۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
کد خبر: 368939

واهب نصیری

راه شناسایی دهک‌های پر درآمد

از زمان تخصیص و پرداخت یارانه‌ها بیش از پنج سال می‌گذرد. در این ایام چالش فراوانی میان مسؤولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس و سایر مسؤولان نظام در چگونگی پرداخت یارانه‌ها وجود داشته است.
در تمامی نظام‌های اصلاح یارانه، در صورت توزیع مستقیم یارانه سه اصل محدود بودن جمعیت، محدود بودن به لحاظ زمانی و متنوع بودن روش‌های پرداخت رعایت می‌شد. اما در کشور ما تمام این اصول نادیده گرفته شده و یارانه از نوع فقط نقدی، بدون محدودیت زمانی و برای همه در نظر گرفته شد.
حال برای اصلاح این وضعیت با وجود اینکه اختیاراتی از سوی مجلس به دولت داده می‌شود تا از پرداخت یارانه پر درآمدها جلوگیری شود، اما با این همه دولت توان کافی را در قطع یارانه های این طبقه از مردم را دارا نیست تا اینکه موضوع در بودجه سال 1395 در دستور قرار می‌گیرد تا دولت محدوده درآمدی مشخص را برای پرداخت تعیین کند.
گذشت بیش از پنج سال از زمان پرداخت یارانه ها، فرصت مناسب و کافی برای مدیریت اجرایی کشور بود تا زیر ساخت‌های لازم را در زمینه‌های نرم افزاری برای شناسایی دهک‌های درآمدی آماده و موضوع بسیار مهم یارانه‌ها را که از نظر میزان رقم ریالی آن بسیار قابل ملاحظه است، در دستور کار قرار دهد که به نظر می‌رسد، در این بخش رفتار مورد انتظار تحقق نیافته است.
توصیه بر این است، بهره مندی از تجربه دیگر کشورها که موفقیت ارزنده ای در شناسایی پردرآمدها داشته‌اند و دراین زمینه عملکرد شفافی از خود بروز داده‌اند، قابل استفاده و بهره برداری قرار گیرد.  خوشبختانه بستر و زیر ساخت نرم‌افزاری این تجربه در کشور ما فراهم است و فقط اراده مسؤولان نیازمند اجرای آن است.
این تجربه با اتصال نظام مالیاتی و بانکی کشور به سازمان هدفمندی یارانه‌هاست که می‌تواند ختم کلام تمامی چالش‌ها در اجرای صحیح شناسایی دهک‌های گوناگون درآمدی در کشور باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    1 0
    پس آقای کارشنا چرا مسئولین عالی رتبه ما همیشه در صحبتها کیران را فراتر از دیگ کشورها میدانند و همیشه از بهترین بودن ما به سبب اسلام شیع سخن میگویند و نا کار آمدی دیگر کشورها را به سبب داشتن دینی به غیر از دین ما میدانند .ولی جالب اینکه 70درصد صحبتهای کارشناسان خارج از چرخه دولت هستند 80درصد سیستم اداره کشورهای خارجی را درست و قانونمند و انسان دوستانه میدانند وجالبتر از این اینکه مسئولین هیچ موقع از علم اینگونه کارشناسان استفاده نمیکنند و فقط آنها را در رسانه اعلام میکنند تا سوپاپی برای تخلیه اعتراضات روحی مردم باشد تا اعتراضات فیزیکی فردم نمودار نشود