گروه هنر- مهدي نصيري - تئاتر لهستان صرف نظر از اعتبار و اهميت آن در جهان، در ايران هم با هنرمندان ماندگاري چون کانتور، گروتفسکي و مروژک شناخته مي‌شود.

 تئاتر لهستان  روي صحنه‌هاي تهران

لهستانيها در پانزده سال گذشته پاي ثابت تئاترهاي خوب جشنواره تئاتر فجر ما بودهاند؛  از اجراهاي خياباني و تئاتر غول آساي «پاول زکوتاک» در ادوار پيشين گرفته تا همين دوسال پيش و اجراي موفق و به ياد ماندني «پتيان اوراتوريو» به کارگرداني «ولاديمير استانيفسکي» که در تالار وحدت مورد توجه تماشاگران ايراني قرار گرفت.

لهستانيها که همواره از پيشروهاي تئاتر جهان بودهاند و هميشه توانستهاند تماشاگران تئاتر را در سراسر جهان با آثارشان تحت تأثير قرار دهند، در ايران هم طرفداران زيادي بين تماشاگران و هنرمندان تئاتر دارند.

در کنار اين البته سفارت لهستان در تهران هم به لحاظ فعاليتهاي فرهنگي و هنري و همکاري با هنرمندان ايران در اين حوزهها جزو بهترينهاست. در راستاي همين برنامهها، هفته فرهنگي ايران و لهستان با برنامههاي مختلف فرهنگي توسط سفارت لهستان در تهران و دبيرخانه سي و چهارمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر در هفته جاري در حال برگزاري است.

 از جمله اين برنامهها، هفته تئاتر ايران و لهستان است که با همکاري امور بينالملل مرکز هنرهاي نمايشي از يکشنبه تا جمعه برگزار ميشود. نشستها، کارگاههاي آموزشي، اجراي تئاتر و نمايشگاه از جمله برنامههاي اين هفته فرهنگي است. طبق هماهنگيهاي انجام شده 6 جلسه سخنراني، سه کارگاه آموزشي نيز  پيش بيني شده است.

مرکز هنرهاي نمايشي هدف از برپايي هفتههاي فرهنگي تئاتر را معرفي بضاعتهاي تئاتر ايران و حضور در چرخه بينالمللي و بازار بين المللي تئاتر اعلام کرده و اولين هفته فرهنگي تئاتر کشورهاي صاحب نام در اين عرصه را به تئاتر لهستان اختصاص داده است و براين اساس در آينده نيز برنامههايي مشابه خواهد داشت.

 

  تبادل علم و تعامل دانش محور

تئاتر ايران، تئاتر جواني است. به همين دليل هم همواره اشتياق و علايق زيادي به شيوهها و شکلهاي تازه تئاتري دارد و تئاتر لهستان هميشه در اين زمينه در جهان پيشتاز بوده است، پس بيشترين مخاطبان جلسات و نشستهاي علميهفته تئاتري ايران و لهستان، جوانان و دانشجويان تئاتر هستند.

 کارشناسان و هنرمندان تئاتر لهستان از 23 تا 26 آذرماه 94، چهار نشست سخنراني را در سالن مشاهير مجموعه تئاترشهر برگزار ميکنند. در نخستين جلسه سخنراني با موضوع «مديريت و تئاتر در لهستان»، ديروز  ساعت 18 در تالار مشاهير تئاتر شهر برگزار شد. امروز هم ياروسلا فرت، کارگردان و بنيانگذار تئاتر زار و مدير مؤسسه گروتوفسکي، با موضوع «پايتخت فرهنگي اروپا و المپيک تئاتر» براي علاقهمندان سخنراني ميکند.

«تأثير تئاتر کانتور و گروتوفسکي بر جريان تئاتر معاصر» عنوان سخنراني پروفسور داريوش کوشينسکي است که فردا برگزار ميشود. او در اين سخنراني تأثير تادئوش کانتور و يرژي گروتوفسکي را در تئاتر لهستان و جهان بررسي ميکند و به تحليل و واکاوي تنش ميان تلاش براي حفظ اصالت کار اين هنرمندان از يک سو و نياز و تمنا براي استفاده و توسعه آنها به روش خلاق و اصيل از سوي ديگر، ميپردازد.  ويتولد مروژک نيز روز پنجشنبه با موضوع «تئاتر فيزيکي در لهستان» سخنراني ميکند. در اين سخنراني بدن، صدا، گفتار، در تئاتر و موسيقي لهستان بررسي ميشود. جلسات سخنراني هفته تئاتر لهستان ساعت 18 روزهاي ياد شده در سالن مشاهير مجموعه تئاتر شهر برگزار ميشود.

 

  اجراي تئاتر در تئاتر شهر

اگر اجراي نمايش ضعيف «کتابها» در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته را فراموش کنيم، تماشاگران ايراني خاطره خوبي از نمايشهاي لهستاني در تهران دارند.

«لهستانيها تئاتر ضعيف ندارند!» را تماشاگران جشنواره تئاتر فجر در طول يک دهه اخير بارها و بارها گفته و شنيدهاند. به همين دليل هم حالا تماشاگران تئاتر ايران منتظر ديدن سه نمايش لهستاني هستند که قرار است در جريان هفته تئاتر ايران و لهستان در تئاتر شهر اجرا شوند.

در اين گروه از برنامههاي هفته تئاتر ايران و لهستان نمايش «ديون 1961» به نويسندگي و کارگرداني «کومونا ورشو» يکشنبه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر و نمايش «فاوست» به نويسندگي و کارگرداني «مارچيني هريک» ديروز در پارکينگ تالار وحدت به اجرا در آمد.

امروز دو نمايش در اين برنامه اجرا ميشوند. فاوست براي دومين روز متوالي در پارکينگ تالار وحدت اجرا ميشود و تئاتر تهران هم ساعت 19 و 30 دقيقه با نمايش «آن هلي» که بر اساس اشعار يوليو سوواسکي توسط «ياروسلاو فرت» کارگرداني شده، ميزبان علاقه مندان خواهد بود.   در ادامه اجراهاي نمايشي هفته تئاتر ايران و لهستان، پنجشنبه يک نمايش از ايران به اجرا در ميآيد. «وضعيت صفر» نوشته محمد چرم شير به کارگرداني «آتيلا پسياني» عنوان نمايشي است که در پنجمين روز هفته تئاتر از ساعت 19 و 30 دقيقه در تالار چهارسو تئاتر شهر به روي صحنه ميرود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.