گروه فرهنگی – اعظم طیرانی - اسباب بازی کالایی فرهنگی است که سرمایه و وسیله کار کودک محسوب می‌شود تا به واسطه آن تجربه های مختلفی کسب کند ، ...

 سالانه 42 میلیون دلار اسباب بازی وارد کشور می‌شود

از این رو، باید اسباب بازی ها  با توجه به نقشی که در رشد وشکل گیری شخصیت کودک دارند از ویژگی های ممتازی برخوردار باشند تا موجب خلاقیت وی شوند و تفکر او را به سوی سازندگی ونوآوری سوق دهند، ضمن آنکه متناسب با سن، جنسیت وسلیقه او انتخاب شود تا در خورعلاقه وتوانایی ذهنی کودک باشد و بتواند حواس مختلف وی را تقویت کند.

ژان پیاژه؛ کودک شناس وفیلسوف فرانسوی معتقد است “بهترین اسباب بازی برای کودک اسباب بازی ای است که سرگرم کننده باشد و کودک بتواند کارهای مختلف را روی آن انجام دهد ،بسازد، خلق کند وتمام شدنی نباشد”. دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی ایران در این خصوص می‌گوید:اسباب بازی خوب اسباب بازی ای است که مستحکم ،با دوام و به لحاظ بهداشتی وفیزیکی از استانداردهای لازم برخوردار باشد،با ارزشها ومعیارهای جامعه هماهنگ وبه واقعیت نزدیک باشد، تا کودک از راه بازی با زندگی آشنا شود و از این طریق مهارتهای او افزایش یابد.

 

 سیر صعودی واردات اسباب بازی

 محمد حسین فرجو با اشاره به اسباب بازی های موجود در سطح بازار ایران می‌افزاید : تولیدات  داخلی هنوز به آن سطح نرسیده است که نیاز مخاطب در گروه های مختلف اسباب بازی را تامین کند.به همین دلیل از مهر سال 1381 که واردات اسباب بازی به کشور آزاد اعلام شد تاکنون فراز ونشیبهایی داشته است. واردات مذکور طی سال 1390 به اوج خود رسیده به طوری که 48 تا 50 میلیون دلار اسباب بازی وارد کشور شده است. یعنی ماهانه 4میلیون دلار اسباب بازی وارد کشور شده است که ارزش ناگهانی دلار موجب کاهش 55درصدی واردات اسباب بازی به کشور شد و این سیر نزولی طی سالهای 91 و92 ادامه پیدا کرد تا سال 93 که واردات اسباب بازی نسبت به سال 92 با افزایش 33درصدی مواجه شد وطی سال جاری نیز این واردات سیر صعودی را طی می‌کند. وی ادامه می‌دهد:  شورای نظارت بر اسباب بازی با چهار واحد صدور مجوز در استانهای بوشهر، تهران، خوزستان و هرمزگان اقدام به صدور مجوز فرهنگی می‌کند وسازمان استاندارد نیز مسایل  فیزیکی وایمنی اسباب بازی های مذکور را بر اساس استاندارد 6204 تایید می‌کند.

 

  اسباب بازی های قاچاق

وی می‌افزاید: اسباب بازیهای موجود در بازار از کشورهای چین ،اسپانیا، ایتالیا ،آلمان ،تایوان  وتایلند وارد می‌شود که البته 90 درصد واردات مذکور از کشور چین است و میزانی نیز به صورت قاچاق وارد وعرضه می‌شود. 

این مسوول با اشاره به اینکه میزان آمار کشفیات قاچاق اسباب بازی با آمار حقیقی قاچاق این کالا متفاوت است می‌گوید:متاسفانه آماردقیقی ازقاچاق اسباب بازی در کشور نداریم اما طبق نظرکارشناسان ،آمار واقعی پنج برابر میزان کشفیات قاچاق است و این زنگ خطری برای کنترل بیشتراین حوزه می‌باشد، چرا که اسباب بازی های قاچاق می‌تواند کودکان ما را از دو منظر فرهنگی وایمنی در صدد آسیب قرار دهد، به همین دلیل با توجه به اهمیت موضوع  طی سال جاری بودجه ای با محوریت شورای نظارت براسباب بازی وبا همکاری سایردستگاه های نظارتی اختصاص یافته است تا دستگاه های مذکور به جمع آوری آمار دقیق برای نظارت بر سطح بازار بپردازند .

