* محمدزاده - خجسته نیا - اشاره :هفته شوراها بهانه ای شد تا با گذشت 18ماه از آغاز کار شورای چهارم شهر مشهد با یکی از اعضا هیات رییسه شورابه گفت وگو بنشینیم وبیشتر به مباحث کلی وفضای حاکم بر شورا بپردازیم .

 شهر را گران اداره می کنیم

محمد رضا دیمه کار پس از جلسه علنی هفته جاری درروزنامه قدس حاضر شد وبه سوالات ما پاسخ داد که در ادامه می خوانید.

*شما اگر بخواهید به عملکرد شورای چهارم نمره بدهید چه نمره ای می دهید یا اینکه شما هم مثل سیستم آموزشی نمره را حذف و خوب وخیلی خوب را جایگزین نموده اید؟

** به اعتقاد من در ارزیابی عملکرد شورای اسلامی شهر مشهد مردم باید قضاوت کنند.

اما من شخصا نمره خوبی به شورا نمی دهم. هرچند در این فرصت پیش آمده برای خدمت گذاری کارهای اساسی زیادی انجام شده اما مصوباتی نیز داشته ایم که عموما فشار را بر مردم بیشتر کرده و احساس می کنیم مردم رضایت لازم را ندارند.

در بررسی مصوبات این دوره کاملا مشهود است که کمتر مصوبه ای از شورا داشته ایم که بعد از آن لبخند رضایت مردم جاری شود و ضروری می رسد باید در دو سال باقی مانده اقدامات بهتری انجام شود.

به اعتقاد من شورای اسلامی شهر در واقع مظهر اراده مردم در محلات به عنوان پارلمان محلی است.

اگر قرار بود ملی تصمیم بگیریم نیاز به شوراها نبود چون قانون اساسی با ظرافت های خاص خودش به همه مسایل پرداخته است و در واقع شوراها تاسیس شدند تا نمایندگان مردم مشکلات محلی را درک کنند و با اقتضائات محلی تصمیم بگیرند.

* مردم، شورای اسلامی مشهد را شورای گرانی می شناسند چراکه این شورا همواره آجری برروی آجرهای دیوار گرانی گذاشته است.

** نیمی ازاین صــحبت را قبول می کنم چون شورای اسلامی شهر مشهد یکسری اقدامات اساسی انجام داده که جای تقدیر دارد. خط دو قطار شهری زمانی که چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد شروع بکار کرد متوقف بود و با اقدامات انقلابی و خوب شورای چهارم چرخ احداث خط 2 قطار شهری در اولین روزهای کاری به حرکت درآمد و اخیرا هم به دنبال آغاز عملیات خط 3 بوده ایم.

اما از سوی دیگر هم نباید همه این کارهای بزرگ را در یک مقطع خاص و در یک بازه زمانی با فشار مضاعف بر مردم اجرا کرد.

ما الان بیشترین میزان درآمد شهرداری را برای خط 2 قطار شهری هزینه می کنیم درصورتی که ما 3 دوره از شورا را پشت سر گذاشته ایم.

من یکی از  مخالفان اکثر لوایحی هستم که افزایش هزینه های مردم را در پی خواهد داشت. این در حالی است که عموم مصوبات این دوره از شورای اسلامی شهر بوی افزایش قیمت می دهد.

 ما همه درآمدهای پایدار شهری را نمی توانیم در یک دوره محقق کنیم لذا باید با یک شیب ملایم و با یک کار کارشناسی و در یک دوره نسبتا طولانی تر اصلاحات لازم را درارتباط با درآمدهای شهری انجام دهیم.

ما امسال در عوارض نوسازی با شکایات متعددی از مردم مواجهه هستیم خیلی از مردم رغبتی به پرداخت عوارض ندارند مگر اینکه مجبور شوند.

ما قوانینی تصویب می کنیم تا مردم خودشان در عرصه شهر مشارکت می کنند اما وقتی در مشارکت رضایت نمی بینند تمایل به مشارکت ندارند.

همین عوارضی که قبوض آن اخیرا با افزایش نسبتا زیادی در مقایسه با دوره قبل توزیع شده هیچ تناسبی با میزان افزایش درآمدهای مردم ندارد.

