روزنامه روسی کامرسانت با اشاره به تلاش های اخیر ایران و روسیه برای توسعه روابط راهبردی و دفاعی دو کشور و فرصت های فراوان همکاری های گسترده اقتصادی، نوشت: ممکن است حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست آینده مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و مذاکره کنند.

احتمال دیدار روحانی و پوتین در نیویورک/ شوق روسیه برای حضور در بازار ایران

روزنامه پرشمار کامرسانت روز شنبه در گزارشی به قلم پاول تاراسنکو، ایوان سافرونوف و یلنا چرنینکو با اشاره به سفر سورنا ستاری معاون امور علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران به مسکو و برنامه ریزی برای سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تهران نوشت: ایران و روسیه در مسیر توسعه همکاری ها و مشارکت راهبردی در عرصه های مختلف گام برمی دارند.
این روزنامه افزوده است: هیات ایرانی به سرپرستی سورنا ستاری روز دوشنبه به مسکو سفر و از نمایشگاه بین المللی هوافضای ماکس -2015 در حومه مسکو دیدن خواهد کرد.
روزنامه روسی افزود: در روز نخست سفر هیات ایرانی به مسکو، مذاکرات ایران و روسیه در مورد تحویل تسلیحات پدافند هوایی اس-300 به تهران انجام خواهد گرفت.
در ادامه گزارش به نقل از یک مقام وزارت دفاع روسیه یادآوری شده است: سورنا ستاری در روز نخست افتتاح نمایشگاه ماکس از آن دیدن می کند که در همین روز ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه همراه پادشاه اردن و عربستان سعودی از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد. 
نویسندگان گزارش خاطرنشان کردند: مرتضی سرمدی معاون وزیر امور خارجه ایران در ماه ژوئن گفت که تهران و مسکو برای بازپس گرفتن شکایت نامه 4 میلیارد دلاری ایران در مورد اس-300 از دادگاه بین المللی ژنو مذاکره می کنند. به محض توقف مراحل دادرسی به این شکایت، دو کشور قرارداد جدیدی را برای تحویل مجموعه های اس-300 به ایران امضا خواهند کرد.
روزنامه روسی با اشاره به سفر یک سال پیش ستاری به مسکو نوشت: آن زمان وضعیت فرق می کرد و ایران و 1+5 در گرماگرم نشست هسته ای بودند و امکان داشت این مذاکرات به موج جدید تنش ها میان ایران و غرب منجر شود اما با امضای توافقنامه 14 جولای در وین، تهران در کانون توجه جهانی قرار گرفته و کشورهای غربی برای حضور در بازار ایران با یکدیگر رقابت می کنند و مسکو هم نمی خواهد عقب بماند.
رجب صفراف رییس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه در این رابطه خاطرنشان کرد: در دیدار ستاری از مسکو فناوری های پیشرفته به ویژه فضایی در مرکز توجه قرار خواهد داشت.
صفراف در گفت و گو با این روزنامه روسی گفت: ایران می خواهد قدرت بزرگ فضایی شود که ماهواره ها و موشک های ماهواره بر پیشرفته در اختیار داشته باشد و در سال های آینده این کشور فضانوردی را روانه فضا می کند. به این دلیل فناوری های روسی در این عرصه برای ایران جالب است. 
بر اساس اطلاعات موجود برخی اعضای هیات ایرانی به روسیه سفر کرده و از مراکز پیشرو فضایی این کشور بازدید کرده اند.
در روز نخست سفر هیات بزرگ ایرانی به مسکو، متخصصان شرکت تسلیحاتی روس آبارون اکسپورت و سازمان فدرال همکاری های فنی-نظامی روسیه با شرکای ایرانی در مورد قرارداد تحویل مجموعه های پدافند هوایی به ایران مذاکره خواهند کرد.
ولادیمیر ساژین کارشناس انستیتو شرقشناسی روسیه در گفت وگو با روزنامه روسی گفت که هر چند تحریم های تسلیحاتی پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت ولی مربوط به سلاح های تهاجمی سنگین خواهد شد و روسیه می تواند تسلیحات خارج از تحریم ها را به ایران تحویل دهد.
به گفته وی، افزون بر همکاری های فنی - نظامی، روسیه در برخی عرصه های همکاری با ایران هم بدون رقیب است که انرژی و تامین سوخت هسته ای و حمل و نقل به ویژه ریلی از آن جمله است. 
روزنامه روسی با بیان این که روسیه می تواند طرح هایی برای همکاری به ایران پیشنهاد دهد، نوشت: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد جواد ظریف همتای روس خود خاطرنشان کرد که کارشناسان روسی در ایران هشت واحد نیروگاه هسته ای جدید احداث خواهند کرد. 
کامرسانت ادامه داده است: دورنمای همکاری های اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه نیز در پاییز آینده در نشست کمیسیون همکاری های دولتی دو کشور بررسی خواهد شد و افزون بر آن، در ماه های آینده لاوروف از ایران دیدار خواهد کرد. هر چند هنوز تاریخ این سفر مشخص نشده است، اما به احتمال زیاد وزرای خارجه دو کشور ماه سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار خواهند کرد و ممکن است روسای جمهوری ایران و روسیه نیز در مقر سازمان ملل دیدار و گفت و گو کنند.
در پایان گزارش به نقل از ساژین کارشناس روس گفته شده است که ایران در دوره پساتحریم به سرمایه گذاری های کلان در تمامی بخش ها و همچنین فناوری های پیشرفته نیاز دارد و هر چند که مسکو نمی تواند تمام این موارد و خواسته ها را برآورده کند، اما توانایی تامین بخشی از آن را دارد و حتما با توجه به جذابیت فوق العاده ایران برای سیاستمداران و سرمایه گذاران، روسیه برای حضور در بازار این کشور تلاش خواهد کرد.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.