۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
کد خبر: 351152

مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: سهم کنونی زنان ایرانی در اهدای خون تنها شش درصد است.

سهم زنان در اهداء خون؟!

به گزارش قدس آنلاین، دکتر فرزین بلوچی  گفت و گو با ایرنا افزود: سالانه دو میلیون نفر در ایران برای اهدای خون به پایگاههای انتقال خون مراجعه می کنند که سهم مردان در این چارچوب 94 درصد است.
وی شاخص بین المللی اهدای خون در زنان را 15 درصد اعلام و بیان کرد: یکی از دلایل کاهش مشارکت زنان در امر اهدای خون ویژگیهای فیزیزلوژیک است اما فقدان آگاهی و ترس از ایجاد مشکل باعث شده زنان ایرانی در اهدای خون کم مشارکت داشته باشند.
مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت: ارتقا سهم زنان ایرانی در امر اهدای خون نیازمند فرهنگ سازی است، در برخی مناطق مانند غرب کشور مشارکت زنان در امر اهدای خون نسبتا مطلوب است.
وی در ادامه از اجرای طرح نذر خون در سطح کشور طی دو سال اخیر خبر داد و افزود: در قالب این طرح طی روزهای خاص مذهبی مانند عاشورا و تاسوعا ازدحام زیادی در پایگاههای انتقال خون در سطح کشور مشاهده می شود که عملا دریافت و تبدیل آن به فراورده های خونی برای همه مراجعین میسر نیست.
بلوچی ادامه داد: بدین ترتیب مردم نذر اهدای خون کرده و در پایگاه مربوطه از آنان ثبت نام می شود تا در روزهای بعد از داوطلبان فراخوان به عمل می آید.
وی از نذر خون 12 هزار نفر طی سال جاری در سطح کشورمان خبر داد و گفت: با این هدف به دنبال آن هستیم که اهدای خون هیجانی و در خارج از استانداردهای لازم، کاهش یابد.
مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: خون دریافتی با انجام عملیاتی تبدیل به فراورده های خونی می شود و اگر دریافت خون از حد توانایی بیشتر شود بخشی از آن تبدیل به فراورده های مفید خونی نمی شود و عملا هدر می رود.
بیست و نهمین اجلاس مدیران کل انتقال خون کشور به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.