قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: دبیر ستاد بزرگداشت بزرگداشت هفته معلم در خراسان رضوی گفت: اگر قرار است تحولی در حوزه تعلیم و تربیت کشور به وقوع بپیوندد، موثرترین کار پاسداشت و ارزش قایل شدن برای این قشر از جامعه است که بی شک این مسیر نیازمند همکاری و همدلی تمامی معلمین از یک سو و آحاد جامعه از سوی دگیر است.

افزایش بودجه فرهنگیان  در نوع خود بی نظیر  است

به گزارش قدس انلاین، جلسه مشترک ستاد بزرگداشت هفته معلم در استانداری خراسان رضوی در حالی برگزار گردید که مهم ترین خط و مشی آن سازماندهی به برنامه های هفته معلم در راستای هرچه باشکوه به انجام رسانیدن آن بود. در این راستا مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی دکتر حسینی ضمن اشاره به جایگاه برترِ معلمین در پرورش نسلی پویا و کار آمد بیان داشت: در سال جاری سعی شده است تا دو ستاد اسکان معلمین مسافر و بزرگداشت مقام معلم به صورت دائمی به کار خود ادامه دهند و این امر با تحقق و تکیه بر سند تحول بنیادی آموزش و پرورش انجام خواهد پذیرفت؛ چنانکه در این سند 64 بار به مقام و مفهوم معلم اشاره شده و 20 نقش به معلمان اختصاص یافته است.

وی گفت:  در همین سند 6 زیرساخت با محوریتِ نیروی انسانی و مدیریت طراحی گردیده تا تعلیم و تربیت و به حیات طیبه خود دست یابد.

 دبیر ستاد بزرگداشت هفته معلم نیز با بیان وضع معلمان و دغدغه های آنان بیان داشت: اگر قرار است تحولی در حوزه تعلیم و تربیت کشور به وقوع بپیوندد، موثرترین کار پاسداشت و ارزش قایل شدن برای این قشر از جامعه است که بی شک این مسیر نیازمند همکاری و همدلی تمامی معلمین از یک سو و آحاد جامعه از سوی دگیر است.

دکتر احمدی افزود: برای دستیابی به این هدف کارگروهی برای مشارکت معلمان تشکیل شده و بیش از 44 پروژه برای این امر در نظر گرفته شده است که از جمله آن ها می توان به احیای ساختمان های فرهنگی-هنری معلمان، ایجاد پارلمان معلمان به صورت مجازی، ایجاد بانک نظرات و پیشنهادهای معلمان، طرح انتخاب مدیران توسط معلمان، مشارکت معلمان در اعتبار سنجی از محتوای دروس و برنامه های تحصیلی، مشارکت در توانمند سازی و آموزش کارکنان، نیاز سنجی معلمان و کارکنان، مشارکت در شناسایی و اجرای راهکارهای افزایش منزلت معلمان، می باشد که می توان بواسطه آن همدلی و مشارکت معلمان را جذب نمود.

 وی همچنین از طرح معلمان نمونه خبر داد و در این باره بیان داشت: این طرح از 25 آذر 1393 آغاز گردیده و در این راستا معلمان علاقمند در 25 گروه تقسیم بندی شده اند که هر گروه دارای سهمیه مختص به خود می باشد و بر اساس شاخص های دانش، مهارت و ارزش کارکرد مورد انتخاب قرار می گیرند که در نهایت بر اساس 35 پارامتر مد نظرِ کمیته داوران، انتخاب می گردند.

وی اشاره کرد: از بین یک میلیون و دویست معلم تنها پنچ هزار نفر داوطلب شرکت در طرح معلم نمونه بودند که از بین آن ها هزار و 65نفر برگزیده و در نهایت 63 نفر به عنوان معلم نمونه استانی و کشوری انتخاب شدند.

 به گفته او امسال برای نخستین بار از میان معلمان مدارس غیردولتی نیز افرادی به عنوان معلم نمونه انتخاب گردیدند.

دکتر احمدی در ادامه افزود: 2 درصد از معلمین نمونه دارای مدرک دکتری، 53 درصد فوق لیسانس و 46 درصد لیسانس بوده اند.

 او خاطر نشان کرد:  از میان آن ها 7 درصد مخترع، 28 درصد ایثارگر، 39 درصد نویسنده و مولف، 60 درصد قهرمان ورزشی، 72 درصد پژوهشگر و 79 درصد بسیجی بوده اند.

