دبیرکل حزب «الطلیعه الاسلامی» در عراق ضمن «خبیثانه» توصیف کردن نقش ترکیه در این کشور، اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا نیز سیاست «یک بام و دو هوا» را در قبال عراق در پیش گرفته است.

سیاست «یک بام و دو هوای» آمریکا/اقدامات خبیثانه ترکیه در عراق

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر،حشد الشعبی یا همان نیروهای مردمی در عراق طی سال های اخیر نقش بسزایی در عرصه تحولات میدانی این کشور داشته و در طول حدود یک سال اخیر نیز دوشادوش ارتش این کشور با تروریست های داعش مبارزه کرده است. حشد الشعبی هم اکنون مورد هجمه بسیار زیاد برخی کشورهای عربی همچون امارات و عربستان سعودی قرار گرفته است و در داخل نیز با چالش هایی رو به رو شده است. در همین راستا خبرنگاران مهر گفتگویی را با «علی الیاسری» دبیرکل حزب «الطلیعه الاسلامی» در عراق و سید «حامد الجزایری» فرمانده لشکر «سرایا الخراسانی» شاخه نظامی «الطلیعه الاسلامی» انجام داده اند که مشروح آن از نظر می گذرد.

*آخرین اوضاع امنیتی در عراق به ویژه در استان های «صلاح الدین»، «نینوا» و «الانبار» را چگونه ارزیابی می کنید؟

علی الیاسری: پیروزی ها و دستاوردهایی که حشد الشعبی و مقاومت اسلامی اخیرا به دست آورده اند، تمامی نقشه های ایالات متحده آمریکا را نقش بر آب ساخت. پیروزی بزرگ پس از پیشروی به سمت صلاح الدین و مناطق واقع در مقابل آن حاصل شد، چراکه این مناطق به مثابه دروازه ای برای ورود به موصل هستند.

از سوی دیگر، آمریکایی ها از طریق مزدوران خود تلاش کردند تا الانبار به کنترل داعش درآید. در واقع در خصوص الانبار باید گفت که این استان از طریق عملیات نظامی سقوط نکرد، بلکه سقوط آن در نتیجه توطئه ای از سوی برخی فرماندهان نظامی داخلی وابسته به آمریکا اتفاق افتاد.

با این حال، رؤیای آمریکایی ها تعبیر نشد، زیرا بسیاری از بخش های استان الانبار توسط حشد الشعبی بازپس گرفته شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که درک سیاسی اهالی الانبار از حجم توطئه ای که با آن رو به رو شدند، موجب شد تا بیش از پیش با اعضای حشد الشعبی و نیروهای ارتش وحدت داشته باشند.

امروز، عراق با دشمنان متعددی مواجه است که گروهی از آنها برای تجزیه این کشور تلاش می کنند و گروهی دیگر برای ضربه وارد کردن به وحدت در میان بخش های مختلف جامعه.

از سوی دیگر، عربستان سعودی تلاش می کند تا منطقه اصلی عراق (منطقه غربی) را از این کشور جدا کند؛ منطقه ای که از قضا بسیار وسیع نیز هست. خودِ الرمادی از نظر مساحت، یک سوم خاک عراق را تشکیل می دهد.

سعودیها برای تحقق هدف شوم خود یعنی جدا کردن مناطق غربی عراق از این کشور، به شیوخ عشایر و برخی شخصیات ها در دولت عراق که که خریدن آنها با پول ممکن بود، روی آوردند. طارق الهاشمی یکی از کسانی است که سعودیها وی را با پول خریدند؛ او کسی بود که در زمان حضورش در دولت برای ضربه زدن به وحدت کشور تلاش می کرد.

آنچه که ذکر شد، بخشی از توطئه علیه عراق است. علاوه بر آمریکا و عربستان، اخیرا هم ترکیه وارد میدان شده تا بر میزان آلام مردم عراق بیافزاید.

اما در این میان وجود مقاومت اسلامی و حشد الشعبی و همچنین حمایت های لامنتاهی جمهوری اسلامی ایران و ایستادگی شجاعانه مستشارهای آن در کنار رزمندگان عراقی چیزی است که امید را به عراقی ها بازگردانده است.

در حال حاضر می توان گفت که آرزوهای آمریکا بر باد رفته و عراق کشوری آزاد و سربلند باقی خواهند ماند.

