دس انلاین – نژاد یوسفی: روزهای پایانی تابستان که میرسد اندک اندک شبها سرد میشود و میشود پاییز را احساس کرد، خنکای شب هنگام پاییزی برای کشاورزان بویژه دراستانهای خراسان که مهد تولید زعفران است به معنی نزدیک شدن به فصل برداشت این محصول پرزحمت وارزشمند است ؛ تنها محصول کشاورزی که هنوز انحصار تولید جهانی ان دراختیار ایران است.

آینده سیاه درانتظار طلای سرخ ایران/سود ۳میلیونی دلالان ازآشفته بازارصادرات زعفران/افزایش بی رویه قیمت زعفران بازار جهانی را از ایران میگیرد

 این درحالی است که همچنان نیز تنها کشور رقیب ایران یعنی اسپانیا بهترین برندهای تولید این محصول را دردست دارندو حتی زعفران درجه یک ایرانی به این کشور صادر شده وتحت برندهای اسپانیایی و گاه حتی اماراتی به تمام جهان صادر میشود واین یعنی سود اصلی زحمات کشاورزان ایرانی را شیوخ عرب اماراتی یا سرمایه داران اسپانیایی به جیب میزنند.

***محصول استراتژیک ایران

زعفران یکی از محصولات استراتژیک و مهم ترین محصول کشاورزی در ایران است که از نظر صادرات غیر نفتی برای کشور اهمیت ویژه ای دارد.

درواقع ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده و اولین صادر کننده زعفران، قادر به تامین ۹۰ درصد زعفران مصرفی کل دنیاست به گونه ای که درحال حاضر زعفران ایرانی به پنج قاره دنیا عرضه میشود.

قیمت زعفران در بازارهای داخلی با توجه به کیفیت و شبکه تولید حداقل کیلویی ۶ میلیون و حداکثر ۷ میلیون تومان است و ازسویی در بازارهای جهانی زعفران ایرانی کیلویی ۲ هزارالی ۲ هزار و ۳۰۰ دلار عرضه میشود.

در این راستا علی حسینی عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران در این خصوص اظهار داشت: در دو استان خراسان رضوی و جنوبی بالغ بر ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران داریم به گونه ای که در بقیه استان ها آمار دقیقی از سطح زیر کشت در دسترس ما نیست.

وی افزود: در واقع باید با ورود به فرهنگ های مختلف دنیا زعفران خود را به کشورهای دنیا معرفی کنیم زیرا متاسفانه در این قضیه خوب عمل نکرده ایم به گونه ای که عرضه زعفران در پنج قاره دنیا به ندرت به پنجاه کشور می‌رسد در حالیکه به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادرات غیر مستقیم داریم.

حسینی درخصوص قدمت استان های تولید کننده زعفران بیان کرد: استان فارس بعد از استان خراسان قدمت طولانی در تولید زعفران کشور دارد وهمچنین استانهای کرمان، یزد، اصفهان، مرکزی از تولید کنندگان زعفران در کشور هستند که اخیرا استان های آذربایجان شرقی و غربی وبرخی استانهای شمالی کشور اعم از گلستان اخیرا به کشت زعفران رویکرد داشتند.

***کاهش ۲۵ درصدی صادرات و مصرف داخلی

درهمین حال رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: افزایش قیمت زعفران یکی از دلایل کاهش صادرات زعفران بوده بطوری که این محصول در خرداد و تیر به ترتیب 25 و 33 درصد کاهش یافته است.

غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ، گفت: به دلیل قیمت بالای زعفران، بازار داخلی و صادراتی زعفران چندان پررونق نیست و صادرات این محصول در چند ماه اخیر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم زعفران در حال حاضر از 5 میلیون و 350 هزار تا 7 میلیون و 200 هزار تومان است، افزود: مشتریان زعفران ایرانی سالانه یک افزایش قیمتی را برای خرید در نظر می‌گیرند، اما امسال از آنجا که قیمت به شدت افزایش یافته، تقاضای زعفران نیز کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه بازار داخلی زعفران با رکود مواجه است، تصریح کرد: افزایش قیمت، علت اصلی رکود در بازار این محصول لوکس است.

