۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 351762

مدیرکل امور تعاونی‌ها و نظام‌های بهره‌برداری وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۵۹ درصد وسعت کشور، قلمرو عشایر و نفوذ آنهاست و بهترین مراتع کشور در حوزه‌های عشایری واقع شده است.

  ۵۹ درصد وسعت کشور در قلمرو عشایر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محمد کریمی در کارگاه آموزشی چگونگی انتخاب تسهیل تسهیل گر و تشکیل صندوق‌های اعتبارات خرد زنان عشایر که امروز(یک اسفند)، در مرکز آموزشی امام خمینی (ره) کرج برگزار شد، اظهار کرد: عشایر به عنوان 2 درصد قشرمولد و تاثیر گذار جامعه نقش مهمی در برآورده کردن نیاز جامعه برعهده دارند، لذا اهمیت دادن به دغدغه‌های آنان باید مورد توجه دولتمردان باشد.

وی با اشاره به شاخصه‌های زندگی عشایری، افزود: یک خاستگاه فرهنگی ویژه با ویژگی‌هایی همچون صفا و صمیمیت، کارگروهی و استحکام بنیان خانواده در جامعه عشایر حکمفرماست که باید زنده نگه داشته شود.

کریمی، خواستار اعتماد کامل به جامعه عشایری و استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آنان شد و بیان کرد: تامین امکانات و حداقل‌های زندگی عشایر، سرمایه گذاری است و می‌توان آنان را در مقوله‌های زیست محیطی و منابع طبیعی به کار گرفت. درحال حاضر جامعه عشایری کشورمان بیش از 20 درصد پروتئین و 35 درصد صنایع دستی کشور را تامین می‌کند که در وضعیت اقتصادی کشور بسیار موثر هستند.

وی بیان کرد: در جوامع مختلف تصور براین است که عشایر به خصوص پس از اسکان در روستاها، روستایی هستند اما جوامع عشایری با جوامع روستایی بیش از 40 وجه تمایز در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معیشتی دارند که این موضوع به زیان جامعه عشایری تمام می‌شود.

این مسئول از تسهیل امور عشایر سخن به میان آورد و گفت: موضوع تسهیل گری امور عشایر از حدود سه سال پیش آغاز شده که توانمندسازی زنان عشایر یکی از مولفه‌های اصلی این آموزش‌ها است. تسهیل گران به عنوان رابط و پل ارتباطی بین دولت و عشایر نقش دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.