قدس ‌آنلاین: شاید در گذشته فرد سوادی نداشت اما حداقل اشعاری از ادبا و شعرای این مرز و بوم می دانست که درس های اخلاقی و فرهنگ خاص ایرانی را گوشزد می کرد و هویت ملی و ایرانی را به رخ می کشید.

اگر به قهرمانان ملی اهمیت دهیم به اسارت فرهنگی در نمی آییم
به گزارش قدس آنلاین، مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که اسارت فرهنگی یک کشور و ملت چه تبعات و عواقب سوئی در پی خواهد داشت، اظهار کرد: پیش از پاسخ به این سوال باید دانست اسارت فرهنگی یعنی آنکه ما نسبت به فرهنگ خود بی توجه باشیم و احساس کنیم همه مسائل فرهنگی را باید از بیرون و خارج از مرزهای بومی و فرهنگی خود دریافت کنیم.

 

وی با اظهار تاسف از اینکه این مساله و رویکرد در بسیاری از موارد و محیط ما صادق بوده و عملا افراد زیادی در کشور ما دچار این بحران شده اند، ادامه داد: اسارت فرهنگی موجب می شود افراد فرهنگ خود را از دست بدهند و فرهنگ بیگانه را جایگزین کنند و وقتی این اتفاق روی داد، استقلال کشور و پایبندی به هویت ملی از دست می رود.

 

این پژوهشگر و نظریه پرداز اذعان کرد: جامعه ما نیز همچون دیگر جوامع و کشورها، آداب و رسوم ملی و خانوادگی و سنت ها و باورهای خاص خود را دارد و با آداب و رسومی که در فرهنگ غرب وجود دارد در غالب موارد تفاوت داشته و برخی از مولفه های فرهنگی آنها با ما می خواند و برخی از آنها که نیکو و بجا و شایسته است مانند نظم و دوراندیشی، به ما منتقل نشده اما زشتی ها، در پاره ای از اوقات بی بند و باری های اخلاقی غرب در فرهنگ ما رسوخ و نفوذ کرده و موجب شده ما به نسخ فرهنگی خود نزدیک شویم.

 

گلشنی روشنگری را عنصری مهم در پیشگیری از اسارت فرهنگی دانست و گفت: نباید فراموش کنیم که ما فرهنگی غنی داشتیم و هنوز نیز می توانیم بر این فرهنگ پایدار بمانیم و آن را از طریق رسانه های ملی و اهل علم تقویت کنیم.

 

وی با تاکید بر این که برنامه های آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به گونه ای باشد که جوان ها را به اصالت ملی پایبند کند، تصریح کرد: از سوی دیگر اگر ما از طریق رسانه های خود برنامه های فرهنگی در عین حال سرگرم کننده و جذاب ارائه دهیم، این موضوع توجه نسل جوان و نوجوان را جلب خواهد کرد اما از آن جا که در این محورها ما ضعیف عمل می کنیم و رسانه ها و مجلات و جراید به این نکته مهم توجه نمی کنند، جوان ها نیز جذب فرهنگ بیگانه که در قالب موارد تفریحی عرضه می شود، می شوند.

 

این استاد دانشگاه صنعتی شریف اذعان کرد: مسئولیت این امر با دولت، اهل علم و فضل و رسانه ها است که باید در این راستا روشنگری داشته باشند اما متاسفانه آموزش جنبه های اخلاقی در نظام آموزش و پرورش و دانشگاه های ما به صورت صوری و ضعیف است و آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

گلشنی یادآور شد: این در حالی است که در گذشته شاید فرد سوادی نداشت اما حداقل اشعاری از ادبا و شعرای این مرز و بوم می دانست که درس های اخلاقی و فرهنگ خاص ایرانی را گوشزد می کرد و هویت ملی و ایرانی را به رخ می کشید.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: ما باید برنامه های فرهنگی تولید کنیم که نسل جوان و نوجوانمان با سبک زندگی بزرگان کشور و سرزمین ایران آشنا شوند و بدانند سرگرمی تنها غرق شدن در بازی های رایانه ای و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و همه عمر بازی نیست و می توان درس های بزرگ از سرگذشت قهرمان های ملی داشت و از آنها درس گرفت.

 

گلشنی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه ما کمتر مشاهده می کنیم که در کشور تولیداتی از سرنوشت و سرگذشت بزرگان و ادبا و شعرا و قهرمانان خود داشته باشیم و با ساخت برنامه های جذاب، جوانان را از به اسارت رفتن فرهنگی غرب حفظ کنیم و مصون بداریم.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.