استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: انقلاب اسلامی ایران فضایی باز کرد که زن به نام دین وارد جامعه شود.

انقلاب اسلامی ایران فضایی باز کرد که زن به نام دین وارد جامعه شود
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، الهه کولایی در کارگاه توانمند سازی زنان در حوزه سیاسی که در مشهد برگزار شد افزود: زن قرنها وظیفه اش همسری، مادری و اداره امور خانه بوده است که با انقلاب اسلامی ایران این نگرش تغییر کرد ولی این تغییر تغییری نبود که به سرعت در باور انسان ها شکل بگیرد از مهمترین معضلات حضور زنان در جامعه ناباوری نسبت به توانایی آنها بوده است.

وی گفت: تحول و تغییر این نقش، زمان می طلبد لذا دولتهای جهان و نهادهای بین المللی تصمیم گرفته اند برای تسریع در این تغییر و افزایش نقش زنان در قدرت ورود کنند.
او افزود: سازمان بین المجالس اعلام کرده که همه کشورهای عضو باید 30 درصد از نمایندگانشان زن باشند اما این بایدها از بیرون جامعه ایرانی به داخل وارد می شود و باید زمینه تحقق آن در داخل را فراهم کرد.
وی گفت: وقتی زنان توان اقتصادی نداشته باشند نمی توانند نقش موثری در قدرت را به خود اختصاص دهند لذا طبق مطالعات صورت گرفته سهم زنان در بازار کار و سهم زنان در قدرت سیاسی با هم تطابق و برابری دارد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: این که چرا سهمیه بندی جنستی مورد توجه قرار می گیرد به این خاطر است که تنها حوزه ای است که در طول چند دهه گذشته زنان با استفاده از این فرصت بالنسبه برابر توانسته اند خودشان را بالا بکشانند.
کولایی تصریح کرد: تقریبا در تمامی کشورهای خاورمیانه این وضعیت حاکم است و حضور زنان در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی یک نسبت رو به افزایش را نشان می دهد.
وی گفت: همه ما می پذیریم که اگر یک شغل جامعه هست باید به یک مرد داده شود که می خواهد یک خانواده را تحت پوشش قرار دهد پس اینجا بحث فرهنگی مطرح می شود یعنی در فرهنگ ما اولویت نقش زن، اولویت نقش مادری و همسری است .
او افزود: برای تغییر این نقش یکی از راهها توسل به اراده سیاسی است یعنی دولتها بخواهند با ایجاد سهمیه های مثبت فرصت برابر را برای نقش آفرینی زنان در جامعه ایفا کنند.
وی گفت:در جامعه اما به خصوص در چند سال گذشته شاهد بودیم که نه تنها سهمیه مثبت ایجاد نمی شود که به نام بومی گزینی یا سهمیه بندی جنسیتی براساس سلیقه روسای دانشگاهها صلاح دانسته نمی شود که زنان در رشته های معمولی تحصیل کنند.
کولایی افزود: در آن دوره خاص برخی از روسای دانشگاهها نه در رشته مهندسی معدن یا مهندسی کشاورزی و جنگل بانی که حتی در رشته ادبیات عرب نیز صلاح ندانستند که بانوان تحصیل کنند که حیرت آور و عجیب و غریب است .
وی گفت:وقتی نه تنها فرصتهای برابر از زنان دریغ می شود بلکه سهمیه بندیهایی علیه این فرصتها ایجاد می شود طبیعتا نتیجه اش را در حوزه سیاست هم مشاهده می کنیم.
او افزود:در جهان این برآورد به خصوص در نهادهای بین المللی و همه مجامع مربوط به رفع تبعیض علیه زنان شکل گرفته که دسترسی به فرصتهای برابر در حوزه سیاست، احزاب، پارلمانها و پستهای مدیریتی در دستگاههای اجرایی و قضایی به تعدادی خاص برای زنان فراهم شود اما در چند سال گذشته تمام تلاشها ی عده ای بر بازگرداندن زنان به خانه ها متمرکز بود.
استاد دانشگاه تهران گفت:در آن سالها با مکانیزمهای مختلف راههای حضور پر شور و پر تاثیر زنان در اجتماع بسته می شد و حوزه سیاست نیز مستثنی از چنین وضعیتی نبود چون وقتی زنان در حوزه قدرت قرار بگیرند به رفع این تبعیضها توجه می کنند و برای از بین بردن آنها تلاش خواهند کرد.
کولایی افزود:قدرت در جهان همواره یک حوزه مردانه بوده و در کشورهایی مثل کشور ما به جای این که شاهد اجرای تبعیض مثبت به نفع حضور زنان که یک روند و سیاست جهانی است باشیم با مقاومت در برابر این تبعیض مثبت مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: اگر برای زنان تبعیض مثبت به وجود نیاید این محرومیت پایدار تاریخی آثارش به سادگی از بین نخواهد رفت لذا اراده ای سیاسی باید شکل بگیرد که احزاب را ملزم کند که وقتی لیست انتخاباتی می بندند سهمیه ای را برای زنان در نظر بگیرند اما مشکلی که در خاورمیانه و ایران وجود دارد این است که این سهمیه ها حتی اگر ابلاغ شود در عمل اجرا نمی شود.
کولایی گفت: این تغییر در نفوس انسانها به سادگی اتفاق نمی افتد و حوزه احزاب و سیاست هم جزیره نیست بلکه بخشی از کلیت جامعه است و احزاب همه این نگرشها و ناباوریها و تبعیضها نسبت به زنان را با خود حمل می کنند .
وی افزود: این نگرشها چون در طول تاریخ شکل گرفته در طول تاریخ هم از بین خواهد رفت و به سرعت حذف شدنی نیست لذا نیاز به صبر و بردباری دارد.
او گفت:زنان در کشور ما همیشه در شکل دادن به قدرت سیاسی تاثیرگذار بوده اند اما حال تلاش ما بر این است که علاوه بر این زنان در استفاده از قدرت برای رسیدن به دیدگاههای خود در جهت اعتلای مادی و معنوی جامعه هم نقش و سهم داشته باشند.
 

 

 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.