قدس آنلاین: فوق تخصص آلمانی سرطان گفت: برابر آمارهای به دست آمده ۶۰ درصد تمامی سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، ضمن اینکه ۴۰ درصد دیگر هم در صورت تشخیص صحیح و معالجه به موقع قابل درمان است.

۶۰ درصد تمامی سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند/رشد سرطان پستان در بانوان ایرانی بیشتر است

به گزارش قدس آنلاین، نخستین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن صبح امروز با حضور بیش از 500 شرکت‌کننده و شخصیت‌هایی از 14 کشور دنیا در سالن‌ همایش‌های دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار ‌شد.

این سمپوزیوم که یک روزه بود، با هدف توسعه روش‌های تشخیص زودهنگام سرطان و مبادله دانش میان دانشمندان و پژوهشگران حوزه سرطان و با مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز پیشگیری از سرطان نسترن و شرکت TZB آلمان و با حضور نخبگان و دانشمندان ملی و بین‌المللی برگزار شد.

در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن شخصیت‌های علمی‌ای از کشورهای ایران، آمریکا، آلمان، استرالیا، کانادا، پاکستان، عراق، مالزی و سوئیس حاضر بودند، یکی از این شخصیت‌ها پرفسور کاترین پخمن فوق تخصص سرطان بوده که از کشور آلمان در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن در مشهد حاضر شده است که در حاشیه این سپمپوزیوم به وی مصاحیه‌ای ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

*سطح کیفی و علمی سطح کیفی نخستین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نخستین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن با تدابیری که از سوی مسئولان برگزارکننده این سمپوزیوم در ایران اندیشیده شده بود، بسیار خوب و باکیفیت بود و امیدوارم که شاهد نتایج مثبت آن در ایران و دیگر کشورها باشیم.

*از روش‌های مقابله با سرطان در کشور آلمان بگوئید و اینکه در این رابطه چه برنامه‌ای برای همکاری با ایران و انتقال دانش خود به متخصصان ایرانی دارید؟

در آلمان برنامه‌های پیشگیری از بروز سرطان در دو سطح  برگزار می‌شود که سطح اول شامل شیوه و نوع زندگی، تغذیه مناسب و ورزش درمانی است و در سطح دوم هم تست‌های غربالگری برای پیشگری از این بیماری گرفته می‌شود.

هزینه‌های تست‌های غربالگری زیاد است و احساس می‌کنم که ایران از پس این هزینه‌های سنگین برنیاید، اما امیدواریم که مقدمات همکاری با ایران در این زمینه فراهم شود.

*از برنامه‌های جامعه پزشکی جهت عدم گسترش بیماری سرطان در دنیا و مقابله با این بیماری بگوئید؟

پزشکان متخصص سرطان در انجمن علمی سرطان برنامه‌هایی را جهت ممقابله با این بیماری اندیشیده‌اند، اما مهم‌ترین شرط در جلوگیری از بروز این بیماری در افراد مشارکت خود فرد بوده و باید به موارد بسیار مهمی که در بحث سلامتش تأثیرگذار است به صورت ویژه توجه داشته باشد.

آگاهی دادن به مردم دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و این آگاهی بخشی برای بانوان به ویژه خانم‌های ایرانی بسیار حائز اهمیت است، زیرا آمار بانوان ایرانی مبتلا به سرطان پستان بسیار بالا رفته و رشدش به نسبت سایر کشورها بیشتر بوده است.

مردم در صورت مشاهده هرنوع شک و تردیدی سربعاً به پزشک متخصص مراجعه کنند و تا مورد چکاپ لازم قرار بگیرند و اگر موردی بود سریعاً تشخیص داده شده و نسبت به درمان به موقع آن اقدام شود.

* آمار بیماران مبتلا به سرطان در جهان در چه وضعی است؟

همه ساله شاهد آمار بالای سرطان در تمامی کشورها از جمله ایران هستیم، در کشور آلمان هم سالانه 7 هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند و این عدد در چند سال اخیر ثابت مانده، در گذشته آمار جوانان مبتلا به سرطان در کشورهای مختلف دنیا بالا و نگران‌کننده بود، اما اکنون این آمار در سنین کهنسالی رو به افزایش بوده که نکته‌ای مثبت است و دیگر شاهد مرگ‌های زودرس نیستیم.

مواردی همچون ورزش، فعالیت فیزیکی، تغذیه سالم و عادت‌های صحیح در زندگی روزمره از بروز بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند، این مهم نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت بوده و آمار بالای مبتلایان به سرطان را به شدت کاهش می‌دهد.

نور آفتاب و ویتامین D، از نکات دارای اهمیت بسیار زیاد بوده و بسیاری از تئوری‌ها و فرضیه‌ها نشان‌دهنده آن است که کمبود این دو مورد سبب شیوع بیماری سرطان می‌شود و در این رابطه بانوان ایرانی به دلیل نوع پوشش و حجابی که دارند باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

برابر آمارهای به دست آمده ایران یکی از کشورهایی بوده که بالاترین آمار سرطان را به ویژه در سنین جوانی دارد و امیدوارم که در این سمپوزیوم شاهد نتایج مثبتی در زمینه کاهش بیماران ایرانی مبتلا به سرطان باشیم.

*آیا در بیماری سرطان راهکاری در بحث پیشگیری بهتر از درمان وجود دارد؟

بله، برابر آمارهای به دست آمده 60 درصد تمامی سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، 30 درصد سرطان‌ها به علت مصرف تنباکو و سیگار و 30 درصد دیگر هم به علت تغذیه نامناسب و مصرف مواد سرطان‌زا بوده که این دو مورد با رعایت خود مردم قابل پیشگیری است.

همچنین 40 درصد دیگر عامل بروز سرطان‌ها هم مربوط به مسائل ژنتیکی، سن بالا و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن بوده که این مورد نیز در صورت تشخیص صحیح و معالجه به موقع قابل درمان است.

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جهان IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    سلام:پروستا چگونه درمانمی شودسن54سال