وی با بیان اینکه بخشی از زعفران به عنوان سوغات خریداری می‌شود، گفت: مردم در صورت افزایش قیمت زعفران ترجیح می‌دهند سوغات دیگری را برای اقوام خود تهیه کنند.

میری تصریح کرد: علاوه بر رکود بازار داخلی صادرات در خرداد و تیر سال جاری به ترتیب 25 و 33 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش بی‌رویه قیمت زعفران منجر به از دست دادن بازارهای صادراتی که سال‌ها برای آن تلاش شده است، می‌شود، گفت: حضور دلال‌ها در بازار زعفران یکی از عوامل افزایش قیمت است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه در سال 92 بین 280 تا 300 تن و در سال 93 بین 230 تا 250 تن زعفران تولید شده، گفت: کاهش تولید هم که بنا به نظر کارشناسان بر اثر شرایط اقلیمی اتفاق افتاده یکی از عوامل موثر دیگر بر افزایش قیمت زعفران است.

***خرابکاری دلالان زعفران

در شرایطی که صادرات فله‌ای طی پنج ماهه نخست امسال افزایش چشمگیری داشته و از سوی دیگر صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های خرد نیز کاهش یافته است، عضو شورای ملی زعفران معتقد است: وضعیت کنونی ناشی از خرابکاری دلالان زعفران و افزایش قیمت طلای سرخ است.

آمارهای موجود از صادرات زعفران نشان می‌دهد که صادرات 3.3 میلیون دلاری طلای سرخ در بسته‌بندی‌ کمتر از 10 گرم چیزی کمتر از پنج درصد صادرات 70 میلیون دلاری این محصول در بسته‌بندی‌های 10 تا 30 گرم و بیشتر از 30 گرم است و البته این وضعیت نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته با تغییر چشمگیری مواجه شده است.

طی پنج ماهه نخست امسال صادرات زعفران در بسته‌بندی 10 تا 30 گرم حدود 27 درصد از نظر وزنی و ارزشی کاهش یافته و صادرات این محصول در بسته‌بندی‌ بیشتر از 30 گرم بالغ بر 97 درصد از نظر وزنی و بیشتر از 124 درصد از نظر ارزشی نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته افزایش یافته است.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در این زمینه گفت: قیمت زعفران نسبت به سال گذشته بیش از 40 درصد افزایش یافته و به حدود کیلویی شش تا هفت میلیون تومان و 1800 تا بیش از 2300 دلار در بازارهای بین‌المللی رسیده است.

به گفته وی این آشفتگی در بازار زعفران و افزایش صادرات فله‌ای حاصل خرابکاری دلالان طلای سرخ در کوچه پس کوچه‌های چین و دبی است که باعث چنین برهم ریختگی در بازار زعفران شده است.

حسینی ادامه داد: برخی از کشورهای اگر زعفران را از ایران نخرند لطف بزرگی در حق ایران کرده اند، چرا که آن‌ها با خرید زعفران فله‌ای و بی کیفیت و هم دست شدن با برخی دلالان سودجو تنها زعفران ایرانی را بد نام می‌کنند و بازار این محصول استراتژیک ایرانی را برهم می‌زنند اما برخی دیگر در این میان مانند عربستان و کشورهای اروپایی مشتری واقعی زعفران به شمار می‌روند، چراکه عمدتا مشتری زعفران در بسته‌بندی‌های خرد محسوب می‌شوند.

عضو شواری ملی زعفران معتقد است برای بهبود بازار زعفران و دور شدن از صادرات فله‌ای زعفران که مغایر با سیاست‌های کلان کشور است باید عزم ملی در همه دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی به وجود آید و همه برای از میان برداشتن دلالانی که تنها سود مقطعی و چند شبه خود را می‌بینند به میدان بیایند.

البته آمارهای گمرک هم گویای این وضعیت است، چرا که در این بازه‌ زمانی بیش از 2778 کیلوگرم در بسته‌بندی‌های کمتر از 10 گرم به بیش از 34 کشور جهان به ارزش سه میلیون و 347 هزار و 686 دلار معادل 13 میلیارد و 620 هزار و 641 تومان صادر شده است که در این میان عربستان با خرید 1037 کیلوگرم، بزرگ‌ترین خریدار طلای سرخ به صورت خرده‌فروشی و تایوان با 250 گرم خرید زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از 10 گرم در انتهای لیست خریداران زعفران ایرانی قرار دارد.