*چرا حشد الشعبی در عملیات آزادسازی شهر الرمادی مشارکت نداشت؟

علی الیاسری: به صورت واضح باید اعلام کنم که رسانه ها اینگونه وانمود کردند که حشدالشعبی در عملیات آزادسازی الرمادی شرکت نکرد. واقعیت این است که حشدالشعبی جزء حلقه های اصلی عملیات علیه تکفیریها در منطقه «الصقلاویه» در الرمادی بودند.

اکنون حشد الشعبی در حال حرکت به سمت پل «الیابانی» و جزیره «الخالدیه» در الانبار است. مزدوران آمریکایی از این موضوع به شدت احساس نگرانی می کنند، زیرا می دانند که اگر پای حشدالشعبی به آنجا برسد اولا؛ داعش دیگر در سوریه حضور نخواهد داشت و ثانیا؛ تمامی نقشه های آمریکا نابود می شود.

حشدالشعبی در رأس عملیات آزاسازی شهر الرمادی قرار داشت، اگرچه آمریکایی ها شرط کرده بودند که حشد الشعبی نباید در این عملیات مشارکت داشته باشد.

حشدالشعبی هم اکنون در منطقه «البلطیری» بوده و این منطقه، منطقه بسیار حساسی محسوب می شود. رزمندگان عراقی همچنین در «الثرثار» و دیگر مناطقی که سوپاپ امن برای تکفیریها محسوب می شود، حضور دارند.

امروز، آن دسته از عشایر عراقی ساکن الرمادی که به داعشی ها اجازه ورود به شهر خود را دادند، باید به پا خیزند و آنها را از این شهر بیرون برانند، چراکه وجود آنها (عشایر) در این شهر خیانت بزرگی به خاک عراق است.

*حضور ترکیه در شمال عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه عواملی موجب شده که ترکیه دست به اقدامات خصمانه علیه عراق بزند؟

علی الیاسری: ترکیه در عراق خبیثانه عمل می کند. ترکیه همچنین از عناصر خبیث که در منطقه هرج و مرج ایجاد کردند، حمایت می کند. تروریست های تکفیری داعش در اردوگاه های آنها آموزش می بینند و به عراق و سوریه اعزام می شوند.

ترکیه اخیرا دریافته است که تروریست های تکفیری داعش نمی توانند به آرزوهای آنکارا جامعه عمل بپوشانند. به همین دلیل است که آنها خود ترجیح دادند که مستقیما از ساز و کارهای نظامی مانند ورود به شمال عراق استفاده کنند تا شاید بدین ترتیب جای پایی برای خود در منطقه باز کنند.

در حقیقت، پروژه ترکیه در منطقه همان پروژه خبیثانه آمریکاست و این پروژه در تأسیس دولت کردها در منطقه به استثنای کُردهای ترکیه خلاصه می شود. آمریکایی ها کشورهای عربی با این پروژه موافق هستند و مأموریت اجرای آن هم برعهده ترکیه است. این دولت (دولت کردها) به مثابه اسرائیل دوم در منطقه خواهد بود.

*واکنش عراق به تجاوز ترکیه به شمال این کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

علی الیاسری: به دلیل فشارهای زیاد بر عراق، پاسخ مطلوب و مناسبی به این تجاوز داده نشد. شایسته بود که دولت عراق سفیر آنکارا در بغداد را در اعتراض به این اقدام اخراج می کرد. با این وجود، این حشد الشعبی است که پیام ملت عراق را به گوش جهانیان می رساند.

اگر ترکیه به تجاوز خود ادامه دهد، حشد الشعبی مصالح آن در عراق را هدف قرار می دهد.

*آیا شما در سوریه حضور نظامی دارید؟

علی الیاسری: ما از سال ۲۰۱۳ هنگامی که تروریست های داعش در اندیشه رسیدن به غوطه شرقی دمشق بودند، خود را به این منطقه رساندیم. خدا را شکر می کنیم که مقاومت اسلامی در این منطقه پیروز شد. پس از آن، با بیش از ۶۰۰ رزمنده وارد نبرد حلب شدیم و در شکست محاصره شهرک های شیعه نشین نقش آفرینی کردیم.

به صراحت اعلام می کنم که اکنون نیز برای مشارکت در عملیات آزادسازی «حسکه» سوریه آماده هستیم.

