مدیرعامل قطار شهری مشهد گفت: با توجه به پیشرفت مناسب و عملکرد خوب قطار شهری مشهد، در ایام دهه فجر، دولت به طور رسمی مجوز آغاز عملیات حفاری خط ۳ قطار شهری مشهد را صادر می‌کند.

مجوز حفاری خط ۳ قطار شهری مشهد صادر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، کیانوش کیامرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، در رابطه با وضعیت خطوط قطار شهری مشهد، اظهار داشت: در تاریخ 5 بهمن ماه امسال حفاری خط 2 قطار شهری مشهد به طول 14.5 کیلومتر به اتمام رسید.

وی ادامه داد: مرحله بعد از حفاری، ریل گذاری است که از حدود یک ماه پیش شروع شده و طبق پیش بینی ها در یک بازه 6 تا 8 ماهه ریل گذاری خط 2 قطار شهری از انتهای طبرسی تا میدان شهدا انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در زمینه تامین زیر ساخت‌ها و برق مورد نیاز خط 2 قطار شهری گفت: طراحی سیستم برق رسانی قطار شهری به این صورت است که فقط  در صورتی که برق تمام شهر مشهد قطع شود، برق مترو نیز قطع می‌شود.

وی تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای با شرکت برق منعقد و عملیاتی شده که براساس آن هر چهار پست اصلی شهر مشهد که شامل پست فارمد، پست کوهستان، پست میدان شهدا و پست راه آهن است به صورت پوشش هم فاز به قطار شهری مشهد متصل است و در زمانی که برق منطقه‌ای در مشهد قطع شود، متروی آن منطقه با پشتیبانی پست‌های دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

کیامرز با اشاره به اینکه تونل خط 2 قطار شهری مشهد از نظر کیفیت بهترین تونل قطار شهری کشور است، افزود: احداث این تونل در مجموع 350 میلیارد تومان هزینه داشت و هم اکنون سازه ایستگاه‌های فاز اول این خط نیز به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز احداث خط 2 قطار شهری، قرارداد ناوگان‌های مورد نیاز با شرکت واگن سازی تهران و شرکت  CNR چین بسته شده و 15 عدد واگن در تاریخ 20 اسفند 94 بارگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد درباره توسعه خط یک قطار شهری به فرودگاه مشهد عنوان کرد: در تاریخ 13 بهمن  94 همزمان با دهه مبارک فجر، اتصال خط یک قطار شهری مشهد به فرودگاه انجام و ایستگاه فرودگاه شهید هاشمی نژاد افتتاح می‌شود.

کیامرز تصریح کرد: توسعه خط 1 قطار شهری به طول 4.5کیلومتر و افزایش دو ایستگاه بوستان ریحانه و فرودگاه هاشمی نژاد است که ایستگاه بوستان ریحانه تا انتهای سال جاری به بهره داری می رسد.

وی با بیان اینکه مشهد نخستین شهری در سطح کشور است که قطار شهری آن به فرودگاه متصل می‌شود، گفت: مبادی ورودی و خروجی هر شهر باید به مترو وصل شود؛ در طراحی قطار شهری مشهد این اتفاق به این صورت است که خط یک قطار شهری به فرودگاه، خط 2 قطار شهری به راه آهن و خط 3 قطار شهری به پایانه مسافربری برون شهری متصل می‌شود.

مدیرعامل قطاری شهری مشهد درباره هزینه‌های بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: هزینه اتمام خط 2 قطار شهری مشهد 2 هزار 200 میلیارد تومان برآورد شده است که تا به امروز هزار و 100 میلیارد هزینه شده و پیشرفت فیزیکی کار 54 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با هم راستایی دولت و شهرداری مشهد، هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در جهت تامین هزینه های خط 2 قطار شهری فروخته شده و با همکاری بانک توسعه صادرات 143 میلیون یورو، ارز وارد کشور شده است.

مدیرعامل قطار شهری مشهد در راستای پیگیری اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی در روند احداث خطوط قطار شهری گفت: شبکه بالاسری خط یک قطار شهری تولید اروپایی است و ما در خط یک وابستگی 100 درصدی به تولیدات خارجی داشتیم اما با توجه به عملکرد خوب تولید کنندگان داخلی در سال های اخیر، با استفاده از روش مهندسی معکوس در توسعه خط 1 قطار شهری 80 درصد  شبکه بالاسری و 50 درصد پست های برق از تولیدات ملی است.

کیامرز با اشاره به اینکه سیستم خط 2، 3 و 4 قطار شهری مشهد همانند تهران، سیستم مترویی است اظهار داشت: میانگین جا به جایی مسافر در این سه خط در بازه زمانی 10 ساعته در مجموع حدود 2 میلیون مسافر در روز خواهد بود که رشد قابل توجهی نسبت به خط یک دارد.

وی ادامه داد: خط 3 قطار شهری مشهد به طول 28.5 کیلومتر طولانی‌ترین خط قطار شهری مشهد است که انتهای قاسم آباد را به شهرک ابوذر وصل می‌کند. تونل‌های آن 40 تا 50 متر عمق دارد و هزینه‌های احداث این خط حدود 7 هزار میلیارد تومان است.

کیامرز اعلام کرد: با توجه به پیشرفت مناسب و عملکرد خوب قطار شهری مشهد، در ایام دهه فجر، دولت به طور رسمی مجوز آغاز عملیات حفاری خط 3 قطار شهری مشهد را صادر می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.