قدس آنلاین: مدیر کل انتقال خون استان اصفهان گفت: در سال گذشته بیش از 165 هزار نفر برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون اصفهان مراجعه کردند که از این تعداد حدود 126 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

در سال گذشته 126 هزاراصفهانی خون  اهدا کردند

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، محمد مهدی حریری در مراسم تقدیر از اهداکنندگان خون این استان افزود: 4/22 درصد افراد هم که موفق به اهدای خون نبودند یا برای سلامتی خودشان یا برای سلامتی مصرف کننده مشکل ایجاد می شده است.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال این روز "برای نجات جان از تو سپاسگذارم" است، گفت: هدف از روز جهانی اهداكننده خون افزایش سطح آگاهی عمومی مردم نسبت به نیاز به خون و اهمیت اهدای خون داوطلبانه و تشویق تعداد بیشتری از مردم برای اهدای خون مستمر است.
مدیر کل انتقال خون استان اصفهان در خصوص اهمیت اهدای خون بیان کرد: با توجه به اینکه از هر 3 نفر هر یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فرآورده های خون نیاز پیدا می کند و همچنین با توجه به اینکه تاکنون هیچ جایگزینی برای خون کشف نشده است اهدای خون از اهمیت خاصی برخوردار است.
حریری با بیان اینکه هر فرد سالم می تواند در هر بار اهدا خون 450 میلی لیتر خون اهدا کند، افزود: حدود 8 درصد وزن بدن را خون تشکیل می دهد یعنی یک انسان، وزن متوسط حدود 5/5 لیتر خون دارد.
وی همچنین عنوان کرد: یک مرد سالم در هر سال می تواند 4 بار و هر زن سالم می تواند 3 بار در سال خون اهدا کند که در مرکز انتقال خون اصفهان 14 نوع فرآورده از خون های اهدایی تولید می شود.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان بیان داشت: برای کسانی که اهدا کننده خون هستند سه گروه تعریف می شود کسانی که به صورت مستمر یعنی حداقل سالی دوبار اهدای خون دارند که در استان 8/55 درصد را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد:  گروه دوم اهدا کنندگان با سابقه اهدا هستند که در استان اصفهان 26 درصد اهداکنندگان از این گروه هستند و گروه سوم کسانیکه برای اولین بار اهدای خون را تجربه می کنند و 18 درصد افراد اهداکننده استان را در برمی گیرند.
وی ضمن اشاره به اینکه شاخص اهدای خون در آقایان 3/97 درصد است، گفت: شاخص اهدای خون در خانم ها 7/2 درصد است که این به نوعی کم کاری و عدم تمرکز سازمان انتقال خون را نشان می دهد که نتوانسته بانوان را به اهدای خون تشویق کند.
مدیر کل انتقال خون استان با اشاره به اینکه درصد شاخص اهدا کنندگان در استان اصفهان 2.4 درصد است، ادامه داد: از هر صد نفر در استان اصفهان بیش از دو نفر خون اهدا می‌کنند و از هر یک هزار نفر، 24 مورد اهدا کننده خون وجود دارد.
حریری افزود: اهدای خون از 18 سالگی تا 65 سالگی امکان پذیر است و رنج سنی اکثریت اهدا کنندگان خون در استان بین 25 تا 39 سال است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.