رئیس کل بانک مرکزی بر افزایش انضباط و شفافیت مالی بانک های ایرانی مطابق با استانداردهای بین المللی و بهبود ساختارهای کنترلی در بانک ها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم به دامنه ۱۴ درصد رسیده است، حفظ سود بانکی با نرخ بالاتر از ۲۰ درصد قابل قبول نیست.

 سود بانکی بالای ۲۰ درصد قابل قبول نیست/بازگشت انضباط و رفع التهاب از اقتصاد در دولت یازدهم

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ، ولی الله سیف امروز(شنبه) در گردهمایی سراسری مدیران و مسئولان بانک تجارت با یادآوری تاثیرات اعمال تحریم ها در سال های گذشته بر عملکرد نظام بانکی کشور گفت: قطع ارتباطات بانک های ایرانی با بانک های خارجی در ایجاد فاصله بین سطح ارائه خدمات بانک های ایرانی با استانداردهای بین المللی تاثیرگذار بوده است.
وی تاکید کرد: اکنون با توجه به رفع تحریم ها و فراهم آمدن شرایط ارتباط بی واسطه با بانک های خارجی باید بتوانیم با ارتقاء استانداردها، بازگشتی قدرتمندانه به عرصه بانکداری بین المللی داشته باشیم.
وی افزود: در این مسیر، انجام اصلاحات ساختاری در حوزه هایی همچون مدیریت ریسک و تقویت فرآیندهای حسابرسی داخلی از طریق تشکیل تیم های تخصصی در بانک ها بسیار مهم است.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه شفافیت صورت های مالی یکی از مهمترین موضوع های مورد توجه بانک های خارجی و نهادهای مالی بین المللی است، یادآورشد: بسیار مهم است که بانک های ایرانی نیز آخرین صورت های مالی تائید شده را از طریق وب سایت خود در معرض مشاهده بازدیدکنندگان قرار دهند و خود را در به روز رسانی و انتشار اطلاعات مالی متعهد بدانند.
وی افزود: از نگاه بازیگران مهم صنعت مالی جهانی، یک نظام اقتصادی شفاف رفتارهای قابل پیش بینی دارد و تنها در یک محیط کسب و کار شفاف و قانونمدار که بازیگران از شرایط یکسانی برخوردارند می توان از رقابت واقعی، افزایش بهره وری و پیشرفت سخن گفت.

** بانکها نیازمند ارتقاء سطح انضباط مالی هستند
سیف همچنین به لزوم تقویت ساختارهای کنترلی در بانک ها نیز اشاره کرد و گفت: بانک های بزرگ کشور امروز بیش از همیشه نیازمند ارتقاء سطح انضباط مالی و اداری هستند.
وی ادامه داد: البته ممکن است در اجرای برخی مقررات موجود مشکلاتی نیز وجود داشته باشد اما بسیار مهم است که ارکان عملیاتی بانکها علاوه بر اینکه خود را متعهد به اجرای مقررات می کنند، در اصلاح آیین نامه و بخشنامه ها نیز با هدف تسهیل ارائه خدمات به مشتریان مشارکت فعال داشته باشند زیرا بهترین مرجع برای اصلاح قوانین و مقررات افراد و واحدهایی هستند که مسئولیت اجرای قوانین را برعهده دارند.

** «بازگشت انضباط و رفع التهاب از اقتصاد» دستاورد بانک مرکزی در دو سال گذشته
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به عملکرد بانک مرکزی در دوسال گذشته اشاره کرد و گفت: مهمترین دستاورد بانک مرکزی در این مدت بازگشت انضباط و رفع التهاب از اقتصاد کشور بوده است؛ امری که مردم نتایج آن را در کاهش چشمگیر نرخ تورم به خوبی مشاهده می کنند.
وی افزود: اکنون نیز با توجه به اینکه نرخ تورم به دامنه 14 درصد رسیده است، حفظ سود بانکی با نرخ بالاتر از 20 درصد به هیچوجه قابل قبول نیست و باید حتما به سمت کاهش و دامنه قابل قبول هدایت شود ، البته تدبیر مدیران شبکه بانکی و همکاری بانک ها می تواند این روند را تسریع کند.
ادامه دارد...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.