  فروش اینترنتی

به گفته فرجو طی سالهای اخیر برخی از سایتهای اینترنتی نسبت به فروش اقلام ممنوعه اقدام کرده اند و قاچاق اسباب بازی به طور پنهانی به منزل هموطنان هدایت می‌شود به همین دلیل لازم است دستگاه های نظارتی از جمله وزارت صنعت معدن وتجارت که لگویی به سایتها به منظور تأییدیه فروش اینترنتی می‌دهند به این حوزه نیز توجه کنند تا اگر اقلامی که قرار است عرضه شود نیازمند کنترل از سوی نهاد یا دستگاهی است استعلام شود تا برای اقلام مذکور مجوز توزیع صادر گردد. ضمن آنکه لازم است گروه های بازرسی مستمر نیز با برنامه ای مشترک بازار را رصد کنند تا افراد خاطی فرصت  واردات وعرضه اسباب بازی های قاچاق را نداشته باشند.  فرجو با بیان اینکه شورای نظارت بر اسباب بازی در مبادی های ورودی حضور دارد ومجوز تخصیص فرهنگی را صادر می‌کند می‌گوید: شایسته است سایر دستگاه ها نیزدر سطح عرضه وفروش کنترلی را که انتظار می‌رود داشته باشند .چرا که سالانه 42 میلیون دلار ارز به منظورواردات اسباب بازی از کشور خارج می‌شود که اگر 25 درصد آنها را قاچاق فرض کنیم ،این مساله تبعات فرهنگی ،ایمنی وبهداشتی فراوانی برای کودکان دارد.

 

 بازی های فکری

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان با اشاره به اینکه ازسال 1390 تاکنون تولید اسباب بازی در کشور رو به افزایش است می‌گوید: طی سال 81 کمتر از یک درصد، اسباب بازی فکری ،آموزشی وکمک آموزشی وارد کشور می‌شد ،اما هم اکنون  15 درصد اسباب بازی های وارداتی شامل این اسباب بازی ها می‌شود و این نوید را می‌دهد که نگاه خانواده ها ،مربیان وافرادی که با کودکان در ارتباط هستند به بازیهای فکری معطوف شده به همین دلیل شرکتهای متعدد داخلی نیز طی سالهای اخیر در حوزه تولید اسباب بازی های مذکورفعال شده اند که رباتیک بخشی از آنهاست.

این مسوول همچنین می‌افزاید: تولید کنندگان داخلی به دلیل تفاوت اختلاف دلار وریال ترغیب به تولید اسباب بازی شدند وتولیدات خود را به سطحی رساندند که اکنون قابلیت صادرات پیدا کرده است به طوری که در برخی مواقع کیفیت نمونه های ایرانی با نمونه های فرانسوی برابری می‌کند وحتی شرکتهای فرانسوی نمایندگی توزیع محصولات مذکور را گرفته اند.

 

 حمایت از تولیدکنندگان داخلی 

فرجو ادامه می‌دهد : یک دهه است که حمایت از تولید کنندگان داخلی به تصویب رسیده و روی کاغذ باقی مانده،اما امسال این حمایتها در حال عملیاتی شدن است .

معاونت فناوری ریاست جمهوری با برنامه ریزی هایی که در حوزه تولید کنندگان دانش بنیان انجام داده قول های مساعدی داده ومقرر شده است شرکتهایی که می‌توانند امتیازهای لازم در زمینه طراحی وتولید اسباب بازی را کسب کنند از سوی شورای نظارت بر اسباب بازی معرفی شوند تا پس از بررسی های لازم دستورالعمل اجرایی ارایه تسهیلات مالی به آنها ابلاغ و اجرا شود.البته تدابیر دیگری نیزاندیشیده ومقررشده است بخش بازرگانی کانون پرورش فکری نیز به بخش اسباب بازی توجه ویژه داشته باشد و مصوباتی در خصوص خرید نقدی اسباب بازی از تولید کنندگان داخلی تصویب شود تا کانون بتواند تیراژ مشخصی خرید نقدی داشته باشد.ضمن آنکه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز با برگزاری جشنواره ها، حمایتهایی از تولید کنندگان محصولات فرهنگی کودکان نظیر اسباب بازیهای فکری ،لوازم التحریر وکتاب با نگاه سبک زندگی ایرانی اسلامی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.