ابراهیم جعفری وزیر امورخارجه عراق در حالی امروز چهارشنبه در سفری دو روزه به غرب آفریقا وارد الجزایر خواهد شد که مساله زندانیان الجزایری در عراق و نیز عناصر خارجی تروریستی در صدر محورهای گفت وگوهای دوجانبه خواهد بود.

عناصر خارجی تروریستی؛ محور گفتگوهای وزیر خارجه عراق با همتای الجزایری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، وزیر امورخارجه عراق به دعوت رمضان لعمامره همتای الجزایری خود به آن کشور سفر می کند.
وزارت امورخارجه الجزایر در بیانیه ای اعلام کرده است که سفر وزیر امورخارجه عراق در چارچوب روابط برادرانه میان الجزایر و عراق و راه های توسعه همکاری های دو کشور دوست انجام می شود. در این سفر همچنین مسایل مهم عربی، منطقه ای و بین المللی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
انتظار می رود در این سفر، الجزایر موضوع الجزایری های زندانی شده در عراق را به اتهام فعالیت تروریستی مطرح کند؛ زندانیانی که یکی از آنها در سال 2012 اعدام شد و 8 تن دیگر نیز به گفته الجزایری ها با تهدید اعدام روبه رو هستند.
الجزایر در سال 2012 به اعدام شهروند خود معترض شد و سفیر عراق در الجزیره را فراخواند. اکنون نیز با قوت گرفتن احتمال اعدام برخی الجزایری تبارها در عراق به اتهام همکاری با داعش، دولت الجزایر برای بازگرداندن این افراد به خاک خود و محاکمه مجدد آنها تلاش می کند.
سفر دو روزه ابراهیم الجعفری وزیر امورخارجه عراق به غرب آفریقا که از تونس آغاز و سپس به مغرب و الجزایر رسید، موضوع پیوستن شهروندان این کشورها به گروه تروریستی داعش و راه های حل این مشکل در هماهنگی با دولت عراق مورد بحث قرار گرفت.
جعفری تصریح کرد که عراق به نیابت از سایر کشورها در حال جنگ با تروریست ها است و مساله فساد برخی شهروندان پیوسته به داعش را از دولت هایی که این عناصر تروریستی شهروند آن به شمار می آیند جدا می داند.
وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: تروریست ها از برخی از این کشورها وارد عراق شده اند اما رویکرد ما به این کشورها براساس این مساله نیست اینجا ترویست هایی از کشورهای اروپایی، آمریکا و اسکاندیناوی و نیز کشورهای عربی وجود دارد و این مجرمان قبل از اینکه به عراق یورش آورده و حاکمیت آن را نقض کنند در برابر اراده و اقتدار کشورهای خود شورش کرده اند.
مغرب از جمله کشورهایی است که برخی از اتباعش در عراق و سوریه در قالب گروه تروریستی داعش فعالیت دارند و تعدادشان بیش از 1500 تن است. علاوه بر این صدها مغربی دارای تابعیت اروپایی به عراق و سوریه آمده اند.
این مقام وزارت امورخارجه عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد عراق در نبرد زمینی در سوریه علیه داعش مشارکت کند یا خیر؟ گفت: تروریسم تقسیم شدنی نیست. تروریسمی که در این کشور و یا آن کشور شکل گرفته همه کشورها را با هم تهدید می کند. مرکب تروریسم یکی است و مرکب مقابله با آن نیز یکی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.