فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - وجود بارگاه منور رضوی با حضور سالانه 25 میلیون زائر و گردشگر، 840 هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهای خارجی ...

بلوکه شدن پول مردم دلیل رکود بیشتردرمشهد است

 و رونق تجارت و ترانزیت وهمچنین  فعالیت بیش از 6 هزار واحد صنعتی با محوریت بخش خصوصی ظرفیت منحصر به فردی را برای رونق و فعالیتهای اقتصادی  نصیب مشهد و خراسان رضوی کرده است.

این موقعیتها بستری است که سبب شده  انجام فعالیتهای اقتصادی در این کلانشهراز فرصت بهتر و بیشتری در مقایسه با دیگر شهرهای کشور برخوردار باشد.

با این وجود بروز برخی مسایل و مشکلات از ناحیه فعالیت شماری از شرکتها و نیز مؤسسه‌های مالی و اعتباری که بخش قابل توجهی از سرمایه‌های مردم را با شیوه‌های وسوسه انگیز جلب و جذب کرده و اکنون ماه‌هاست در برگشت این پولها با مشکل مواجه هستند، سبب شده بخش قابل توجه ای از سرمایه‌های مردم بلوکه شود، در حالی که این سرمایه چندین میلیارد تومانی می‌توانست در این شرایط رکود حاکم بر اقتصاد کشور، با سرمایه گذاری مردم در حوزه هایی مانند تولید، کار گشای وضعیت اقتصاد استان باشد.

جدای از بلوکه شدن بخشی از سرمایه شهر و استان، ترس مردم در سرمایه گذاری، مسأله  دیگری است که پیامد این مشکلات است و صد البته این مسأله برای اقتصاد موضوع قابل پذیرش نیست.

هر چند در سطح استان و بویژه مشهد اقدامهای قابل توجهی از سوی دستگاه‌های مربوطه بخصوص دادگستری جهت تسریع در برگشت پول مردم از این شرکتها و مؤسسه‌ها در حال انجام است، اما چگونه بازگردان اعتماد مردم جهت سرمایه گذاری نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

*سه دلیل برتر

سخنگوی اتاق بازرگانی صنایع و معادن و تجارت مشهددر خصوص چرایی بروز این مسایل در مشهد گفت:از آنجایی که مردم مشهد با عملکرد یکی از شرکتهایی که فعالیت آن از سالهای گذشته در این شهر شروع شده بود، آشنا بودند وسهام خریداری شده آنان از این شرکت با سود قابل توجهی همراه شد، بنابراین  شرکتهای  دیگری که حوزه کاری برخی از آنان غیر از مشهد بود، این کلانشهر را به عنوان مرکزی در کشوربرای فعالیت و عرضه سهام خودبه مردم انتخاب کردند.

طیبی در گفت و گو با خبرنگار ما  با بیان اینکه نمونه این وضعیت را کمتر می‌توان در دیگر شهرهای کشور دید،افزود:در خصوص مؤسسه‌های مالی و اعتباری نیز باید گفت، دفاتر مرکزی اکثر مؤسسه‌های مالی و اعتباری کشوردر مشهد است.

وی درخصوص چرایی این مسأله و اینکه آیا بین ساختار اقتصادی مشهد با دیگر شهرهای کشور تفاوتی وجود دارد،اضافه کرد: اختلاف خاصی  بین ساختار اقتصادی در مشهد با دیگر شهرهای کشور وجود ندارد و دیده نمی شود، جز اینکه مشهد از ظرفیت بسیار بالای اقتصادی برخوردار است که سایر شهرها آن را به سه دلیل ندارند.

وی در تشریح این سه دلیل یادآورشد: مشهد دارای بیشترین تعداد کارخانجات کوچک بخش خصوصی است و دوم اینکه وجود بارگاه منور رضوی زمینه ساز جلب و جذب سالانه 25 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است و این موضوع ظرفیت عجیب و غریبی برای شهر به همراه داشته است، یعنی اینکه سالانه هشت برابر تعداد ساکنان، زائر وارد این کلانشهر می‌شود که با خود پول برای تفریح و استقرار در هتل و دیگر مراکز اقامتی و خرید و غیره می‌آورند.

