قدس آنلاین/ سرور هادیان: اینجا بازاری است که سال‌ها جای آن در خطه هنر خیز خراسان خالی بود. قدم زدن در فضای بازار مدرنی که بوی هنر می‌دهد، حس خوبی دارد. اینکه همه اهل دلان و هنرمندان را یک جا بتوانی ببینی و آثارشان را نگاه کنی و حتی آثاری که در حال خلق هستند، تماشا کنی، حس خوبی دارد. اینجا بازار هنری و سوغات فرهنگی بهار فیروزه‌ای مشهد در میدان شهداست که بتازگی در مشهد افتتاح شده است.

 جای  خالی هنر بر دیوار خانه‌ها

نخستین بازار هنری و سوغات فرهنگی بهار فیروزه‌ای مشهد  که در دو فاز هنری و سوغات فرهنگی است، دارای 70 غرفه در 14 زمینه هنری از دوم تا 30 فروردین ماه در میدان شهدای مشهد برای بازدید علاقه‌مندان دایر شده  است. اما خوشبختانه گویا برای تمدید این بازار خبرهای خوبی در راه است.
در نخستین نگاه درمی یابم که  این نمایشگاه آثار هنری را  در دو بخش صنایع دستی و تجسمی ارایه می‌شود که بخش صنایع دستی این بازار شامل قالیبافی، معرق، کاشیکاری و هنرهای سنتی مانند دوردوزی و قلم‌نی و... است.  همچنین آثار هنری در بخش تجسمی شامل عکس، خطاطی، نقاشی، نقاشی خط، آبرنگ و تذهیب است. در این نمایشگاه استادان مجرب هر رشته هنری به ساخت آثار هنری خود مشغولند و مردم با خرید آثار هنری می‌توانند با مراحل آفرینش آثار نیز توسط این استادان آشنا شوند.

یک حرکت فرهنگی
مدیر داخلی بازار هنری و سوغات فرهنگی بهار فیروزه‌ای مشهد درباره این بازار می‌گوید: این بازار به همت سازمان فرهنگی شهرداری مشهد و در راستای یک کار فرهنگی است که همه به این نتیجه رسیدیم که مشهد متأسفانه یک بازار و یا یک نمایشگاه دایمی ندارد .
محمد پویان در پاسخ به این پرسش که احتمال تمدید این بازار وجود دارد نیز تصریح می‌کند: این بازار از دوم تا 28 فروردین دایر است، اما امیدواریم با تمدید آن امکان حضور زائران را نیز در تابستان داشته باشیم . وی درباره استقبال از این بازار خاطرنشان می‌کند: مکان این بازار به صورت جزیره‌ای است و بیشتر بازدیدکنندگان، رهگذران بودند، البته امیدواریم با اطلاع‌رسانی بهتر بتوانیم در شناساندن برخی از هنرهایی که متاسفانه در حال فراموش شدن هستند، از جمله هنر نقاشی قهوه خانه‌ای گام‌های خوبی برداریم و برای رسیدن به این مهم با آموزش و پرورش برای بازدید دانش‌آموزان و همچنین دانشجویان می‌توان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.

جای خالی بازار هنر در مشهد
 پویان با تأکید بر اهمیت بازار دایمی برای آثار هنرمندان  می‌گوید: سال‌هاست  مسافران و مردم  اصفهان می‌دانند در میدان امام همه هنرمندان تجمع کرده اند و هرکسی بخواهد صنایع دستی تهیه کند، می‌داند باید به کجا مراجعه نماید اما متأسفانه در مشهد هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.  