دراین حال رییس اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران با بیان اینکه دلالان روزانه با بازار زعفران و قیمت این محصول بازی می‌کنند، گفت: سود دو برابری از عرضه این محصول منطقی نیست چراکه باعث می‌شود کشورهای دیگر به رقبای زعفران ایرانی تبدیل شوند.

غلامرضا میری ، نایب رییس شورای ملی زعفران ، اظهار کرد: قیمت زعفران طی سال جاری به صورت غیرمنطقی و بی‌رویه افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که هر کیلوگرم زعفران به حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تا هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است که در بازار داخلی کیلویی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان و در بازار صادراتی ۲۰ تا ۳۰ دلار به این قیمت اضافه می‌شود.

وی افزود: قیمت منطقی هر کالایی به هزینه تمام شده تولید آن به اضافه حاشیه سود منطقی برای تولید‌کننده اطلاق می‌شود، اما هنگامی که سود حاصل از فروش یک محصول دو برابر قیمت تمام شده آن باشد، نمی‌توان گفت قیمت آن محصول در بازار منطقی است.

میری اعلام کرد: دلالان در ابتدای فصل زعفران را کیلویی سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌خرند و به هنگام افزایش قیمت آن را کیلویی شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشند، برخی از آنها روزانه با قیمت زعفران بازی می‌کنند و محصول‌شان را خرید و فروش می‌کنند و برخی دیگر آن زعفران را در خانه‌های خود انبار کرده و در بزنگاه‌های مناسب به قیمت دلخواه‌شان می‌فروشند.

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران ادامه داد: در شرایطی که زعفران با دو برابر سود در بازار عرضه می‌شود، باید نگران شد چرا که کشورهای دیگری مانند افغانستان، یونان، چین و غیره به راحتی بتوانند زعفران را با قیمت‌های مناسب‌تر تولید و در بازار خود مصرف کنند، چرا که اگر زعفران ایرانی سال‌هاست در بازار به صورت انحصاری عرضه می‌شود و کشوری توانایی رقابت با ایران در این زمینه ندارد به دلیل این است که این محصول در ایران با کیفیت و قیمت مناسب به بازار عرضه شده است.

میری تصریح کرد: در شرایطی که قیمت زعفران بی‌رویه افزایش یافته است، تولید‌کنندگان دیگر محصولات نیز به سمت تولید زعفران حرکت می‌کنند و افزایش بدون برنامه‌ریزی تولید زعفران می‌تواند مشکلاتی در بازار مصرف و صادرات این محصول به وجود آورد و نهایتا کشاورزانی که برای تولید این محصول سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مجبور هستند پیاز زعفران را از خاک بیرون کشیده و دور بیندازند.

وی با بیان این‌که افزایش قیمت زعفران در خرداد‌ماه ۲۵ درصد و در تیرماه ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته گزارش شده است، گفت: در این وضعیت رقابت‌پذیری زعفران در بازار‌های جهانی از بین می‌رود و تولید و عرضه زعفران برای دیگر کشورها در بازار‌های داخلی و صادراتی‌شان صرفه اقتصادی می‌کند، همانگونه که در حال حاضر افغانستان با حمایت‌های فراوان در حال افزایش تولید زعفران است.

نایب رییس شورای ملی زعفران اظهار کرد: در افغانستان با وضعیت اقلیمی مناسب و نیروی کار ارزان شرایط برای افزایش تولید زعفران وجود دارد، چرا که کارگران ماهر زعفران در ایران به دلیل این‌که فصل برداشت زعفران محدود است ماهانه شاید ۷ تا ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت کنند و برخی از آنها نیز با تولید‌کنندگان اتمام حجت می‌کنند در صورت برداشت محصول درصدی از آن را برای خود بردارند، در حالی که در افغانستان هزینه کارگران بسیار کم بوده و کارگران افغانی روزانه با یک لیوان چای و با حقوق ماهانه ۳۰۰ هزار تومان چندین برابر کارگران ایرانی کار می‌کنند.

