به گزارش قدس آنلاین از همدان ؛ بابک کریمی، معاون فنی مرکز بهداشت همدان که در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی این شهرستان سخن می گفت با اشاره به فرا رسیدن هفته سلامت، خاطر نشان کرد: در ایران یکم تا هفتم اردیبهشت به نام «هفته سلامت» نامگذاری شده که برنامه‌های مختلفی طی این هفته برگزار خواهد شد.

بیش از ۱۰ درصد از افراد ۲۵ تا ۷۰ سال در معرض دیابت

وی گفت: یکم اردیبهشت با شعار «عزم ملی برای تحقق اهداف سند بیماری‌های غیر واگیر»، دوم اردیبهشت «بهداشت عمومی»، سوم اردیبهشت «فعالیت بدنی، ورزش و سلامت»، چهارم اردیبهشت «غلبه بر دیابت با تحرک و تغذیه سالم»، پنجم اردیبهشت «سلامت، نقشغذا و دارو»، ششم اردیبهشت «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در حوزه سلامت»، هفتم اردیبهشت «آموزش، خودمراقبتی و سلامت» به عنوان روزشمار هفته سلامت نامگذاری شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به افتتاحیه برنامه هفته سلامت در مدرسه ریحانةالنبی، گفت: برنامه پیاده‌روی کارکنان دانشگاه و خانواده‌های آنها، برگزاری مسابقه بومی، برنامه نمادین پاکسازی محوطه امامزاده محسن(ع) و نمایشگاه غذا در مرکز بهداشتی درمانی ولیعصر (عج) از جمله برنامه‌های هفته سلامت است.
وی با اشاره به شعار امسال هفته سلامت، بیان کرد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته بیماری‌های واگیر در کشور کنترل شده است، اما آنچه برای آینده پیش‌بینی می‌شود سونامی بیماری‌های غیر واگیر است.
کریمی با اشاره به افزایش ابتلا به بیماری دیابت در کشور گفت: در بین جمعیت 25 تا 70 سال 11.37 درصد پیش‌بینی شیوع بیماری دیابت را در کشور داریم که البته 30 درصد این جمعیت از بیماری خود مطلع نیستند و به همین منظور سند 10 ساله در کنترل این بیماری تنظیم شده است.
وی با اشاره به اینکه 100 میلیون نفر سالانه در جهان به دلیل بیماری دیابت قطع عضو می‌شوند، افزود: به دلیل اهمیت کنترل بیماری دیابت امسال را سال «غلبه بر بیماری دیابت» نامگذاری کرده‌اند که باید به این موضوع توجه خاصی شود.
معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان همدان به اهمیت جداسازی پسماند بیمارستانی از زباله‌های عادی اشاره کرد و گفت: طبق قانون مدیریت پسماند، برنامه‌ریزی در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به هزینه بالای دستگاه بی‌خطرساز زباله‌های بیمارستانی، مطب‌ها و کلینیک‌ها، خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها در بیمارستان‌ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی همدان راه‌اندازی شده است.
کریمی ادامه داد: در خصوص مطب‌ها و کلینیک‌ها قرار بر این بود، سازمان مدیریت پسماند آنها را با همکاری بخش خصوصی نصب و راه‌اندازی کند.
وی با اشاره به تهیه سند راهبردی سلامت سالمندان گفت: برنامه ملی تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمندان در سال 90 تنظیم شده که دارای سه کمیته رفاه، منزلت‌ و سلامت است.
معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه 700 میلیون جمعیت جهان را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهند، افزود: این تعداد در سال 2020 به یک میلیارد نفر خواهد رسید.
وی طبق سرشماری‌های صورت گرفته در ایران گفت: در سال 75، 6.3 درصد جمعیت و در سال 85، 8.3 درصد جمعیت ایران را بالای 60 سال تشکیل می‌دادند که پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 این تعداد به 24.9 درصد برسد.
کریمی با بیان اینکه اگر جمعیت بالای 60 سال کشوری به 20 درصد برسد آن کشور سالمند نامیده می شود، افزود: طبق سرشماری سال 94 از بین جمعیت 672 هزار و 244 نفر در همدان به ازای هر 10 نفر یک نفر بالای 60 سال بودند که یک این هشدار است.
وی با بیان اینکه باید برای این قشر تمهیدات خاصی در نظر گرفته شود، در پایان از آغاز سوئیچ واکسیناسیون فلج اطفال از چهارم اردیبهشت ماه در همدان خبر داد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.