معتمدی: رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص رفع مشکل متوقف شدن صادرات استان اظهار داشت: ...

 انتظار ۲۰ روزه ۴۰۰ واگن کالای صادراتی خراسان رضوي پشت مرز ترکمنستان

 با اینکه از 20 روز گذشته به دلیل نبود واگن صادرات استان متوقف شده این مشکل همچنان پابرجاست و هیچ گونه تغییری ایجاد نشده است.

روشنک، درباره دلایل این توقف در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: به دنبال بروز اختلاف بین راه آهن ترکمنستان با ایران، - که ما هم از منشأ آن آگاه نیستیم- به یکباره ترکمنستان از اعزام واگن به ایران خودداری کرده و همین امر توقف صادرات استان را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه این اختلاف مربوط به راه آهن ترکمنستان با راه آهن جمهوری اسلامی است، اضافه کرد: بنابراین مشکل ایجاد شده خارج از حوزه استان است، هرچند از سوی مقامهای خراسان رضوی از جمله استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت  تلاشهایی برای رفع این مشکل انجام شده است.

*احتمال اعزام هیاتی به ترکمنستان

وی با تأکید بر اینکه رفع این مشکل در استان قابل حل نیست، گفت: موضوع باید از طریق راه آهن جمهوری اسلامی با ترکمنستان پیگیری و حل شود. وی یادآورشد: در ادامه رایزنی های انجام شده در استان مقرر شد طی چند روز آینده هیأتی متشکل از استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه به ترکمنستان اعزام شوند تا در جریان دلایل مشکل ایجاد شده قرار گیرند.

*توقف 400 واگن کالای صادراتی

وی با بیان اینکه 80 درصد صادرات استان به صورت ریلی انجام می شود، گفت: از 20 روز پیش تاکنون 400 واگن کالا به دلیل عدم اعزام واگن از سوی ترکمنستان متوقف است که ارزآوری 20 تا 30 میلیون دلاری را تحت تأثیر قرار داده و به عبارت دیگر ضرر این اقدام است. وی با بیان اینکه فقط صادرکننده از توقف این صادرات متضرر نمی‌شود، گفت: وقتی کالایی صادر نشود تولید هم انجام نمی‌شود و کارگری هم نمی‌تواند کار کند، بنابراین یک چرخه متوقف می‌شود از این رو توقف صادرات  پیامدها و ضرر زیادی به دنبال دارد.

*عدم پیگیری سفیر

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی با انتقاد از عدم پیگیری رفع این مشکل از سوی وزارت خارجه تصریح کرد: صادرات غیرنفتی به خاطر پول نفت از قدیم چندان مورد اهمیت وزارت خارجه قرار نداشته است اکنون هم توجهی به این مسأله دیده نمی‌شود، به طوری که از سوی سفیر ایران در ترکمنستان چرایی این اقدام مورد سؤال و پیگیری قرار نگرفته است و حتی تماسی نیز با استانداری خراسان رضوی نداشتند و این نشان دهنده اهمیت ندادن وزارت خارجه به مسایل اقتصادی است.

*افت 8 درصدی صادرات استان

وی در خصوص وضعیت کلی صادرات استان تا پیش از بروز این مشکل و روند افزایش یا کاهشی آن گفت: در مجموع صادرات به دلایلی که بیان آن خارج از توان این گفت‌وگوست کاهش داشته که این مسأله خاص استان نیست، بلکه کشور نیز با آن دست به گریبان است.

وی با اشاره به کاهش 14 تا 15 درصدی صادرات کشور در پنج ماهه اول سال در مقایسه با سال گذشته تصریح کرد: این کاهش در خراسان رضوی تا پیش از توقف صادرات 8 درصد بود، بنابراین وضعیت استان از میانگین کشور بهتر است.

وی درخصوص تأثیر توافق هسته ای در رونق صادرات استان گفت:توافق هسته ای تاثیر مثبتی داشته است، بدین گونه که اگر این توافق نبود میزان کاهش صادرات استان به جای هشت درصد کنونی 20 درصد بود، بنابراین توافق در زمینه صادرات تأثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه هنوز این توافقنامه تأثیر واقعی خود را نشان نداده و زمان لازم است،گفت:  اگر به طور کامل اجرایی شود، اقتصاد شکوفا خواهد شد.

*کاهش صادرات سیمان و فولاد

وی درباره اینکه کدام کالای صادراتی استان با کاهش چشمگیر روبه‌رو شده است، گفت: در مقایسه با سال گذشته برخی کالاهای صادراتی مانند سیمان و فولاد استان کاهش چشمگیری داشته است که بخشی از دلایل آن مربوط به مواردی مانند کاهش ساخت و ساز است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.