میری افزود: در چنین شرایطی نه تنها تولید خشخاش در افغانستان به شدت افزایش پیدا کرده، بلکه تولید زعفران نیز با خرید پیاز این محصول که به راحتی از ایران انجام می‌شود به مراتب بیشتر از گذشته شده است.

وی اعلام کرد: پیشنهادی به دولت ارائه داده‌ایم که با تشکیل کمیته‌ای شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، استانداری و اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران بتوانیم این محصول را با قیمت کارشناسی از کشاورزان بخریم و هنگامی که دلالان به دنبال افزایش بی‌رویه قیمت هستند با تزریق زعفران در بازار جلوی سودجویی آنها و آشفتگی بازار زعفران را بگیریم.

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران اظهار کرد: در این شرایط دولت باید تسهیلاتی را در اختیار تولید‌کنندگان قرار دهد تا زمانی که آنها به پول نیاز دارند مجبور به فروش محصول‌شان به دلالان نشوند یا این‌که تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا با خرید، ذخیره‌سازی و عرضه به موقع این محصول در بازار داخلی و خارجی بتواند جلوی سودجویی دلالان در بازار را بگیرد.

***طلای سرخ ایران گرفتارتصمیم های اشتباه

دراین راستا یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که پیاز طلای سرخ ایران به صورت قاچاقی به افغانستان صادر می شود، گفت:با داشتن برندهای ممتاز بین‌المللی زعفران و به روزکردن صنایع تبدیلی می توان بازارهای داخلی و خارجی طلای سرخ کشورمان را حفظ کرد.

غلامرضا اسداللهی درگفت وگو با خانه ملت درخصوص قاچاق پیاز زعفران به کشورهای همسایه ورونق دوباره این محصول، گفت: متاسفانه با اعمال سیاست‌های اشتباه بازارداخلی و خارجی محصول زعفران را از دست داده ایم و باید به فکر جبران آن باشیم.

نماینده تایباد، تربت جام و با خرز درمجلس در ادامه افزود: درسال های گذشته روند تولید زعفران به گونه ای بود که مقام اول تولید و صادرات را داشتیم و اگر در روند تولید و صادرات غیراصولی پیاز زعفران به دیگر کشورها کوتاهی کنیم، بازارجهانی زعفران را از دست می دهیم.در گذشته پیاززعفران به افغانستان صادر می شد ولی اکنون با ممنوع بودن صادرات پیاززعفران به کشورهای همسایه هستیم ولی به صورت غیرقانونی صادرمی شود.

این عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به راهکارهای اساسی برای رونق دوباره طلای سرخ کشورمان، تصریح کرد:با داشتن برندهای ممتاز بین المللی زعفران و به روزکردن صنایع تبدیلی این محصول کشاورزی می تواند علاوه برحفظ بازارهای داخلی،توجه بیشتر بازارهای بین المللی را به ایران جلب کند تا دیگر شاهد زعفران ایرانی با بسته بندی و برندهای اسپانیایی که روانه بازار می شود،‌نباشیم.

این نماینده مردم درمجلس نهم یادآور شد:سرمایه‌گذاری درست روی طلای سرخ ایران علاوه بر اشتغال‌زایی ، ارز آوری خوبی برای کشورمان به دنبال دارد.

 *** آینده سیاه  درانتظارطلای سرخ

عضو کمیسیون کشاورزی وآب و منابع طبیعی مجلس، با تاکید بر اینکه توجه به تولید و توزیع مناسب زعفران عواید اقتصادی خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت، گفت: بی توجهی به عرضه مناسب زعفران ایرانی آینده طلای سرخ را سیاه می کند.