 بازار فیروزه‌ای در گام دوم واگذاری
دبیر ستاد برگزاری نخستین بازار هنر و سوغات فرهنگی مشهد از فراخوان مرحله دوم بازار فیروزه‌ای خبر می‌دهد و می‌گوید: به منظور ایجاد فرصت مجدد به تمام هنرمندانی که به دلیل تعطیلات نوروز امکان حضور در بازار فیروزه‌ای نداشته‌اند، مرحله دوم واگذاری‌ها برگزار می‌شود.
محمود واعظی ارتقای اقتصاد هنر را از اهداف این بازار عنوان  می‌کند و می‌ افزاید: آغازین روزهای سال نو و همزمان با نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، نخستین بازار هنر و سوغات فرهنگی مشهد افتتاح شد.
وی تصریح می‌کند: بازار فیروزه‌ای با هدف حمایت از هنر بومی در دو بخش صنایع دستی و هنرهای تجسمی و ارتقای اقتصاد هنر در فضایی مناسب درعرصه میدان شهدا ایجاد شده است.
واعظی درباره دومین مرحله فراخوان هنرمندان مشهد خاطر نشان می‌کند: هنرمندان رشته‌های هنرهای تجسمی شامل نقاشی، نگارگری و خوشنویسی، هنرمندان صنایع دستی شامل بافته‌های داری و غیر داری، رو دوزی‌های سنتی، هنرسفال، سرامیک و کاشی سنتی، شیشه و آبگینه، هنرمندان صنایع دستی سنگی، فلزی، چرمی، چوبی و حصیری، هنرمندان نساجی و پوشاک سنتی و سایر رشته‌های هنری می‌توانند حداکثر تا 18 فروردین ماه مراجعه کنند و فرم درخواست غرفه را تکمیل کنند.
دبیر ستاد برگزاری بازار فیروزه‌ای اذعان می‌دارد: هنرمندانی که تمایل به عرضه و فروش مستقیم آثار خود و دریافت غرفه به صورت رایگان دارند، با مراجعه به پذیرش بازار فیروزه‌ای واقع در میدان شهدا جنب شهرداری مشهد و تکمیل فرم‌های مربوطه نسبت به انعقاد قرارداد واگذاری غرفه اقدام کنند و غرفه‌ها 19  فروردین ماه، تحویل داده خواهد شد. وی می‌افزاید :هر حرکتی یک کارکرد خاص خودش را دارد و برخی حرکت‌ها، توجه به یک اتفاق است تا رقم خوردن آن. به هر حال یک مدل از بازار هنر با سبک امروز و با توجه به هنرمندان و آثارشان باید دایمی باشد.
 وی تصریح می‌کند: شاید این بازار نخستین بازارهنر و سوغات  فرهنگی باشد، اما می‌تواند دومین، سومین، چهارمین و... نیز اتفاق بیفتد.
واعظی می‌گوید: آنچه که در بازارهای دنیا می‌بینیم، ابتدا بازارهای منقطع یا بازه زمانی کوتاه و بعد تبدیل به فروشگاه‌های بزرگ هنری می‌شود، بنابراین شاید بازار فیروزه‌ای بتواند یک حساسیت زایی نسبت به مقوله اقتصادی هنر باشد و این به نوعی  می‌تواند هم برای مسؤولان و هنرمندان و مردم دغدغه‌ای بشود.

جای خالی هنر در سبد خانواده ها
وی ادامه می‌دهد : سالانه میلیون‌ها تومان صرف خرید هدایا می‌شود که متأسفانه برخی از آن‌ها خارجی هستند، بنابراین می‌توان به این موضوع جدی نگریست و از سویی این موضوع را نیز فرهنگ سازی کنیم که جای هنر در دیوار‌های خانه‌ها خالی است و در واقع باید در سبد خانوار به مقوله هنر توجه کرد. البته در آینده وقتی از  کلمه هنر  نام برده می‌شود، باید واژه اسلامی را هم به آن افزود و باید ما تولیداتی را سوغات فرهنگی بدانیم که در واقع مزیت فرهنگی شهرمان همین نیز هست.  او خاطر نشان می‌کند: بازتاب برگزاری این گونه بازار‌ها در این است که هنرمند می‌تواند ذایقه مردم را بشناسد که چه می‌خواهد و افزون بر حفظ جایگاه هنر، هنر در چرخه اقتصادی نیز وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.