معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی از هدررفت روزانه معادل ۳۰۰ هزار بشکه انرژی در ایران برای تامین سوخت خانگی و تجاری خبر داد.

 روزانه معادل ۳۰۰ هزاربشکه انرژی در ایران هدر می رود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، «پیروز حناچی» دوشنبه در پنجمین همایش منطقه ای تغییر اقلیم تاکید کرد جو زمین به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای به تبع فعالیت های انسانی و هدررفت انرژی گرم تر شده است؛ به طوری که فقط در ایران روزانه معادل 300 هزار بشکه انرژی در مصارف خانگی و تجاری هدر می رود.

حناچی افزود: گرمایش زمین مسائل زیانبار زیادی دارد و ما امروز در کلانشهرها بویژه تهران پیامدهای آن را بخوبی حس می کنیم.
وی اضافه کرد: حفاظت از منابع موجود به علت محدود بودن آن اهمیت زیادی دارد و اکنون بازیافت پسماندها در برخی کشورهای جهان مانند ژاپن با اجرای برنامه مدون «3-ار» بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته وی، در سال 2050 میلادی جمعیت جهان به 9 میلیارد و 100 میلیون نفر می رسد و تا آن زمان رشد اقتصادی نیز 2050 میلادی دو برابر سال 2010 می شود. رشد تولید ناخالص داخلی جهان نیز به بیش از 100تریلیون دلار می رسد که یک سوم آن مربوط به قاره آسیا خواهد بود.
حناچی افزود: از طرفی تا 2050 میلادی شمار کلانشهرهای دارای بیش از 10 میلیون نفر جمعیت در جهان به 22 کلانشهر افزایش می یابد که بیشتر آن در قاره آسیا خواهند بود، بنابراین همانند ژاپن باید تغییر الگوی مصرف، کاهش پسماندها با سامانه حلقه مدیریت پسماند و حفظ منابع زمین با بهبود بهداشت عمومی مورد توجه قرار گیرد.

** بیشتر آلودگی ها ناشی از مصرف انرژی است
رئیس انجمن علمی هواشناسی ایران در این همایش گفت: منابع انتشار گازهای گلخانه ای در مناطق مختلف جهان بویژه کشور ما با یکدیگر متفاوت است اما ثابت شده بیشتر آلودگی ها ناشی از مصرف انرژی است.
«علی محمد نوریان» افزود: تغییر آب وهوایی در مناطق خشک و نیمه خشک جهان همانند ایران آثار زیانبار زیادی دارد و سیل، آتش سوزی جنگل ها، افزایش دما و خشکسالی از پیامدهای آن است.
وی گفت: افزایش دی امسید کربن سبب شده است زمین بسرعت به سوی گرمایش حرکت کند و باید متناسب با میزان انتشار گازهای گلخانه ای بتوانیم برای برنامه ریزی مناسب با این پدیده مقابله کنیم.
نوریان بازنگری در راهبردها و سیاست های کلان اقتصادی را با توجه به افق رشد هشت درصدی اقتصاد ملی خواستار شد و گفت: کاهش چهار درصدی انتشار گازهای گلخانه ای که در بیست و یکمین نشست بین المللی آب و هوا در پاریس برای ایران مصوب شده کاری بسیار سخت است اما باید با اجرای برنامه های مناسب در این زمینه اهتمام ورزیم.
پنجمین همایش منطقه ای تغییر اقلیم با شعار «گرمایش جهانی زمین و کاهش آثار زیانبار آن در منطقه» با حضور کارشناسان و متخصصان داخلی و خارجی در زمینه هواشناسی و محیط زیست، روزهای پنجم و ششم بهمن ماه برگزار می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.