سیدمحمدسادات ابراهیمی با تاکید براینکه توجه به تولید و توزیع مناسب زعفران عواید اقتصادی خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت،گفت: درحال حاضر تولید و فروش محصول زعفران در دنیا از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

نماینده مردم  شوشتر و گتوند  درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: زعفران برخلاف سایرمحصولات کشاورزی که هزینه بری بسیار و آب زیاد برای تولید آن ها نیاز است،آبیاری کم و درآمد زایی بیشماری برای کشور به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بازارزعفران درداخل وخارج از کشور ظرفیت‌های بالایی برای سودآوری دارد، تصریح کرد: افزایش کمی این محصول برای رشد شاخص های اقتصادی کشور باید یکی از اولویت های بخش کشاورزی باشد.

سادات ابراهیمی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی زعفران ناب ایرانی از ضرورت ها بسیار مهم به شمار می رود، گفت: بی توجهی به زعفران ناب ایرانی و صادرات فله ای آن به رشد رقبای خارجی در بازارهای جهانی و همچنین عرضه محصول ایرانی با نام کشورهای دیگر منجر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بسته بندی های نامناسب محصولات داخلی یکی از معایبی است که ایران را از عرضه تجارت جهانی کنار زده است، تصریح کرد: برای رسیدن به رقبای خارجی در زمینه فروش محصولات داخلی باید کالاها در بسته بندی‌های مناسب برای جذب مشتری به بازارعرضه شوند.

سادات ابراهیمی افزایش سطح زیرکشت زعفران را فرصتی برای رشد اقتصادی کشور خواند و تاکید کرد: با توجه به اینکه افغانستان خواهان جذب بازار زعفران ایرانی با تولیدات خود است،باید شرایط مناسب تولید این محصول درکشورفراهم شود تا به این ترتیب بتوان رقبای خارجی را از میدان به درکرد.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بی توجهی به تولید و عرضه مناسب زعفران ایرانی آینده طلای سرخ را سیاه خواهد کرد.

*** برندسازی زعفران ایرانی

درهمین راستا نماینده مردم قائنات در مجلس، از تلاش برای برندسازی زعفران ایرانی خبرداد و گفت: کشت زعفران در کشور ما باید به عنوان یک موضوع برند، جنس نفیس و به تعبیر دیگر وسیله درآمد زایی کیفی محسوب شود.

جواد هروی درگفت وگو با خانه ملت، با اشاره به اظهارنظر برخی مسئولان کشوراسپانیا مبنی بر متوقف کردن کشت زعفران و تمایل برای خرید این محصول از ایران، گفت: درسال های اخیر مراکز تحقیقاتی گیاهان دارویی در کشورهای غربی مطالعات وسیعی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که گیاهان دارویی و استراتژیکی مانند زعفران با وجود کشت درشمال آفریقا و برخی نواحی اسپانیا کیفیت و مرغوبیت در بحث بازار جهانی را ندارند.

نماینده مردم قائنات درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به صرفه نبودن تولید زعفران با توجه به کیفیت پاییین آن در اسپانیا مسئولان این کشور را به این فکر متمرکز کرد تا تولید این محصول را به کشورهایی چون ایران و افغانستان و حتی کشورهایی مانند پاکستان و هند که زمینه‌های لازم برای کشت آن را با نیروی کار ارزان دارند سپرده و خود به سمت بسته بندی،توزیع و فروش بروند.

وی ادامه داد: دوری از تولید زعفران همان نقطه ای است که صاحب‌نظران عرصه گیاهان دارویی به آن رسیده بودند؛زیرا کشت محصول زعفران چندان درآمدزا نبوده و آنچه که درآمدزایی برای اقتصاد کشوری به همراه دارد توزیع،بسته بندی مناسب و ارتقای این محصول درحد محصولات استراتژیک است.

هروی تاکید کرد: متاسفانه کشت زعفران در کشور ما به عنوان یک موضوع برند، جنس نفیس و به تعبیر دیگر وسیله درآمد زایی کیفی محسوب نشده اما از منظر کشورهای غربی همچون اسپانیا این وضعیت به وجود آمده که به جای کاشت این محصول بحث برندسازی آن را مطرح و از قبل واردات این محصول از کشورهایی چون ایران کسب درآمد مهم داشته باشند.

وی با بیان اینکه عدم تمایل اسپانیا نسبت به کاشت زعفران به معنی رها کردن بازار این محصول نیست، گفت: این حرکت کشور اسپانیا به این معنی است که بتوانند بازار را بیشتر در دست بگیرند با توجه به اینکه کشت این محصول را از حیطه خود خارج کنند.

