همزمان با گشایش کتابخانه فرهنگسرای «نمارسانه» درغرب کابل، پایتخت افغانستان، جمهوری اسلامی ایران ۳ هزارجلد کتاب به کتابخانه این فرهنگسرا اهداء کرد.

جمهوری اسلامی ۳ هزارجلد کتاب به کتابخانه فرهنگسرای کابل اهداء کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، کتابخانه این فرهنگسرا امروز (پنجشنبه) درزمینی به مساحت یک هزار متر مربع به بهره برداری رسید. کتابخانه این فرهنگسرا با 8 هزارجلد کتاب در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به روی علاقه مندان گشوده شد.
فرهنگسرای «نمارسانه» غیردولتی است و با سرمایه گذاری اهالی فرهنگ افغانستان ساخته شده است. موسسه غیردولتی نمارسانه که این فرهنگسرا به آن تعلق دارد، به کار تولید برنامه های تلویزیونی، فیلم های داستانی و مستند به ویژه در زمینه های فرهنگی و دینی می پردازد.
«ناصر جهانشاهی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل پس از اهدای این کتاب ها به حاضران گفت که کمک های فرهنگی ایران به این فرهنگسرا به ویژه در زمینه کتاب در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به دلیل فرهنگ و زبان مشترک دارای روابط گسترده به ویژه در حوزه فرهنگی هستند و به دلیل سه دهه جنگ در افغانستان، این کشور در زمینه های مختلف از جمله چاپ کتب با وقفه و کندی مواجه شد و جمهوری اسلامی ایران تاکنون بیش از 50 هزار جلد کتاب از جمله 44 هزار کتاب دانشگاهی در اختیار افغانستان قرار داده است.
سال گذشته نیز ایران 5 هزار جلد کتاب به حوزه های علمیه این کشور اهدا کرد.
امسال سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی ایران نیز 21 عنوان کتاب دانشگاهی در 11 هزار نسخه به چاپ رساند و برای تدریس در 36 دانشگاه دولتی و 114 دانشگاه غیردولتی افغانستان، در اختیار وزارت آموزش عالی این کشور قرار داد. مولفان اغلب این کتاب ها، استادان دانشگاه های افغانستان هستند، اما این کتاب ها در ایران مطابق با استانداردهای دانشگاهی، تدوین و به دست چاپ سپرده شد.
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی ایران و وزارت آموزش عالی افغانستان دارای یک تفاهم نامه دوجانبه برای تدوین و چاپ کتاب های دانشگاهی افغان در ایران هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.