مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور گفت: نرخ باروری در ایران از متوسط میانگین نیز پایین تر بوده و در بین ۲۶کشور منطقه رتبه ۲۵ را دارد.

ایران رتبه ۲۵ نرخ باروری در منطقه را دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، علی اکبر محزون در همایش جمعیت و چالش های پیش رو اظهار داشت: برخی از افراد در جامعه با افزایش جمعیت مخالف هستند زیرا به اشتباه  معتقدند براثر افزایش جمعیت، فقر و گرسنگی در بین افراد جامعه افزایش می یابد.

وی گفت: ایران با 78 میلیون و 600 هزار نفر یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

وی افزود: افزایش جمعیت ایران رتبه 18 در جهان ، 10 درآسیا و سوم منطقه را شامل شده است.

مدیرکل دفتر آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: براساس آمار 23.4 درصد جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان زیر 15 سال، 23.7 جمعیت جوان 15 تا 29 سال و 5.7 درصد را افراد بالای 65 سال را شامل می شود.

وی اظهار داشت: براساس اطلاعات سازمان آمار، سیر جمعیت به سوی سالمندی متمایل است که خطر بزرگی برای اینده کشور محسوب می شود.

محزون افزود: استان همدان در رشد موالید رتبه 21 و استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

وی بیان کرد: نرخ باروری 1.7 درصدی به معنی عبور از خط قرمز نرخ باروری است که با وضع موجود پس از دو نسل نرخ رشد به صفر و سپس منفی می رسد.

محزون  به شاخص رشد جمعیت ایران در سال های متفاوت اشاره و اظهار داشت: جمعیت ایران در سال 65, 9/3 بوده که براساس یک روند نزولی در سال 90 به 3.1 رسیده است.

مدیرکل دفتر آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور عنوان کرد: در سال گذشته تعداد هزار و 532 ولادت به ثبت رسیده که نرخ 19/7 درصدی ولادت به ازای هر هزار نفر را نشان می دهد.

‌وی افزود: بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، اشتغال جوانان، مسائل احتماعی و غیره از موانع رشد جمعیت محسوب می شود.

محزون تاکید کرد: طلاق زوجین در سال اول زندگی مشترک 14 درصد و در پنج سال اول زندگی 50 درصد است.

وی عنوان کرد: نسبت طلاق به ازای هر صد ازدواج 6.3 بوده که در اوایل دهه 80 این رقم به 8.3 و در دهه 90 به 22.6 درصد رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.