وی ادامه داد: تمایل به برندسازی برای زعفران از سوی اسپانیا به معنی ظرفیت سازی جدیدی جهت استفاده از پتانسیل و توانمندی کشورهایی چون ایران است.

هروی با اشاره به برگزاری جلساتی پیرامون توسعه کشت و توزیع محصول سنتی زعفران درکشور که دستاورد چندانی هم ندارد، تصریح کرد: ما باید به زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک نگاه کنیم نه یک محصول عادی و سنتی که لازمه این مهم نیز ایجاد مراکز صنعتی برای تولید آن با روش نوین است.

وی ادامه داد: برای رشد تولید زعفران و برندسازی این محصول پژوهشگاه گیاهان دارویی ایجاد شده و مجوز برای ایجاد مراکز صنعتی را اخذ کرده ایم.

نماینده مردم قائنات درمجلس شورای اسلامی، یادآور شد: درحال حاضر با بهره گیری از علم روز دنیا به سمت برند سازی محصول زعفران در حرکت هستیم.

***زحمت کشاورزان ایرانی به کام خارجی‌ها

همچنین یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه عدم توجه به صنایع تبدیلی،زعفران ایرانی را بنام خارجی ها بفروش می‌رساند،گفت: زحمت کشاورزان ایرانی نباید به کام خارجی‌ها تمام شود.

غلامرضا نوری قزلجه  درگفت و گو با خانه ملت درباره عدم صنایع تبدیلی کارآمد در صنعت کشاورزی، خاطر نشان کرد: فروش زعفران بدون هلوگرام و آرم استاندارد که نشانه برند کشور ایران است،موجب می شود برخی از کشورها بدون توجه به قوانین تجارت زعفران ایرانی را بنام خود ثبت کنند.

نماینده مردم‌ بستان آباد درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم توجه به‌صنایع تبدیلی در صنعت کشاورزی بسیاری از فرصت‌های اقتصادی،این صنعت پر درآمد را از بین می برد،گفت: زعفران یا هر کالاهای کشاورزی اگر به طریق فله‌ای به فروش برسد دیگر نمی‌توان به آن کالا نگاه اقتصادی ویژه داشت زیرا به سادگی می توان با یک بسته بندی شکیل  بنام کشور خاصی  ثبت کرد.

وی با بیان اینکه زعفران ایرانی درکشور‌های خارجی با بسته بندی استاندارد با نام تجاری کشور‌های دیگر به فروش می‌رسد،یادآورشد:صنعت کشاورزی نیازمند استقرار تکنولوژی مدرن دراین صنعت است.

نوری قزلجه با بیان اینکه  نباید نقش صنایع تبدیلی را در تکمیل چرخه ارزش افزوده نادیده گرفت، ادامه داد: برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی باید از هدررفتن  ضایعات صنعت کشاورزی به طریق اصولی و علمی جلوگیری شود؛بنابراین صنایع تبدیلی تنها راهکار توسعه اقتصادی در کشور به شمار می آید.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: برخی ازمحصولات  کشاورزی از جمله پسته و زعفران درخارج کشور بسته بندی می‌شوند که این امربطورحتم اقتصاد کشاورزی را تحت  تاثیر قرار می‌دهد و این درحالی است که اگر این بسته بندی درکارخانجات  داخلی ما عملیاتی شود؛می‌تواند شاخص اقتصادی ما را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه خداحافظی دلالان با سودهای کلان که حاصل عدم توجه به صنایع تبدیلی است با سرمایه گذاری بر روی این صنعت رقم می‌خورد، یادآورشد: بازار با توسعه صنایع تبدیلی  درضمن رقابتی تر شدن شفاف تر می شود.

عضوکمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، ادامه داد: بسیاری از فرصت‌های اقتصاد کشاورزی  در راستای بی توجهی به صنایع کشاورزی از دست می‌رود که این امر بطورحتم اقتصاد مقاومتی  را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛بنابراین برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی باید پارامترهای صنعت کشاورزی به نحو مطلوب شناسایی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.