قدس/علی محمدزاده / شورای شهر لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن به شهرداری اجازه داده شد در اطراف حرم آرامستان زیرسطحی ایجاد کند.

شورای شهر مشهد تصویب کرد: ایجاد آرامستان  زیر سطحی در هسته مرکزی مشهد

نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد دیروز برگزار شد و نخستین دستورکار آن بررسی لایحه‌ای بود که در آن آمده است: «در راستای توسعه فضاهای فرهنگی، معنوی و خدمات زائر در بافت شهری پیرامون حرم مطهر رضوی، از راه بهره‌گیری از ظرفیت اقتصادی روسطحی و زیرسطحی باغ‌های منتهی به حرم مطهر، نسبت به انجام موارد زیر اقدام نماید.
1- تدقیق و تکمیل برنامه ریزی عملکرد ره باغ‌ها و تعیین نوع و میزان فضاهای فرهنگی، معنوی و خدمات زائر و چگونگی توزیع آن در عرصه مورد نظر در ترازهای اجتماعی زیرسطحی با توجه به نتایج طرح مطالعات انجام شده توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع)، مصوبه کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری و پیوست فرهنگی و اجتماعی انجام شود.
2- آخرین تراز زیرسطحی ره باغ‌ها برای احداث و گسترش آرامستان‌های واقع در حرم مطهر با توجه به مطالعات انجام شده و با رعایت موازین شرعی و ملاحظات فرهنگی، زیست محیطی و ترافیکی در نظر گرفته شود.
3- برای تأمین منابع مالی توسعه فضاهای فرهنگی، معنوی و خدمات زائر، با هماهنگی نهادهای مرتبط و رعایت موازین شرعی و قوانین، نسبت به انتشار 20 هزار میلیارد ریال اوراق وقف طی پنج سال اقدام شود. منابع حاصله برای تأمین مالی احداث فضاهای فرهنگی و آزادسازی اراضی ره باغ‌ها هزینه شود و واقفان به تناسب میزان مشارکت به عنوان پاداش از اجازه تدفین در آرامستان‌های احداثی برخوردار می‌شوند.
4- پس از تهیه آرامستان‌ها باید ضوابط نحوه واگذاری و آیین‌نامه‌های اجرایی و بهره‌برداری مربوط نیز توسط شهرداری تهیه شود و به تأیید شورای اسلامی شهر مقدس مشهد برسد.
تبصره 1: آرامستان‌های احداث شده در این طرح همانند سایر آرامستان‌ها زیر نظر سازمان فردوس‌ها اداره خواهد شد.
تبصره 2: شهرداری مشهد مجوزات لازم را از مراجع ذی صلاح اخذ کند.
در ابتدا پیشنهاد مسکوت ماندن این لایحه تقدیم رئیس شورا شد که رأی لازم به این پیشنهاد داده نشد و شورا وارد بررسی شد. ذاکرالحسینی به عنوان مخالف گفت: مشاوران طرح جامع و طرح تفصیلی شهر مخالف این طرح هستند. حتی مشاور درخصوص مکان‌یابی آرامستان‌ها و شرایط فنی، خارج از شهر را برای ایجاد آرامستان در نظر گرفته است؛ زیرا ایجاد آرامستان در هسته مرکزی، مشکلات جدی برای شهر خواهد داشت، اما نخعی در موافقت این طرح گفت: دوستان مشاور طرح جامع و تفصیلی که خودشان این طرحها را تهیه کرده‌اند، در حال بازنگری در طرح اطراف حرم هستند و کارشان ایرادهای فراوانی دارد، ایرادهای گرفته شده به طرح ایجاد آرامستان سلیقه‌ای است. حالا چون مشاور این طرح پول میلیاردی نگرفته، باید بگوییم صلاحیت ندارد.
فیاضی هم در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: روح این لایحه ایجاد قبرستان در مرکز شهر مشهد است؛ چون شهرداری با مشکلات مالی مواجه است، دنبال ایجاد قبرستان در مرکز شهر است تا پول دربیاورد.
وی افزود: حتی در روستاها و از قدیم قبرستان‌ها دور از روستا ایجاد می‌شدند، حالا ما می‌خواهیم در فضای شهری قبرستان درست کنیم، کاری نکنیم قرن‌ها یادگار شورای چهارم بماند که در مرکز شهر قبرستان ایجاد کردند تا مشکلات مالی را برطرف کنند.
اخلاقی، در موافقت با کلیات گفت: روح این لایحه تبدیل یک خطای بزرگ به یک امر فرهنگی است. ساختمان‌های تجاری اطراف حرم با روح پیرامونی حرم هماهنگ نیست، 18 هزار مترمربع فضای تجاری اطراف حرم باید تبدیل شود. متأسفانه کالاهای چینی را در مراکز تجاری اطراف حرم به عنوان سوغات به زائران مشهد می‌فروشند.
اما غیور مخالف کلیات بود و گفت: طرح جامع فرنهاد در شورای عالی شهرسازی یکی از بحرانی‌ترین نقاط شهر مشهد را مرکز شهر دانسته است و این اقدام مشکلات را بیشتر می‌کند.