در ادامه حسین شادکام، معاونت هماهنگی و امور اجرایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت : به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، ابلاغ هایی فراوان و سنجیده جهت تقدیر و گرامی داشت فعالان عرصه تعلیم و تربیت صادر شده است که در برگیرنده مدیران، معاونین و معلمان می باشد.

وی همچنین اشاره داشت: یکی از فعالیت های آموزش و پرورش، تهیه بانک اطلاعاتی از همسرانِ مدیرانِ کل آموزش پرورش بوده است تا به این شیوه بتوان از آنان تقدیر کرد .

او اضافه کرد:  در همین راستا همایش مدیران ماندگار در ماه های آینده برگزار خواهد شد.

شادکام همچنین یادآور شد:  جمع آوری اطلاعات معلمانِ خیرِ مدرسه ساز از دیگر کارهایی است که در دستور کار قرار دارد تا بتوان در راستای آن در مراسمی فاخر از این انسانهای نیک تجلیل به عمل آورد.

شادکام در راستای برنامه تقدیر و تجلیل از فرهنگیان نمونه اظهار داشت: در هفته آینده مراسمی گسترده در سطح استان برگزار خواهد شد که مهم ترین آن ها قدردانی از 2هزار خانواده فرهنگی در فرهنگ سرای زیارتِ مشهد و تجلیل از 11 بانوی فرهنگی ایثارگر است که در دوران جنگ تحمیلی دچار جانبازی و سابقه ایثارگری شده اند.

در ادامه این جلسه حجت السلام نهاوندی عضو فعال عرصه فرهنگی ضمن گرامی داشت مقام رفیع شهید مطهری بیان داشت: بی شک یکی از ارکان تعلیم و تربیت روحانیون و بویژه روحانیون فعال در حوزه معلمی می باشد که می بایست در هفته بزرگداشت مقام معلم از این قشر از فرهنگ سازان عرصه تعلیم و تربیت تجلیل و قدردانی کرد.

وی انجام این مهم را  منوط به همکاری گسترده آموزش و پرورش عنوان کرد.

حجت الاسلام مرويان، مدير کل تبليغات اسلامي خراسان رضوي هم ضمن بیانِ نقش فعالی که روحانیت در عرصه آموزش و پرورش بر عهده دارند تصریح کرد: ستاد تبليغات اسلامي برای 600 مبلغ روحانی که به صورت مستقیم در شهرستان ها و روستاهای محروم بدون هیچگونه چشم داشتی در زمینه تعلیم و تربیت گام های بسیار مهمی برداشته اند، مراسمی در خور  آنان برگزار خواهد گردید.

وی خاطر نشان کرد: امروزه باید به مانند ادوار گذشته معلمان نقش اصیل خود که عبارت از الگو بودن در زمینه ارزش های اخلاقی-فرهنگی است را احیاء نمایند، چراکه امروزه بیش از هر زمانی جوانان جامعه به الگو برداری از این فعالان تعلیم و تربیت نیازمند هستند.

در پایان این جلسه استاندار خراسان رضوی ضمن ارج نهادن بر مقام معلمین بیان داشت:  روز بزرگداشت مقام معلم تنها نباید به یک روز در طول سال خلاصه شود، بلکه می بایست تمامی روزهای سال متعلق به این قشرِ زحمت کشِ جامعه باشد؛ چراکه آنان سازنده زیربنای فکری جامعه هستند و این امر حتی در مبانی دین مبین اسلام به وضوح اشاره شده است.

وی اضافه کرد:  از این رو باید بزرگداشت مقام معلم صرفا از یک حالت دولتی خارج و نوآوری های خاصی در آن اعمال شود که این امر نیازمندِ همکاری صمیمانه تمامی افراد جامعه می باشد.

رشیدیان در ادامه خاطرنشان کرد: ضرورت رسیدگی به دغدغه های مادی معلمان  یکی از اموری است که پیوسته در دستور کار قرار دارد و در این راستا دولت یازدهم نسبت به این موضوع، ملاحضه ای خاص داشته است به نحوی که در سال گذشته 26 درصد افزایش بودجه در حوزه آموزش و پرورش انجام گرفت و امسال نیز شاهد افزایش بودجه 24 درصدی این سازمان بوده ایم که این امر منحصر به فرد و حائز اهمیت محسوب می شود.

استاندار خراسان رضوی همچنین عنوان کرد: آموزش و پرورش خراسان از جمله موفق ترین مراکز در سطح کشور می باشد،

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.