قدس آنلاین: KiteGen نام یک شرکت فناوری مربوط به تولید انرژی است که در کشور ایتالیا واقع شده است. هدف این شرکت تولید الکتریسیته از طریق نصب کایت‌های غول‌آسا و بهره‌برداری از نیروی باد در ارتفاعات است. 

آیا کایت‌های غول‌آسا می‌توانند انرژی دنیا را تامین کنند؟

به گزارش گروه گردشگری و محیط زیست قدس آنلاین، به گفته تیم تحقیقاتی این شرکت، جریان‌های جتی باد که در ارتفاعات وجود دارد همچنان به عنوان منابع انرژی بادی ناشناخته باقی مانده‌اند و این در حالی است که می‌توان از انرژی آنها برای تأمین نیروی الکتریسیته مناطق محرومی از جهان که به برق کافی دسترسی ندارند استفاده کرد.

اگر این پروژه با موفقیت به انجام برسد می‌توان مشکلات تأمین برق مناطقی مانند آفریقا و برخی از نقاط آسیا را برطرف ساخت. حتی می‌توان از انرژی پاک این بادها برای جایگزینی منابع انرژی ناپاکی مانند سوخت‌های فسیلی از جمله زغال سنگ یا گاز طبیعی بهره جست و در نتیجه روند گرمایش کره زمین را با کاهش آلاینده‌هایی مانند دی‌اکسید کربن کند کرد.

این شرکت می‌گوید از آنجا که بادهای که در ارتفاعات می‌وزند بسیار سریع‌تر و دائمی‌تر از بادهای نزدیک به سطح زمین هستند، قابلیت این را دارند که به یک منبع انرژی قدرتمند و بی‌پایان تبدیل شوند.

فناوری KiteGen، انرژی جنبشی موجود در بادهای تروپوسفری را با استفاده از کایت‌ها و دستگاه‌های تبدیل انرژی که این شرکت آنها را دیناموها نامیده، به الکتریسیته تبدیل می‌کند. کایت‌های این پروژه هم شبیه کایت‌هایی که به ساحل می‌برید نیستند. ساختار کایت شامل بال‌های بزرگی است که به وسیله میله‌های قدرتمند پولیمری به طول یک کیلومتر به شکل راه راه به هم متصل شده‌اند. این کایت‌ها به وسیله یک سیستم هدایت‌کننده فوق پیشرفته که اطلاعات را از سنسورهای موجود در روی کایت دریافت می‌کند، کنترل می‌شوند و از این اطلاعات برای فهمیدن این‌که چه زاویه‌ای برای دریافت حداکثر میزان انرژی باد مناسب‌تر است استفاده می‌کند.

طبق ادعای KiteGen، انرژی تولید شده از طریق این فناوری، تجدیدپذیر، پاک بوده و ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی است و نیازی به دستگاه‌های بزرگ و سنگینی مانند توربین‌های بادی معمولی ندارد. وزن دستگاه KiteGen تقریبا 20 تن است که در مقایسه با 2000 تن یک توربین واقعا وزن کمی محسوب می‌شود. این شرکت می‌گوید انرژی که با استفاده از یک کایت تولید می‌شود، سه برابر مقدار انرژی است که یک توربین بادی معمولی تولید می‌کند.

این طرح در سال 2003 توسط مهندس ماسیمو ایپولیتو به ثبت رسیده و این شرکت فناوری در یک دهه اخیر به فعالیت خود ادامه داده است و اعتقاد دارد که محصولش به مرحله تولید در مقیاس صنعتی رسیده است. گفتنی است سیستم‌های شرکت KiteGen در حال حاضر توسط یک خانواده سلطنتی عربستان سعودی و یک شرکت چینی نامعلوم خریداری شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.