قدس آنلاین// طیبه مروت: وزارت خارجه پس از ۳ماه اولین گزارش خود از اجرایی شدن برجام را تقدیم مجلس کرد. در این گزارش که در رسانه‏ها منتشر شد، روز گذشته در صحن علنی مجلس با انتقاد نماینده مردم تهران مواجه شد.

«گزارش برجام» به دنبال صورت شیر است یا افشای روباه؟

حمید رسایی در تذکر خود به دو نکته اشاره کرده است که قابل توجه است، اولاً مشروعیت اجرای برجام به امضای رهبری است و ثانیاً وزارت امورخارجه متن برجام را کپی کرده و به عنوان گزارش به مجلس ارایه داده است. ضعف ساختاری و وجود ابهام از جمله ایرادهایی بود که نماینده مردم تهران در مجلس در تذکرخود به آن اشاره کرده بود. به عقیده رسایی آنچه به عنوان گزارش به مجلس آورده شده است، خسارت محض است و بهتر است مجلس گزارش وزارت خارجه را بازگرداند زیرا آن گزارش کلی و بی‌فایده است.
آنچه این نماینده مجلس در تذکر خود بیان کرده است تنها یک روی
سکه‏ای است که این روزها در هر محفلی برای یافتن «شیر» یا «روباه» بین آسمان نقد و زمین تأیید نقل مجالس شده است.
اجرایی شدن برجام که رئیس جمهور آن را آفتاب تابان دولتش می داند، برگ برنده دولت یازدهم است. اما عهد شکنی طرف غربی، بخصوص آمریکا در جریان اجرای برجام موجب شده تا افرادی از درون دولت به شکست برجام اذعان کنند؛  دوماه پیش «صالحی» و در هفته جاری «سیف». اینکه برجام «تقریبا هیچ» دستاوردی برای ایران نداشته، اعترافی است که شاید به مذاق روحانی خوش نیاید اما واقعیتی است که از بدنه دولتش به بیرون درز کرد.
امیدواریِ دولت در اجرایی شدن برجام را ظریف در گفت وگو با مجله آلمانی اشپیگل تکرار کرده و به خبرنگار آن گفته بود که توافق‌نامه هسته‌ای در ‏صورتی پایدار خواهد ماند كه مردم ایران بتوانند نتایج آن را لمس كنند.‏
به گفته وزیر امورخارجه ایران اگر می‌خواهیم كه این توافق در درازمدت پایدار بماند، ‏باید در این رابطه سرمایه‌گذاری شود، زیرا روشن است كه مردم ایران می‌خواهند نتایج آن را ببینند.
رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای گفته بود که ما از آمریكایی‌ها فقط یک چیز می‌خواهیم و آن اینكه دخالت نكنند. آمریكایی‌ها باید از ‏ توافق مشترك حمایت کنند. ما بیش از ۳۰ ماه فشرده‌ترین مذاكرات را انجام نداده‌ایم كه الان بخواهیم با یک سند توخالی روبرو باشیم.‏
این سخنان ظریف در حالی بیان شده است که در جریان دیدار وزیر خارجه با فدریكا موگرینی(مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) او از مزاحمت های آمریکایی ها در اجرای برجام سخن گفت. مزاحمتی که علاوه بر ممانعت از معامله با دلار برای تجار ایرانی به ماجرای تحریم های موشکی نیز می رسد و دولتمردان آمریکایی از تمدید تحریم های جدید به بهانه آزمایش های موشکی سخن می‏گویند هرچند این سخنان علاوه بر مغایرت با شروط رهبری برای پذیرش برجام، واکنش سیاستمداران داخلی را برانگیخت و رییس جمهور و وزیر خارجه را برآن داشت تا اعلام کنند که توان دفاعی ایران مذاکره بردار نیست، موگرینی نیز در همان نشست خبری گفت که آزمایش موشکی نقض برجام نیست.
با همه این تفاسیر و اعتراف دولتی ها به کارشکنی و نقض برجام توسط آمریکا، ارایه گزارشی که کلیاتی بدون شرح در آن بیان شده به نام گزارش سه ماهه که باید پیشرفت اجرایی شدن را خبر می داد، چه پاسخی دارد برای سؤال مردم که برجام چه دستاوردی در اقتصاد و زندگی مردم داشته است و موعد اجرایی شدن وعده های برجامی دولت کی فرا خواهد رسید؟ آیا مردم روی شیر سکه برجام را خواهند دید یا صورت روباه را؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.