قدس/ مهناز خجسته نیا: با اینکه هنوز نام عطاری بر سردر برخی مغازه‌ها نقش بسته است اما داخل آن‌ها کمتر شباهتی با عطاری‌های قدیم دارد.

 عطاری‌هایی که درد می‌فروشند!

به محض ورود به عطاری‌های امروزی، یک طرف مغازه به شکل داروخانه بساط قرص و کپسول پهن است و طرف دیگر مانند فروشگاه انواع مواد بهداشتی چیده شده است.
از انواع لواشک، دمنوش و شامپو گرفته تا عرقیات و گياهان دارويي مختلف هم روي پيشخوان به نمایش گذاشته شده و در و دیوار مغازه هم پر از برگه‌هایی با مضمون «لاغر شويد، لاغر بمانيد»، «چاق شويد، چاق بمانيد»، «قرص لاغري»، «كپسول لاغري، ضد اشتها، چربي‌سوز»، «ژل موضعي لاغري»، «ژل چربي‌سوز شكم» و «لاغري، صددرصد تضميني».
تا دیروز پاتوق آدم‌هایی با کلکسیون بیماری در این عطاری‌ها جمع بود، اما چند سالی است درمان ترک اعتیاد و چاقی و لاغری هم برای جذب پاتوق نشینان عطاری اضافه شده است.

  کوزه گری که از کوزه شکسته آب می‌خورد!
تبلیغات پشت شیشه یک عطاری برای درمان اضافه وزن و چاقی- که کم کم دارد دامن خیلی ها را می‌گیرد- ما را نیز وسوسه می‌کند سرکی به داخل مغازه بکشیم.
عطار جـــوان داخل مغازه بسیـــار چـــاق است که این موضوع تعجب ما را برمی‌انگیزد. وقتـــی سبب تعجبـــم را با او درمیان می‌گـــذارم، می‌گـــوید، نمی‌خواهد لاغر شود و به دنبال این است که فقط چاق‌تر نشود!
او در تعـــریف قرص‌های لاغری عطـــاری خودش می‌گوید: پیشتر مي‌توانستم براي ناهار دو پرس كامل را بخورم، اما حالا فقط نصف پرس مي‌خورم، چون اين قرص‌ها اشتهاي آدم را كم مي‌كند.
او که مدعی است این قرص ها گیاهی و بدون عوارض است، می‌افزاید: دلیل اصلی چاقی من بی‌تحرکی است.
در حالی که او تأکید می‌کند تمام اين داروها مجوز دارند، ولی هر چه قرص‌های پیشنهادی او برای لاغری را زیر و رو می‌کنم هيچ نشاني از اين مجوز پیدا نمی‌کنم. او که متوجه کنکاش من برای بررسی مجوز قرص‌های لاغری می‌شود در دفاع از داروهای خودش می‌گوید: قرص‌های لاغری عطاری ما فقط با پودر گیاهان دارویی ساخته شده است.

 پاتوقی برای فروش قرص و کپسول
فروش قرص‌های درمانی مختص یک عطاري نيست و كمتر نشاني از آن عطاري‌هاي پر رنگ و بوي گیاهان دارویی پیدا می‌کنی.
داخل هر عطاري‌ که برای درمان بیماری پرس‌وجو كني، چندين بسته قرص را رديف مي‌كنند و تاكيد هم دارند كه همگي گياهي هستند و هيچ ضرري هم نمي‌رسانند.
فروشنده یکی از عطاری‌ها هم که در حال تعریف از بسته‌هاي قرص‌و كپسول پیشنهادی خود برای درمان بیماری یکی از مشتریانش است، می‌گوید: ما حتی مشتریان زیادی از خارج کشور داریم که مصرف کننده این دارو هستند.
او که برای خود حسابی مشتری جمع کرده و حداقل یک ساعت باید معطل تجویز دارو در عطاری او بمانی، يك بسته کپسول را در دستش گرفته و مي‌گويد: این کپسول هيچ عوارضي ندارد و از همه داروهای ملین، سالم تر است. او آن قدر در مزاياي اين کپسول صحبت مي‌كند كه آدم يادش مي‌رود در يك عطاري ایستاده است.
وقتي به اصرار از او خواسته مي‌شود از همان گياهان طبيعي که در داخل کپسول ریخته، مقداری بدهد، می‌گوید: در این کپسول حدود 18 قلم گیاه است که همه را آسياب مي‌كنيم تا شما راحت‌تر مصرف کنید.

  وسوسه نوشیدن دمنوشی طبیعی
با اين حال، عطاري‌هايي هم پيدا مي‌شوند كه هنوز اصالت خود را حفظ كرده اند و به معناي واقعي عطاري باقي مانده اند.
مغازه‌‌ هایي که بوهايي خاص می‌دهند و تو را با خود به کشوی کمد خانه مادر بزرگ می‌کشانند، عطاری‌هایی که به هيچ كدام از اين قرص‌ها و كپسول‌ها اعتقادي ندارند.
عطاری هایی که هنوز پاتیل‌های گل ختمی، گل گاوزبان، گل ترنج، گل بابونه و ... آن‌ها تو را وسوسه می‌کند تا دمنوشی از آن‌ها نوش جان کنی.
مغازه‌هایی که در آن‌ها به جای تبلیغات عریض و طویل قرص و کپسول‌های دردسرساز، برای درمان هر بیمار ی
نسخه ای از خوراکی هایی طبیعی پیچیده می‌شود.

  پلمب 50 روزه عطاری‌ها
با وجود همه کم و کاستی‌های موجود در بازار عطاری ها، اما گفته‌های رئیس اتحادیه گیاهان دارویی مشهد دلمان را گرم می‌کند.
از اینکه وعده می‌دهد اگر در هر عطاری تنها یک ورق قرص فروخته شود، در صورت داشتن مجوز کسب، واحد تجاری 50 روز پلمب و در صورت نداشتن مجوز، مغازه برای همیشه بسته می‌شود. سید محمد هاشمی همچنین نوید می‌دهد، برای توسعه اتحادیه بر آن شده‌ایم مرکز آموزش گیاهان دارویی راه‌اندازی
کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.