قدس آنلاین - رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: از سال ۹۵ جایزه فردوسی به فردوسی شناسان و فردوسی پژوهان برگزیده اعطا می شود.

جایزه ویژه" فردوسی" به فردوسی پژوهان برگزیده اعطا می‌شود

مسعود سلطانی‌فر صبح امروز در مراسم بزرگداشت روز ملی فردوسی در فرهنگسرای  مصلی‌نژاد مشهد ضمن اظهار مطلب فوق گفت: براساس درخواستی که از سوی گروهی از فردوسی شناسان و فردوسی پژوهان به سازمان میراث فرهنگی کشور ارائه شده، از سال 95 جایزه فردوسی به افراد برگزیده اعطا شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به نقش فردوسی در پاسداشت زبان پارسی از وی به عنوان یکی از شعرای بزرگ زبان فارسی یاد و خاطر نشان کرد که همین توجه ویژه او به زبان فارسی شاخصه بارز وی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیان کرد: حکیم توس، در میان همه شاعران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است از همین رو امروز همه ما فارسی زبانان هویت و زبان خود را مدیون این شاعر بلند آوازه هستیم.

وی با اشاره به شاهنامه به عنوان مهمترین اثر حکیم توس اضافه کرد: در شاهنامه مجموعه بزرگی از رشادت‌ها و خوی و اخلاق پسندیده زنان و مردان آزاده ایران  گردآوری شده که این رشادت‌ها در کنار موضوع مهمی به نام خرد در ابیات شاهنامه فردوسی ستایش شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: استفاده از مدارک مهم و معتبر نیز در کار فردوسی جایگاه ویژه‌ای دارد به نحوی که می‌توان از وی به عنوان یکی از امین ترین شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی نام برد.

سلطانی فر یادآور شد: فردوسی در بازسازی اساطیر کهن نیز نقش بارزی ایفا کرد، در مجموع این حکیم ایران زمین سال‌ها برای احیای زبان فارسی تلاش کرد و باید برای قدردانی از زحمات وی سر تعظیم فرود آوریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین گفت: مجموعه آرامگاه فردوسی در حصار و محدوده ای است که این محدوده جایگاهی مناسب در شأن این شاعر بزرگ است اما مشکل ما مشکل حریم و عرصه اطراف مجموعه آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که طی ۳۵ سال گذشته به تصرف افراد مختلف درآمده است.

 سلطانی فر با اشاره به پیگیری مسئولان در به ثبت رساندن جهانی آرامگاه فردوسی در یونسکو برای سال های ۲۰۱۸ و یا ۲۰۱۹ میلادی گفت: با توجه به تقاضای کشورهای مختلف در به ثبت رساندن آثار خود در ثبت جهانی یونسکو، از سال ۲۰۰۷ میلادی یکی از قوانین این سازمان جهانی در به ثبت رساندن تنها یک اثر از هر کشور د رهر سال قرار گرفت.

وی تصریح کرد: برای انتخاب هر مکان در به ثبت رساندن جهانی آن زمانی بین ۲ تا ۳ سال از سوی کارشناسان یونسکو لازم است.

معاون رئیس جمهور افزود: با توجه به اینکه در سال جاری منطقه تاریخی شوش، ۱۱ قنات تاریخی ایران و دو کاندیدای تاریخی از استان های فارس و کرمانشاه در فهرست ثبت جهانی یونسکو معرفی شده اند لذا پرونده ثبت جهانی آرامگاه فردوسی به سال ۲۰۱۸ و یا ۲۰۱۹ میلادی موکول شد که احتمال آنکه در سال ۲۰۱۹ میلادی این اثر تاریخی به ثبت رسد بیشتر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.