از سوی دیگر 73 درصد جمعیت کشور ما شهرنشین هستند متاسفانه درصد کمک دولت به شهرداریها خیلی ناچیز است ما انتظار داریم نمایندگان که سال پایاینی خدمت آنهاست فکری به حال اداره شهرها بکنند.

ما برای تامین هزینه های شهر مجبوریم قوانینی داشته باشیم تا بتوانیم هزینه ها راتامین کنیم اما همه اینها را نباید از جیب مردم در بیاوریم و معتقدیم دولت از عوارض و مالیاتی که دریافت می کند باید بخشی را برگرداند.

شهرداریها باید شهر را نگه دارند نه بسازند. حاکمیت باید کمک کند شهر ساخته شود شهرداری آن را نگه دارد. خوب اگر این وظیفه را فقط داشته باشیم فشارهای مضاعفی بر مردم وارد نمی شود.

در حال حاضر با قوانینی که وجود دارد به نظر می رسد ما خیلی شهر را گران اداره می کنیم.

روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) داریم که می فرمایند: «آنچه امت من را رنج می دهد فقر نیست بی تدبیری است».

شهرداری پول دارد باید مدیریت هزینه بهتری هم داشته باشد.

ما در سالی که مزین به نام "همدلی و همزبانی دولت و ملت" است باید با کمک دولت فشار بر مردم را تعدیل کنیم.

حضرت امام خمینی(ره) همواره در سخنرانی هایشان بر اسلام ،انقلاب و مردم تاکید داشتند و همیشه مردم در افکار امام (ره) جای بسزایی داشتند چون مردم را ولی نعمت می دانستند و معتقد بودند اگر ما پشتوانه مردم را داشته باشیم  کارهای بزرگی می توانیم انجام دهیم.

مقام معظم رهبری نیز همواره بر تکریم ملت از سوی کارگزاران نظام تاکید دارند با این وصف وبا توجه به نامگذاری سال جدید از سوی ایشان لازم است به یک نکته اشاره کنم وآن اینکه ظرفیتهای موجود در مشهد در کمتر جایی وجود دارد وجود فردی همچون آیت ا... واعظ طبسی بعنوان نماینده ولی فقیه وتولیت عظمای آستان قدس رضوی که فردی دقیق ونکته سنج هستند ونیز وجود فرد متخصص وکاردانی چون مهندس عزیزیان بعنوان قائم مقام ایشان از یک سو ومدیری میدانی همچون استاندار محترم وعالم بزرگی چون آیت ا... علم الهدی وشهرداری خدمتگزار ومردمی ازسوی دیگر شرایط ویژه ای به وجود آورده است که درسال همدلی و همزبانی قطعا با راهنمایی و هم فکری تمام مسولان خواهیم توانست اتفاقات خوبی را رقم بزنیم .

* سال اولی که شورای چهارم آمد بودجه شهرداری را بلندپروازانه اعلام کرد اما الان به همان نقطه برگشتیم وبودجه نزدیک به 10 هزار میلیاردی این تفاوت نگاها را چگونه می توان توجیه کرد؟

** یکی از اشکالاتی که بر شورای اسلامی شهر مشهد وارد است همین موضوع است.

چون بودجه پیشنهادی شهرداری مشهد برای سال 94 خیلی بلندپروازانه بود اما بودجه مصوبی که شورای شهر و کمیسیون تلفیق شورا پیشنهاد و تصویب کرد نیز خیلی خیلی بلندپروازانه است.

من در زمان تصویب بودجه سال 94 شهرداری مشهد متذکر شدم، آقایان مگر ما در سال اول نگفتیم بودجه شهرداری حبابی است پس اگر به آن اشکال وارد بود که نباید به عقب برگردیم!

ما در بودجه سال قبل نیز هرسال درآمدها را تا 5 فروردین محاسبه می کردیم اما امسال تا 10 فروردین محاسبه کردیم در حالیکه نباید با مردم اینگونه برخورد کرد.

فقط می خواهیم نشان دهیم درصد بالایی از بودجه محقق شده است یعنی از  70 و چند درصد به حدود 86 درصد  افزایش یافته است چون مردم مجبور بودند روزهای آخر سال تسویه حساب کنند ما اینها را خلاف می دانیم.

بودجه نقدی و غیر واقعی شهرداری وقتی می خواهد محقق شود فشار مضاعفی بر مردم وارد می شود و تامین آن نیز جز از راه افزایش تعرفه مقدور نخواهد بود.

