معاون وزیر نفت با انتقاد از پرداخت حجم عظیم یارانه از سوی بخش انرژی کشور گفت: سازمان هدفمندی یارانه ها هم اکنون سالیانه حدود ١٢ میلیارد دلار از سرمایه بخش انرژی کشور را دریافت می کند.

١٢ میلیارد دلار سرمایه بخش انرژی صرف هدفمندی یارانه ها می شود/بدهی ۵۰میلیارد دلاری شرکت نفت

به گزارش قدس آنلاین از وزارت نفت، «مهدی رحمتی» عصر امروز (سه شنبه) در نشست تخصصی انرژی همایش «تبیین برنامه ششم و نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی» تصریح کرد که اگر آزادسازی حامل های انرژی انجام نشود، این بخش به اهداف خود در برنامه ششم توسعه نمی رسد.
وی افزود: هم اکنون با پرداخت یارانه ها، منابع ملی کشور هدر می رود و متاسفانه افقی برای بازپرداخت آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پرداخت حجم عظیمی از یارانه ها سبب شده است شرکت های توانمند انرژی اکنون با میزان زیادی از بدهی مواجه شوند، افزود: شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر ٥٠ میلیارد دلار بدهکار است و این رقم برای صنعت برق 300 هزار میلیارد ریال(٣٠ هزار میلیارد تومان) می شود و بخش گاز و پالایش و پخش نیز به دلیل پرداخت یارانه دارای بدهی هستند.
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان اینکه سازمان هدفمندی یارانه اکنون سالی حدود ١٢ میلیارد دلار از بخش انرژی کشور خارج می کند، خاطرنشان ساخدت: این در حالی است که بخش انرژی، بخشی سرمایه بر است و با خروج این میزان سرمایه، به سختی اداره می شود.
رحمتی با بیان اینکه به تحقق اهداف برنامه ششم در بخش پتروشیمی، پارس جنوبی و تولید نفت از میدان های مشترک بسیار امیدوارم، افزود: موتور این بخش ها برای جهش بزرگ آماده است.
وی گفت: با این حال به تحقق اهداف برنامه ششم در دیگر بخش های انرزی همچون افزایش راندمان نیروگاه ها، بههینه سازی مصرف انرژی و غیره چندان امیدوار نیستم.
وی دلیل این ناامیدی را واقعی نبودن قیمت انرژی در کشور دانست و اظهار کرد: تا آزادسازی قیمت در کشور انجام نشود، بخش انرژی به اهداف خود در برنامه ششم توسعه نمی رسد.
به گزارش ایرنا، همایش «تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» و نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی «1399-1395» صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شماری از وزیران دولت و رئیس کل بانک مرکزی در محل سالن اجلاس برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.