وی به استناد آماری که از مرکز پایش هواشناسی گرفته بود اظهار داشت: تفاوت بی‌اندازه آلودگی مرکز شهر با نقاط دیگر شهر مشهود است، به طوری که در مرکز شهر 22 روز هوای سالم بوده، ولی در کل شهر 37 روز و نیز در حالی که سایر نقاط شهر 27 روز هوای ناسالم داشته، در مرکز شهر 57 روز هوای ناسالم ثبت شده است.
وی ادامه داد: ایجاد آرامستان، تقاضای سفر به مرکز شهر را بیشتر می‌کند و بر مشکلات افزوده خواهد شد.
فاطمی موافق دیگر کلیات در بخشی از سخنانش گفت: جنایت در اطراف حرم اتفاق افتاده است و همه مقصرند و حتی کمیسیون ماده پنج در صدور تغییر کاربری‌ها مقصر است.
اما جوادی نظر دیگری داشت و گفت: آیا تنها ایجاد قبرستان در اطراف حرم می‌تواند فضای معنوی ایجاد کند، ما آن قدر درمانده‌ایم که قبرستان را دلیل افزایش فضای فرهنگی می‌دانیم.
وی افزود: صلاحیت مشاور این طرح اصلاً مورد تأیید نیست، معیارهای اعلامی از سوی مجلس و دولت را ندارد. اگر روح این لایحه برای ایجاد درآمد نیست، چطور می‌گوییم 49 میلیون تومان بدهند، قبر نمی‌دهیم، ولی 50 میلیون بدهند، قبر می‌دهیم. این درآمد نیست. آیا این مورد را در جای دیگر سراغ دارید؟
حتی در بند ب ماده 32 برنامه پنجم توسعه می‌گوید «باید در پروژه‌های بزرگ، تأییدیه سلامت اخذ شود» که این کار هم نشده است.
در بررسی جزئیات، نخعی به عنوان موافق گفت: پول درآوردن از این طرح کذب است، حتی یک ریال خرج شهر نمی‌شود، دو هزار میلیارد تومان خرج ره باغ می‌شود، چرا دروغ می‌گویید.
وقتی لحن نخعی جنبه توهین گرفت، فیاضی صحبت‌های او را قطع کرد و گفت: به چه اجازه‌ای توهین می‌کنید، چرا با توهین و اتهام کارتان را پیش می‌برید. آقای انتظاری چرا تذکر نمی‌دهید، چرا اجازه می‌دهید به دیگر اعضا توهین کنند.
در پایان 12 عضو شورا از مجموع 21 نفر حاضران در جلسه به این لایحه رأی مثبت دادند.
دستورکار بعدی باز هم درخصوص معاوضه پروانه و زمین شهرداری با یک واحد تجاری اداری بود که باز هم رأی مثبت گرفت.
حاشیه علنی!
 جلسه علنی دیروز شورای مشهد یک حاشیه علنی هم داشت و شمار زیادی از سهامداران یکی از شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی تجمعی اعتراضی پشت درهای سالن جلسات شورا داشتند که حتی به درگیری میان معترضان و مأموران حاضر در محل هم کشیده شد.
معترضان معتقدند، این شرکت از آنان به نوعی کلاهبرداری کرده و هیچ کسی با تخلفات آن‌ها مقابله نمی‌کند.
 در ابتدای جلسه جهانبخش، در تذکری جدی به استاندار خراسان رضوي از تشکیل جلسه ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد که در آن 41 بسته به دولت ارایه شده، انتقاد کرد و گفت: آقای استاندار! در چنین جلسه مهمی آیا نباید اعضای شورای شهر یا رئیس شورای شهر مشهد به عنوان نمایندگان مردم و شهرداری به عنوان مجری حضور داشته باشند.
  صاحبی در تذکری دیگر گفت: چند روز پیش هم شماری از اعضای تشخیص مصلحت برای بررسی مباحث حاشیه شهر مشهد آمده بودند و متأسفانه از شورا و کمیسیون حاشیه شهر دعوت نشده بود.
 نخعی هم تذکری داشت و گفت: مدیرکل آموزش و پرورش از پرداخت نشدن سهم آموزش و پرورش از عوارض ساختمانی از سوی شهرداری گلایه کرده، حال آنکه به استناد قانون و مصوبه شورای سوم، این عوارض دریافت نمی‌شود بهتر بود اول استفساریه‌ای از مجلس می‌گرفتند، احتیاجی به رجزخوانی علیه شورا و شهرداری نیست.
در جلسه دیروز باز هم انتظاری به اعضای شورا اجازه طرح سؤال نمی‌داد که جهانبخش گفت: این کار شما خلاف قانون است، شما تمام مسایل را در جلسه هماهنگی می‌گویید، حداقل در جلسه علنی فرصت پرسش را بدهید پژمان هم گفت: جلسه هماهنگی غیرقانونی است، اخلاقی هم گفت: در آیین‌نامه فرض ممنوعیت پرسیدن سؤال دیده نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.