70 درصد درآمدهای شهری از عوارض ساختمانی و  ساخت وساز به دست می آید اما در سالی که رکود بر صنعت ساختمان حاکم است این چگونه محقق خواهد شد مگر اینکه مردم مجبور باشند.

به نظر می رسد ما به جای کمک به صنعت ساخت وساز در این دوره رکود با افزایش تعرفه و فشار مضاعف بر مــردم به این رکود بیشتر دامن زده ایم.

در خصوص عوارض ساختمانی شورای اسلامی شهر مشهد با افزایش 20 درصدی مطابق با نرخ تورم موافقت کرده اما برای رونق به صنعت ساخت و ساز همین مقدار هم زیاد است.

* چه شد شورای چهارم در اولین سال اقدام به تغییر هیات رئیسه کرد؟

** ببینید ما براساس ارزیابی های صورت گرفته و نظرسنجی مردم به این نتیجه رسیدیم اگر تغییر و تحول در هیات رئیسه اتفاق بیفتد شاید یک مقداری روند را اصلاح کند و شور و نشاط خوبی را در بدنه شورا حاکم کند.

اما در سال دوم هم بنا به دلایلی موفق نبودیم و اگر امروز خواسته باشم انتخابی برای رئیس شورا به عنوان عضو شورا داشته باشم قطعا تصمیم دیگری غیر از دو سال گذشته خواهم داشت.

* بدنه شورا اگر بخواهد مسیری را طی کند شاید کسی که بالا به عنوان رئیس می نشیند خیلی نمی تواند تاثیر گذار باشد به نظر می رسد انسجام محکمی هم در بدنه شورا وجود ندارد اعضا بر سر نظر خود پا فشاری نمی کنند چنین ادعایی را قبول دارید؟

** من در ایام انتخابات در 7 تا 8 لیست کاندیداتوری حضور داشتم. لیستهایی که به من اعتماد کردند و لطف کردند تا من را معرفی کنند اما در هیچ لیستی به هیچ کسی تعهد ندادم که اگر وارد شورا شدم خط مشی سیاسی مشخصی را دنبال کنم.

خط قرمز من مردم هستند اگر منافع مردم حفظ شود من به این لوایح رای می دهم اما اگر مردم متضرر شوند قطعا مخالفت می کنم همانطور که تاکنون در عرصه شورا شاهد بوده اید.

*اگر بخواهیم عدد بدهیم چند نفر از اعضا مانند شما مقید به همین خط قرمز هستند؟

** من یک مثال می زنم ما امسال در بودجه سال 94 یک تبصره داشتیم که طبق آن در سال 94 شهرداری نباید هیچ نیرویی را خارج از ضابطه بکار بگیرد!

در ادامه این تبصره پیشنهاد دادم که در یکسال و نیم گذشته که ما شورای چهارم بودیم هر نیرویی که در شهرداری خارج از ضوابط و مقررات بکار گمارده شده ابتدای سال 94 با آن تسویه حساب کنند! اما فقط 3 تا 4 نفر از اعضای شورا به آن رای دادند!

حالا شما پاسخ سوالتان را از این مثال دریافت کنید.

آیا اگر جذب نیروها در شهرداری از طریق آزمون و سنجش باشد رضایت بیشتر حاصل می شود یا کسی که در فلان ستاد فعالیت می کرده بیاید و جذب شود. در حالیکه شورایی که منادی عدالت است باید در شرایط مساوی متخصصین را جدا کند و بکار گیرد.

* شورای چهارم در حوزه عمرانی به شدت عقب مانده غیر ضروری فراوانی دارد که می شود گفت حیف و میل پول است نه حیف و میل به معنی اسراف بلکه به این معنی که در جای خودش هزینه نمی شود آسفالتها هنوز مشکل دارند و خدمات با مشکل دست و پنجه نرم می کند اما بودجه هایی به مواردی اختصاص داده می شود که در اولویتهای پایین تری قراردارند؟

** برای توضیح بیشتر از شما سوال می کنم که چند درصد فعالیتهای شهر عمرانی و شهرسازی است اگر 50 درصد را فرض کنیم پس آیا نباید 50 درصد اعضای شورا نیز فنی و متخصص باشند.