*چرا ایالات متحده آمریکا تلاش می کند تا از دخالت حشدالشعبی در عملیات های آزادسازی برخی مناطق در عراق ممانعت کند؟

علی الیاسری: ایالات متحده آمریکا، داعش را به وجود آورد تا بازیگر اصلی در منطقه باشد. با این وجود، حشدالشعبی و حامیان آن از جمله جمهوری اسلامی ایران تمام نقشه های آمریکایی ها را نقش بر آب کردند.

اکنون برای همگان ثابت شده است که منابع مالی داعش از سوی آمریکا تأمین می شود و حتی ایالات متحده در مواردی به صورت علنی اقدام به ارسال تجهیزات برای این گروه می کند.

آمریکا سیاست «یک بام و دو هوا» را در پیش گرفته است؛ از یک سو به افکار عمومی جهان القا می کند که به دنبال ثبات در عراق است و از سوی دیگر علیه ملت عراق توطئه چینی می کند. بسیاری از تجهیزاتی که تروریست های داعش در اختیار دارند، آمریکایی است.

*طرح ها و نقشه های آمریکا برای ضربه زدن به عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

علی الیاسری: اگر شهروندان عراقی در تله آمریکا گرفتار شوند، بدون شک پس از آن تجزیه عراق هم محقق خواهد شد. با این وجود، به برکت وجود مرجعیت و با کمک های جمهوری اسلامی ایران، عراق هر بار به یک نحو از گرفتار شدن در تله آمریکا رهایی یافته است.

آرزو می کنیم به برکت اهل بیت (علیهم السلام) و به برکت وجود مقاومت اسلامی، توطئه های آمریکا در عراق کارگر نیافتد.

*وزرای خارجه امارات و عربستان، «حشد الشعبی» را تروریست خواندند. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

سید حامد الجزایری: توطئه علیه عراق، توسط آمریکا، ترکیه و برخی کشورهای عربی طراحی شده است. از دیدگاه امارات و عربستان، هرآن کس که در راستای مقابله با این توطئه گام بردارد، تروریست است. حشد الشعبی گروهی است که توطئه های سعودیها را با شکست مواجه کرد، بر همین اساس آنها این گروه را تروریست می خوانند.

*ارتباط دولت بغداد با طوایف مختلف در عراق را چگونه می بینید؟

سید حامد الجزایری: رابطه میان حشد الشعبی و نخست وزیر العبادی کاملا واضح است. العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح است و حشدالشعبی جزئی از این نیروهای مسلح که وظیفه حفظ تمامیت ارضی کشور را بر عهده دارد.

العبادی بارها در خصوص وظایفی که باید در قبال حشدالشعبی انجام دهد، اهمال کرده است. متأسفانه اخیرا نیز برخی فشارهای اقتصادی موجب اتخاذ تصمیماتی از سوی وی شد که حشدالشعبی را تحت تأثیر قرار داد.العبادی به حشدالشعبی اهمیت کافی نمی دهد تا این گروه بیش از پیش قدرت یابد.

دکتر العبادی راه موفقی را برای تقویت حشدالشعبی و به تبع آن ملت عراق طی نکرد. گویی که او برای یک مدت زمان کوتاه، تمایل های آمریکایی ها را مد نظر قرار داد. ما شاهد بودیم که او حتی با مشارکت نیروهای مردمی در عملیات آزادسازی الرمادی مخالفت کرد و تنها با باقی ماندن جزئی از حشدالشعبی در الرمادی موافقت کرده است.

آمریکایی ها با ورود حشدالشعبی به عملیات آزادسازی موصل مخالف هستند و العبادی در قبال این مسأله سکوت کرده است. در خصوص اظهارات وزیر خارجه امارات علیه حشدالشعبی هم شاهد عکس العملی از سوی العبادی نبودیم. انتظار ما این است که العبادی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح به جسارت هایی که علیه حشدالشعبی صورت می گیرد، پاسخ دهد.

العبادی مسئول حفظ عزت و کرامت عراق است. حشدالشعبی نیز جزئی از عراق است. حشدالشعبی در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است که العبادی می تواند آنها را حل کند. با این حال، ما به خوبی آگاه هستیم که توطئه های آمریکا برای عراق با هدف تضعیف این کشور و تقویت داعش صورت می گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.