ارومیه براساس ضوابط سازمان محیط زیست اصلاح خواهد شد.

آخرین وضعیت تالاب هامون

ابتکار در خصوص تالاب هامون نیز یادآور شد: سال گذشته موضوع آبگیری تالاب هامون به عنوان یک موضوع دیپلماسی بین ایران و افغانستان مطرح شد و سازمان محیط زیست تلاش کرد تا مسئولان دو کشور به اهمیت هامون توجه کنند؛ به طوری که در حال حاضر این تالاب به عنوان یک میراث طبیعی که بایستی کاملا احیا شود مطرح شده است.

وی از رایزنی های سازمان محیط زیست با وزارت صنایع و معادن برای اصلاح فرایند بهره برداری از معادن منطقه بحر آسمان در استان کرمان خبر داد و افزود: برای حفظ محیط زیست این منطقه ارزشمند گام های خوبی در سال گذشته برداشته شده است.

استراتژی محیط زیست در حفاظت از حیات وحش و شکار و صید

ابتکار در پایان با اشاره به استراتژی سازمان محیط زیست درحفاظت از حیات وحش و شکار و صید گفت: در این خصوص برنامه های اختصاصی تبیین و در حال اجرا است و تنها در مناطقی که ظرفیت زیستی موجود بوده و جوامع محلی نیاز معیشتی دارند پروانه صید صادر می شود.

به گفته وی، همچنین با مطرح شدن بحث قروق های اختصاصی در شورای عالی محیط زیست سعی داریم که با مشارکت جوامع محلی جمعیت حیات وحش را در برخی از مناطق افزایش دهیم تا در صورت نیاز بتوان در این مناطق بحث شکار و صید را دنبال کرد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.