معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با اشاره به واگذاری توسعه فناوری 52 مخزن به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی گفت: علاوه بر آن 12 فرآیند بالادستی و پایین دستی صنعت نفت را به دانشگاه‌ها واگذار و بدین ترتیب برای تمام فرآیندهای اصلی این حوزه پایگاه‌های علمی ایجاد کردیم.


واگذاری توسعه فناوری 52 مخزن به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی
به گزارش ایسنا،‌ محمدرضا مقدم در دومین همایش «تفکر بسیجی، پژوهش و اقتصاد مقاومتی» با اشاره به برخی از چالش‌های اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور، عمده‌ترین مساله این حوزه را مسائل علمی دانست و افزود: ما در حوزه علمی دچار مشکلاتی هستیم و در این حوزه نیز دو کلید واژه دانش بنیان و درون‌زا از مهمترین موضوعات مطرح در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی، دانش بنیان را رمز و راز اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: زمانی که موضوع دانش بنیان شدن مطرح می‌شود باید وارد موضوعاتی چون تجزیه و تحلیل دانش و اصلاح فرآیندها شویم که این موضوعات به تولید کالاهای با کیفیت و تسخیر بازارها منجر می‌شود.

مقدم با تاکید بر این که بسیاری از کشورها در این حوزه وارد دانش چرایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: انتهای دانش، دانش عملیاتی است و نتیجه این رویکرد آن می‌شود افرادی که به دانش بنیادی تکیه کرده‌اند قادر به تولید نوآوری و محصولات با کیفیت با هزینه پایین‌تر می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با اشاره به برخی مشاجرات در خصوص رابطه دانش و صنعت خاطرنشان کرد: کم بودن دانش دلیل توفیقات ما در حوزه رابطه دانش با صنعت است. در این راستا اگر درک کنیم که خاستگاه دانش بنیان شدن در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است، ساختارهای لازم را فراهم می‌کنیم تا به اهداف کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

مقدم با تاکید بر این که ما در حال حاضر وارد دنیایی شدیم که اصل بر رقابت است، اظهار داشت: همه کشورها باید به استعدادهای درونی خود فکر کنند.

وی، واژه درون‌زا را از دیگر کلید واژه‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و با طرح این سوال که اگر بخواهیم وارد حوزه دانشی شویم چه باید بکنیم، ادامه داد: زمانی تحریم‌هایی علیه کشور اعمال و این امر موجب شد که از استفاده از استعدادهای بین‌المللی محروم شویم ولی ما در این سال‌ها تلاش خود را کردیم به گونه‌ای که توانستیم صنعت نفت خود را سر پا نگه داریم و استعدادهای خود را بارور کنیم.

مقدم با تاکید بر این که هیچ یک از کشورهای همسایه نمی‌توانند یک هفته تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده است را تحمل کنند، اضافه کرد: در حال حاضر ما دوران پسا تحریم را در پیش رو داریم و باید در این دوران استراتژی مشخصی داشته باشیم چرا که اگر ندانیم که چه کنیم فرصت‌ها تبدیل به تهدید می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با تاکید بر ضرورت انتقال فناوری در دوران پسا تحریم گفت: در این دوران باید به صورت هوشمند اقدام به انتقال فناوری کنیم؛ چرا که بسیاری از این کشورها از این فرصت استفاده کرده‌اند که نمونه آن کشور نروژ است که با در دست داشتن برنامه‌ای ظرف 15 سال امروزه در سطح بین‌المللی مطرح شده است.

مقدم با اشاره به اقدامات وزارت نفت برای همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و حوزه توسعه فناوری گفت: در حال حاضر مطالعه 52 مخزن به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی واگذار شده است. علاوه بر آن توسعه فناوری حدود 12 فرآیند پایین دستی و بالا دستی نفت به دانشگاه‌ها واگذار شد.

وی با تاکید بر این که برای فرآیندهای اصلی بالا و پایین دستی نفت در دانشگاه‌ها پایگاه‌های تحقیقاتی ایجاد شده‌اند، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن با 40 شرکت سازنده داخلی قراردادهای همکاری امضاء شده است که شش مورد آن نیز عملیاتی شد.

مقدم با تاکید بر توسعه فناوری به منظور کاهش هزینه‌های فرآیندها ادامه داد: در حال حاضر دنیا از طریق فناوری و دانش هزینه‌های حفاری را کاهش داده است.

مقدم اظهار داشت: ما اکنون به جایی رسیده‌ایم که می‌خواهیم شرکت‌های ایرانی به زنجیره ارزش تولید وصل شوند و در آینده چند شرکت دانش بنیان که بتوانند با رویکرد عمیق با مخازن برخورد کنند، تاسیس کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، نفت را ثروتی دانست که از گذشتگان به ما ارث رسیده است و اظهار داشت: اگر نتوانیم از این ثروت به درستی استفاده کنیم سفیه تلقی می‌شویم و ما باید اثبات کنیم که نیاز به قیم نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به سرعت به توسعه تکنولوژی و کالاها و خدمات و فرآیندها دست یابیم تا بتوانیم با دنیا رقابت کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.