۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 354629

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: یکی از مهم ترین نکات در مورد جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی در بدن، مصرف خوراکی مفید است. البته به این معنا نیست که بیماران مبتلا به سرطان نیازی به مصرف دارو ندارند.

خوراکی های بی نظیر برای پیشگیری از سرطان

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ سرطان یکی از بیماری های مزمن است که طی چند ده گذشته شمار مبتلایان به آن افرایش یافته است. از آنجا که این بیماری اندام های مهمی را درگیر می کند و وخامت زیادی دارد، بسیار خطرناک خواهد بود.

گرچه ژنتیک یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان است اما امروزه ثابت شده که عادات زندگی نیز در این باره بسیار تاثیرگذار هستند. همچنین قرار گرفتن در معرض مواد سمی محیط نیز احتمال خطر را افزایش می دهد. مواد افزودنی غذاهای آماده و تغییر ساختاری آنها را نیز نباید از قلم انداخت.

به دلیل اهمیت تغذیه در برابر ابتلا به سرطان چند نمونه از بهترین خوراکی های مفید معرفی می شود که بهتر است حتما در برنامه روزانه گنجانده شود.

انار

این میوه خوشمزه مقدار زیادی عناصر آنتی اکسیدانی دارد که عملکرد رادیال های آزد را متوقف می کند. رادیکال های آزاد مهم ترین منشا آسیب های سلولی هستند. مصرف منظم انار حرکت سلول های بیمار را متوقف کرده و احتمال متاستاز را کاهش می دهد.

چای سبز

مصرف چای سبز امروزه برای همه شناخته شده است زیرا علاوه بر پیشگیری از سرطان می تواند در کاهش وزن مؤثر باشد. چای سبز حاوی پلی فنول ها و دیگر آنتی اکسیدان هاست که مانع از تقسیم سلول های سرطانی می شود و احتمال پیشرفت تومور در کولون، راست روده، پانکراس، ریه، کبد و سینه را کاهش می دهد.

کلم بروکلی

یکی از سبزیجات سبز که باید یک تا دو بار در ماه مصرف شود کلم بروکلی است. شهرت این کلم به خاطر مقدار بالای فیبرهاست که مواد مضر را از روده دفع می کند. همچنین ترکیبی به نام سولفورافان دارد که به سم زدایی کبد کمک می کند و مانع از پیشرفت تومورها در قسمت های مختلف دستگاه گوارش می شود.

قهوه

مصرف قهوه تاثیرات مثبتی در پیشگیری از سرطان پوست دارد. علت این است که کافئین عملکرد پروتئینی به نام ATR که به دلیل حضور مداوم در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید به سلول ها آسیب می رساند را خنثی می کند.

سیر

این خوراکی دارویی بهترین آنتی بیوتیک طبیعی است اما درمان عالی برای مقابله با سرطان نیز محسوب می شود. ترکیبات گوگردی و مقدار بالای ویتامین ها و مواد معدنی سیر به طور فعالی در پیشگیری از سرطان های مری، ریه، کولون و معده مؤثراست.

گردو

گردو و دیگر خشکبار حاوی مولکول هایی به نام فیتوسترول هستند که گیرنده های استروژن را متوقف کرده و پیشرفت سلول های بیمار را کند می کنند. گنجاندن این خوراکی ها در برنامه غذایی به کاهش خطر سرطان های سینه، پروستات و کولون کمک می کند.

مرکبات

لیمو، پرتقال و گریپ فوروت حاوی مقدار زیادی ترکیبات محرک لنفوسیت ها هستند که با بسیاری از انواع سرطان ها مقابله می کنند.

هلو

بر اساس برخی تحقیقات، هلو خواص و ریز مغذی هایی دارد که سلول های سرطانی را در بسیاری از قسمت های مختلف بدن نابود می کند. عصاره این میوه نیز در داروهای سرطان سینه طی  سالیان آینده مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بدون اینکه به سلول های سالم آسیب برساند، سلول های مهاجم را نابود می کند.

پونه کوهی

این سبزی معطر که بسیار مورد مصرف است ترکیبی دارد که سلول های بیماری زا سرطان پروستات را از بین می برد. به علاوه، مانند یک داروی ضد التهاب و آنتی بیوتیک قوی نیز عمل می کند.

به خاطر داشته باشید که ....

فواید این خوراکی ها باعث نمی شود که در مصرف آنها زیاده روی شود. همچنین گرچه ترکیبات شیمیایی آنها مفید است اما نمی تواند بیماری را به طور کامل درمان کند.

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.