متاسفانه تشکل های فنی و مهندسی ما در زمان کاندیداتوری خوب وارد نشدند و کاندیدای متخصصی را به عرصه شورا گسیل نکردیم.

ما امروز در شورای چهارم فقط 3 نفر عضو سازمان نظام مهندسی داریم و 22 نفر غیر فنی هستند.ما در بهسازی معابر شهری تلاش زیادی کردیم و در حوزه آسفالت کارهای خوبی انجام دادیم.

در زمان شروع دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد ما در ارتباط با آسفالت باید اصلاح اساسی انجام می دادیم لذا از کارخانه آسفالت شروع کردیم این کارخانه واقعا متروکه شده بود و چند خط آن تعطیل شده بود.

ما در یک بازه زمانی 6 ماه یک خط جدید در کارخانه آسفالت طراحی و راه اندازی کردیم و در حال حاضر بخش اعظم آسفالت مورد نیاز را خود کارخانه شهرداری تامین می کند و بــه موازات باید کیفیت را کنترل می کردیم آزمایشگاه مجهزی تجهیز کردیم البته اشکالاتی وجود دارد اما رو به رشد است.

گسترش آسفالت در معابر خاکی بویژه در حاشیه شهر را به شدت توسعه داده ایم. ما اگر آسفالت را توسعه دهیم قطعا به بخش بهداشت و درمان شهر نیز کمک کرده ایم.

لذاما باید از این فرصت استفاده کنیم تا اگر مردم در سال 96 می خواهند عضوی برای شورا انتخاب کنند از این تجربه استفاده کنند.

هم نخبگان هم گروهها و هم فعالان سیاسی باید کسانی را انتخاب کنند که تاثیر گذار باشند چراکه اعضای شورای شهر به طور مستقیم برای مردم قانون تصویب می کنند و شورای شهر در عرصه محلی می تواند برای مردم قوی تر از مجلس باشد.

* در حوزه نظارت شورای چهارم برخی جاها خوب وارد شده اما دنبال آن را نگرفته به عنوان مثال در حمل ونقل عمومی که یک مطالبه عمومی است یکسری تخلفات رو شد که بسیار هم تاثیر گذار بود سرنوشت این تخلفات به کجا رسید آیا از این دست تخلفات باز هم در شهرداری وجود دارد؟

** غیر از قانونگذاری یکی از وظایف شورا نظارت است البته نظارت ما الان فقط محدود به شهرداری شده و ما شورای شهرداری شدیم در حالیکه باید نظارت را در همه بخشها گسترش دهیم یک مقداری بعضی از سازمانها و ادارات شانه خالی می کنند و در این حوزه ها اشکالاتی است که باید رفع شود اما در شهرداری یکی از مصادیق که جدی گرفتیم حوزه حمل و نقل بود با بررسی ها مشخص شد خدمات بهتری را می توان با همین ظرفیت اتوبوسرانی ارایه کرد بررسی ها که انجام شد خطاهایی محرز شد و یک طرح تحقیق و تفحص با امضای 20 نفر از اعضا تهیه شد.

من به عنوان عضو شورا معتقدم وقتی نظر می دهم باید پای نظرم هم بایستم و امضا باید معتبر باشد واز نظرم برنگردم چون اگر خطا محرز شده و امضا کردم که نباید برگردم و اگر محرز نشده که ممکن است به افراد اتهام وارد کرده باشیم و انگیزه را از آن سلب کنیم.

در طرح تحقیق و تفحص اتوبوسرانی اگر دوستان لیست را امضا کردند نباید یک شبه امضای خودشان را پس بگیرند.

اعتقاد من این است اگر تحقیق و تفحص در حوزه اتوبوسرانی انجام می شد خیلی از مسایل روشن می شد و مردم شفافیت را در عملکرد شورا شاهد بودند. نهایتا تحقیق وتفحص تبدیل شد به بررسی یک کمیته لذا کمیته بررسی باید نتایج را به مردم اعلام کند چون در غیر اینصورت قطعا مردم قضاوت دیگری خواهند کرد.

ما معتقدیم در حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی باید به سمت رایگان شدن پیش برویم در کشورهای پیشرفته این موضوع را به سمت رایگان شدن دارند پیش می برند.

اگر به این سمت پیش برویم محیط زیست پاکیزه تری وآلودگی هوایی کمتری را شاهد خواهیم بود و غیر مستقیم به بهداشت عمومی شهر و مردم کمک کرده ایم.

