قدس آنلاین: مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری چهارمین کنگره فرهنگ و هنر روستا و عشایر که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، مقوله فرهنگ را از مهم ترین نیاز روستاها دانست و از نامگذاری روز ملی روستا در تقویم رسمی کشور خبر داد.

۱۵ مهر، روز ملی روستا نامگذاری شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حمید رضا ارباب سلیمانی در نشست خبری چهارمین کنگره هنر و فرهنگ روستا و عشایر که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: در کشور ایران اسلامی حدود۲۲ میلیون نفر در روستاها ویک  ونیم میلیون نفر نیز در مناطق عشایر نشین سکونت دارند که مدیریت دامداری و کشاورزی کشور بر عهده این جمعیت است و نقشی اساسی در تحکیم اقتصاد کشور دارند.

وی یکی از مشکلات روستاها را عدم پیوست های فرهنگی برای طرح های اجرایی دانست و بیان کرد: با ورود اینترنت پر سرعت و ماهواره به روستاها، نیاز به پیوست های فرهنگی برای این طرح های اجرایی داریم.

دبیر ستاد نظارت بر کانون های فرهنگی مساجد کشور مقوله فرهنگ را از مهم ترین نیازهای امروزی روستاها و مناطق عشایری دانست و تصریح کرد: امروزه امکانات عمرانی همچون آب، برق، گاز، جاده و مدرسه در روستاها و مناطق عشایری  مهیا است اما مقوله فرهنگ فراتر از این امکانات است و از جمله مهم ترین نیازهای روستاها به شمار می رود.

مشاور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی پیرامون تعداد کانون های فرهنگی و هنری سراسر کشور تاکید کرد: در حال حاضر ۲۱ هزار کانون فرهنگی و هنری در سراسر کشور در حال فعالیت هستند که ۹ هزار و ۳۰۰ کانون در روستاها و مناطق عشایر نشین مستقر هستند.

رئیس چهارمین کنگره فرهنگ و هنر روستا و عشایر در ارتباط با استقبال خوب جوانان و نوجوانان از کتابخوانی خاطر نشان کرد: بالغ بر ۴ هزار و ۸۰۰ کتابخانه مخزن دار در روستاها فعال هستند و سالانه بالغ بر ۴ میلیارد تومان صرف کتاب های مفید برای مناطق روستایی و عشایری می شود.

ارباب سلیمانی در خصوص چهارمین کنگره فرهنگ و هنر روستا و عشایر یادآور شد: از ۲۳ شهریور ماه چهارمین کنگره فرهنگ و هنر روستا و عشایر به همت کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار می شود و ۷۰۰ نفر از جوانان روستایی فعال در این کانون ها به منظور افزایش دانسته ها دعوت شده اند.

وی از در نظر گرفته شدن ۵ همایش برای کنگره یاد شده خبر داد و گفت: همایش هایی همچون تعالی و مقاوم سازی فرهنگ روستا و عشایر، نقش مسجد در تعالی فرهنگ روستایی و عشایری، نقش فعالان فرهنگی و هنری در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی در مناطق روستایی و عشایری و حضور موثر در فضاهای مجازی با تکیه بر شناخت فرصت ها و تهدیدها از جمله همایش های در نظر گرفته شده هستند.

دبیر ستاد نظارت بر کانون های فرهنگی مساجد کشور در ارتباط با مخاطبان کنگره فرهنگ روستا و عشایر تصریح کرد: ائمه جماعات روستا مستقر و شرکت کننده در طرح هجرت، مدیر مسئولان کانون های فرهنگی و هنری مساجد روستایی، فعالان و استعدادهای برتر روستا و عشایر و بهیاران روستاها از مخاطبان این کنگره هستند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نامگذاری روز روستا در تقویم ملی خبر داد و گفت: به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد نامگذاری روز ملی روستا داده شده و روز ۱۵ مهر به عنوان روز روستا مورد تصویب قرار گرفته است.

ارباب سلیمانی علاوه بر این تاکید کرد: در برخی از روستاها گرایش جوانان به وهابیت دیده شده است که با اعزام مبلغان  و برگزاری جلسات چهره به چهره با جوانان این معضل تا حدودی مرتفع شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.