خانم ابتكار! كو گوش شنوا؟

سفرپركار و فشرده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مشهد مقدس، هرچند بركات ارزشمندي براي دومين كلانشهر مذهبي كشور داشت، اما اظهارات او، استاندار و چند تن از مسؤولان كه در مراسم گوناگون عنوان شد، به مثابه نمكي بر زخم‌هاي كهنه شهر بود.

خانم ابتكار در اين سفر تأكيد كرد: مشهدالرضا باتوجه به ویژگی منحصر به فرد وجود بارگاه منور رضوی، مورد اقبال زائران از سراسر ایران و جهان است و باید الگوی شهر سبز، پاک، سالم و شکوفای اسلامی باشد و در این مسیر هدفگذاری و حرکت کند.

اين جملات هم مانند سخنان ساير مركزنشينان و بزرگواران بسياري كه درمقاطع گوناگون به اين خطه سفري داشته اند، زيبا، متين، منطقي و كارشناسانه است، اما اينكه هنوز و پس از گذشت سال‌ها- کم و بیش - هيچ يك از اين شعارها رنگ واقعيت به خود نگرفته و كمتر برنامه اي عملياتي و اجرايي شده، زيبايي خود را از دست داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برکاهش آلودگی هوا و نجات کشف رود تأكيد كرد و اظهار داشت: باید منشأ آلودگی‌هایی که وارد این رود می‌شود با برنامه‌ریزی مهار شود و نباید به شهرک‌ها و واحدهای صنعتی اجازه داد پساب صنعتی‌شان را در این رودخانه رها کنند و در بخش‌هایی مانند تصفیه فاضلاب، باید مانع ورود فاضلاب خام به رودخانه‌ها از جمله کشف رود شد و باید توجه داشت اصل رودخانه باشد نه اینکه به کانال تبدیل شود.

كاش معاون رئیس جمهور به اين نكته توجه داشتند كه مانند اظهارات ايشان سال‌هاست از سوي رسانه ها، كارشناسان، مردم و مسؤولان دلسوز، حتي فريادگونه گفته شده و گوش شنوايي براي شنيدن آن وجود نداشته است.

پايتخت معنوي ايران با وجود پذيرايي سالانه از حدود 30 ميليون زائر امام هشتم (ع) و جمعيت سه ميليوني اش، هنوز كه هنوز است از نبود بديهي‌ترين زيرساخت‌هاي ترافيكي بویژه در هسته مركزي شهررنج مي‌برد. هنوز شبكه كامل و كارآمدي براي جمع‌آوري و هدايت روان آب‌ها و پساب‌هاي خانگي و صنعتي ندارد و خروجي تصفيه خانه‌هاي اين شهر با اينكه از استانداردهاي لازم بی‌بهره است، به كشاورزان صيفي كار فروخته مي‌شود و بنا به گفته دوستی، آگاهانه سم وارد سفره مشهدي‌ها مي‌كند و رودخانه كشف رود كه سال‌ها وقت و انرژي دستگاه‌هاي مختلف و هزينه بيت المال را در خود بلعيده، دقيقا به مصداق دغدغه خانم ابتكار، به كانال انتقال فاضلاب تبديل شده است.

آري خانم ابتكار! چنانكه استاندار خراسان رضوي اشاره كرد، کمبود آب به عنوان مشکل جدی مشهد و استان خودنمايي مي‌كند، اما كاش درجمع آوري، بازيابي و تصفيه استاندارد پساب فاضلاب، كه به اندازه يك درياچه است و هدر مي‌رود، مهار روان آب‌ها، جلوگيري از اتلاف آب شرب در شبكه فرسوده آبرساني و اقدام‌هایی از اين دست، طي اين سال‌ها هدفگذاری و حرکت كرده بودیم  و امروز شاهد خشك شدن پارك پرديس، آلودگي كشف رود و اجبار به فروش پساب نامطلوب تصفيه خانه‌ها به كشاورزان و ... نبوديم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.