* به نظر می رسد زور شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد به آدم های با نفوذ نمی رسد پروژه های بزرگی در شهر وجود داردکه تخلفات زیادی دارند امااتفاقی نمی افتدو در برخورد با آنها اهمال می شوداما با تخلفات کوچک افـــراد عادی برخورد می شود آیا این نشانه دو گانگی در مدیریت نیست؟

** ما معتقدیم تیغ قانون باید روی گردن همه به یکسان قرار بگیرد اگر در خصوص چگونگی قرارداد این پروژه ها انتقادی وارد بوده است و تخلفات آنها مربوط به قرارداد نامناسب بوده باید کسانی که قراردادها را امضا کرده اند را پای میز محاکمه کشاند! کینه توزی و عداوت را باید کنار بگذاریم.

من اعتقاد دارم هر پروژه ای که خارج از ضوابط و مقررات اجرا شده قانون باید برای او مثل همه تخلفات ریز و درشت شهر باشد چون مردم اگر طعم شیرین قانون و عدالت را بچشند همه تبعیت می کنند. بنابراین اعتقاد دارم هر جا تخلفی شده باید مطابق قانون با آن برخورد شود.

ما در یک حدی می توانیم وارد شویم بعضا دستگاه قضایی و سازمان بازرسی هم ماموریتهایی در این خصوص دارند که نباید نادیده گرفته شود.

دادگستری خراسان خوشبختانه خوب وارد شده من از زحمات ریاست دادگستری قدردانی می کنم که با جدیت مسایل را پیگیری می کنند.

*یکی از پرونده های جنجالی شهردر چند سال اخیر مربوط به شرکت الیت است چرا شورا برای احقاق حق مردم جدی وارد نمی شود؟حتی انتقال اخیر این شرکت به شهرداری هم جای سوال دارد؟

** در پرونده الیت هم مردم ناراضی هستند هم شهرداری متضرر!

پرونده الیت باید طبق مصوبه شورا در اول اردیبهشت ماه سال 92 بسته می شد تسویه حساب صورت می گرفت و مزایده آن برگزار می شد و مجددا فرد دیگری انتخاب می شد اما تا این لحظه این مصوبه شورای شهر اجرایی نشده است!

در حالیکه این سوال مطرح است اگر کسی برای مزایده نیامد آیا لایحه ای به شورا ارایه شده است؟

نکته بعدی اینکه اگر 100 درصد سهام الیت به شهرداری منتقل شده در قالب کدام ساختار در اختیار شهرداری قرار گرفته است؟

اخیرا شورای اسلامی شهر قیمتها را افزایش داده آن هم در شرایطی که ماهیت شرکت هنوز زیر سوال است. یعنی وقتی شرکت الیت تا این لحظه برای من که عضو شورای شهر هستم جای سوال است چگونه شورای شهر برای آن قیمت گذاری می کند.

از سوی دیگر شرکت الیت الان حتی مصوبه شورا را رعایت نمی کند و بیش از مبالغ مصوب از مردم پول گرفته است در حالیکه یک ریال هم نباید از مردم بی قانون پول بگیریم ما باید پاسخگو باشیم ولی مدتهاست بی قانون تعرفه ها اجرا و افزایش می یابد.

*چرا در برخورد با تاراج ارتفاعات جنوبی شهر کند عمل می شود؟

** منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با جلوگیری از ساخت و سازها در ارتفاعات جنوبی مشهد و بلند مرتبه سازی فصل الخطاب ماست.

مقام معظم رهبری وارد جزییات نمی شوند اما به ما هشدار می دهند. بنابراین ما باید به این هشدار مقام معظم رهبری توجه و از ساخت و سازهای غیراصولی جلوگیری کنیم.لذا باید تمام توجیحات دیگر را فراموش کنیم .

لازم به ذکر است با هماهنگی روابط عمومی شورای شهر مشهد مقرر شد آقایان سرویها و دیمه کار در این گفتگو شرکت نمایند که نایب رییس شورای شهر به علت برنامه کاری دیگری نتوانستند در این جلسه حاضر شوند.

 

 

مخاطبان گرامی!

لطفاً نظرات خود را در خصوص این مطلب  به شماره 300072305 پیامک کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.