این فعال اقتصادی ادامه داد:و دلیل سوم  تجارت و بازرگانی که  مشهد دارد،  هیچ استانی ندارد.وجود 840 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای خارجی و دسترسی استان به کشورهای اطراف، ظرفیت خاصی را عاید مشهد کرده است و این کلانشهر مکان خوبی برای  مانورهای اقتصادی است تا اگر این نوع فعالیتها در این شهر موفق باشد، آن وقت مشهد به عنوان الگو برای سایر شهرهای ایران مبنا قرار گیرد.

وی اضافه کرد:اینکه از این الگوها استفاده خوب یا بد شود، موضوعی است که بستگی به عملکرد فعالان اقتصادی و مسؤولان دارد.

*بلوکه شدن پول و سرمایه مردم

وی در خصوص تبعات ناشی از مشکلات اقتصادی پیش آمده در مشهد بر اقتصاد این کلانشهر گفت: تأثیرات منفی است، چراکه بخش زیادی از پول مردم در این مؤسسه‌ها و شرکتها درگیر و یا بلوکه شده است، در کنار آن بر  ذهنیت مردم نیزاثر سویی دارد و اگر شرکت و یا سرمایه گذاری بخواهد درست عمل کند، تغییر این  ذهنیت خیلی سخت است و به راحتی نمی توان اعتماد از دست رفته مردم را برگرداند.

وی در این خصوص که این تبعات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت،تصریح کرد:از استاندار و مسؤولان خراسان رضوی انتظار می‌رود با برنامه هایی ضایعات این مسایل را در مشهد به حداقل برسانند و  بستر مناسبی مهیا شود تا مردم دوباره به سمت سرمایه گذاری جلب شوند.

به گفته وی، هر چه این زمان طولانی شود، مردم بیشتر متضررمی شوند و ذهنیت منفی تری پیدا می‌کنند و به طور حتم اگر موضوع سریعتر حل و فصل شود، موتور رشد و توسعه استان نیز زودتر راه می‌افتد.

سخنگوی اتاق بازرگانی مشهد خاطر نشان کرد:اگر چند هزار میلیارد تومان پول مردم استان که بلوکه شده است، آزاد شود، از آنجایی که پول  کمی نیست،  می‌تواند در رونق استان تأثیرگذار باشد.

*راهکار مشخص

وی درباره راهکار برگشت اطمینان مردم و  سرمایه‌های بلوکه شده آنان به تولید و سرمایه گذاری اذعان داشت:پیشنهاد مشخص این است که مسؤولان بانک مرکزی و استان برای بازگرداندن سپرده‌های مردم در این مؤسسه مالی از چند بانک بزرگ اعتباری اخذ و در مقابل املاک و دارایی این مؤسسه را به عنوان وثیقه قرار دهند و سپس از محل فروش این املاک، وام بانکها بازپرداخت شود.

وی ادامه داد: با آزاد سازی پولهای مردم، این سرمایه وارد فضای کسب و کار،ساخت و ساز وتجارت  و یا بانکهای معتبر خواهد شد که در هر صورت در مسیر توسعه استان خواهد بود.

طیبی اظهار داشت:دلیل شدیدتر بودن مشکل کم پولی و رکود بیشتر در استان بلوکه بودن این سرمایه  است که باید هر چه زودتر رفع شود.

*نداشتن بازدهی مثبت

وی در این باره که چرا بورس مشهد نتوانست همانند این شرکتها و مؤسسه‌ها پول و سرمایه مردم را جذب کند تا چنین مشکلاتی بروز نکند، گفت: اول اینکه مشهد بورس خاصی ندارد، بلکه تعداد زیادی از کارگزاری‌های بورس کشور در این شهر دفتر دارند که مزیت آن این است که دیگر نیازی به مراجعه به تهران نیست و از این شهرمی تواند کارها را پیگیری و دنبال کرد.

وی اضافه کرد:از سوی دیگر بازار بورس به عنوان مثال  در سال گذشته بشدت متضرر شد و کمبود نقدینگی داشت و امسال هم با گذشت سه ماه از سال، بورس هنوز بازدهی مثبتی نداشته است، بنابراین از جاذبه لازم برای ورود مردم برخوردار نیست .

*افزایش 120 برابری در شرایط رکود

وی ادامه داد: نکته مهمتر اینکه بازدهی این شرکتها در مشهد گاهی رشد بسیار بالایی داشت، به طوری که مثلاً سهام 100 تومانی ظرف مدت کوتاهی 120 برابر شد، آن هم در شرایطی که بازار با رکود مواجه بود و  این میزان سود در این مدت اندک را نه تنها  بورس ایران، بلکه هیج بورسی در دنیا هم ندارد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.