قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: فعالیت افرادی که بدون مدرک پزشکی عمومی به انجام درمان‌های طب سنتی و مکمل می‌پردازند غیر مجاز و قابل پیگیری است.

فقط پزشکان مجاز به انجام طب سنتی و مکمل هستند

رئیس دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری روز گذشته با اعلام این مطلب گفت: رسیدگی به فعالیت درمانی افراد غیر متخصص که به ارایه خدمات طب سنتی و طب سوزنی می پردازند در دستور کار نظام پزشکی قرار گرفته و توسط وزارت بهداشت پیگیری می شود.
دکتر توکل افشاری اظهار داشت: از آنجا که رویکرد مردم به طب سنتی ایرانی مناسب بوده و مورد استقبال قرار گرفته است، متأسفانه به این دلیل که از یک ساختار علمی برخوردار نیست، افراد غیر متخصص وارد این حیطه شده و به ایجاد مشکلات بهداشتی - درمانی تأثیرگذار بر سلامت جامعه منجر شده اند.
وی افزود: از این رو تصمیم بر آن شد تنها افرادی به این مهم بپردازند که مدرک پزشکی عمومی داشته و یک دوره چهار ساله را در دانشکده طب سنتی گذرانده باشند.
وی تأکید کرد: کسانی که می خواهند وارد دوره دستیاری شوند، باید مدرک پزشکی داشته و افراد غیر پزشک حق شرکت در آزمون دستیاری دانشکده طب سنتی را ندارند. به گفته او هم اکنون 58 دستیار تخصصی طب سنتی ایرانی در دانشکده طب سنتی مشهد مشغول تحصیل هستند. او در این خصوص به سه دانش آموخته این دانشکده اشاره کرد و اذعان داشت: این افراد با دریافت مدرک می توانند در مطب خصوصی یا سلامتکده‌های طب سنتی به عنوان مسؤول فنی مشغول کار شوند.
وی یادآور شد: هم اکنون کلینیک طب سنتی بیمارستان قائم(عج)، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشکده طب سنتی و یک سلامتکده در قالب درمانگاه تخصصی طب سنتی در مشهد فعالند و تأسیس دو سلامتکده دیگرهم در دستور کار قرار دارد.
او همچنین اظهار داشت: برای ارایه خدمات بهتر با توسعه درمانگاه می توان افق روشنی تبیین کرد که البته مستلزم تربیت نیروی انسانی متخصص است. وی اضافه کرد: در مجموع کلینیک‌های بیمارستان قائم(عج)، امام رضا(ع) و دانشکده، روزانه 50 نفر برای انجام طب سنتی مراجعه می‌کنند.
هم اکنون در کشور 11 دانشگاه به آموزش طب سنتی مشغولند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.