قدس آنلاین/فاطمه معتمدی : بالا بودن هزینه تست و بازدید سالانه ترازوهای واحدهای صنفی انتقاد برخی کسبه را به دنبال داشته است.

 تست ترازوها صدای متصدیان واحدهای صنفی را در آورد

متصدی یک سوپر مارکت در مشهد با بیان اینکه هر ساله ترازو و وزنه‌های مربوط به واحدهای صنفی توسط سازمان استاندارد ارزیابی و تست می شود، می‌گوید: با این حال برای این کار که دقایقی بیشتر طول نمی‌کشد، هزینه 9 هزارتومانی برای ترازوی‌های دیجیتال و 6 هزارتومان برای ترازوی های سنگی باید پرداخت  که  رقم زیادی است.

 لزوم جریمه فرد خاطی
علیزاده می‌افزاید: نکته جالب این است که در این بازرسی و تست  بین واحدی که با ترازوی سالم کار می کند با فردی که ترازویش درست نیست، تفاوتی وجود ندارد. به عبارت دیگر به صاحب واحد صنفی که با ترازوی سالم کار می کند، برگه تأییدیه داده می شود و به واحد صنفی که ترازوی سالمی ندارد نیز مهلت داده می شود و بعد از رفع عیب به او نیز این تأییدیه داده می‌شود، در حالی که باید این فرد جریمه شود.
وی تصریح کرد: در واقع باید هزینه انجام تست سالم بودن ترازو از واحدهایی که ترازوی سالمی ندارند، اخذ شود. چرا باید فردی که رعایت می کند، هزینه را بپردازد؟
رجبی یکی دیگر از فروشندگان مواد غذایی نیز که سابقه 10 ساله فعالیت می‌گوید: این کار و تست ترازو در حیطه وظایف اداره استاندارد است چرا واحدهای صنفی باید هزینه آن را بپردازند؟
وی می‌افزاید: قبلاً این کار توسط بازرسان استاندارد انجام می‌شد، اما اکنون چند سالی است که کار به بخش خصوصی واگذار شده است و این افراد برای انجام تست ترازو که نیم ساعت هم زمان نمی برد، هزینه 6 تا 9 هزارتومانی دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه بارها گلایه ما نسبت به بالا بودن هزینه تست ترازوها به اداره استاندارد منتقل شده است، اظهار می‌دارد: با این حال پاسخ استاندارد این است که این تعرفه ها از تهران تعیین شده است!
وی با اشاره به بالا بودن هزینه تست ترازوها می‌گوید: با توجه به اینکه تعداد واحدهای صنفی زیادی در حرفه های مختلف از جمله سوپر مارکت و میوه فروشی از ترازو استفاده می کنند، لذا دریافت مبلغ بین 6 تا 9 هزار تومان برای تست ترازو رقم بالایی است.

 کارایی و بازدارندگی ندارد
جلالیان یک متصدی دیگر نیز اظهار می‌دارد: به نظر من تست و بازرسی  ترازوها کارایی و قدرت بازدارندگی لازم را ندارد و اگر واحدی به  دنبال انجام کار خلاف باشد، می تواند بعد از انجام این تست و دریافت برگه تأییدیه و نصب آن در معرض دید عموم ترازوی خود را دستکاری کند.
وی می‌افزاید: بهترین راهکار این است که در بازرسی اگر ترازو درست نبود، صاحب آن واحد صنفی جریمه و هزینه انجام تست بازرسی نیز از او اخذ شود و این روش قدرت بازدارنگی دارد.
وی تصریح می‌کند: با این حال اکنون بین فردی که  با ترازوی سالم کار می کند با کسی که ترازوی دستکاری شده دارد، فرقی وجود ندارد و از هر دو هزینه یکسان اخذ می شود و فقط به واحد صنفی دارای ترازوی مشکلدار مهلت رفع عیب داده می شود!
 لزوم استفاده از ظرفیت اتحادیه ها
وی اظهار می‌دارد: دیگر اینکه انجام این کار باید به اتحادیه صنف مربوطه واگذار شود، واحدهای صنفی سالانه حق عضویت قابل توجهی دریافت می کنند، بدون اینکه خدمات خاصی بجز تمدید پروانه فعالیت ارایه دهند. بنابراین بهتر است، انجام تست ترازو توسط اتحادیه انجام شود و هزینه ای از اعضا گرفته نشود.

  مخالف دریافت هزینه تست هستیم
سرپرست اتحادیه خوار و بار و لبنیات مشهد نیز تصریح می‌کند: مخالف دریافت هزینه از واحدهای صنفی برای تست سلامت ترازو هستیم و معتقدیم، از آنجایی که انجام این بازرسی و تست در حوزه وظایف استاندارد است، هزینه آن را نیز باید این اداره
بپردازد.
باقر بلوچی در گفت وگو با خبرنگار ما می‌افزاید: تاکنون شمار زیادی از اعضای تحت پوشش اتحادیه خواروبار و لبنیات مشهد نسبت به پرداخت 6 تا 9 هزارتومانی برای تست ترازو گلایه و اعتراض داشته‌اند.
وی تصریح می‌کند: موضوع مهم تر اینکه اول باید ترازو چک شود تا اگر مشکلی داشت، بعد بررسی و هزینه آن دریافت شود.
وی با اشاره به بالا بوده هزینه انجام این بازرسی و تست‌ها می‌افزاید: قبلاً این رقم 5 هزار تومان بود، اما از اواسط سال گذشته به 6 و 9 هزار تومان برای ترازوی سنگی و دیجیتال تغییر و افزایش یافت.
وی در این خصوص که چرا اتحادیه در امر بازرسی و تست ترازو ورود نمی کند، می‌گوید: اتحادیه نمی تواند در این کار وارد شود، بلکه برابر قانون اداره استاندارد متولی آن است.
وی با اشاره به وجود 6 هزار واحد صنفی در مشهد تحت پوشش اتحادیه خواروبار و لبنیات تصریح می‌کند: شمار زیادی از این افراد معتقدند که هزینه دریافتی اکنون برای انجام این کار غیرعادلانه است و ضرورت دارد که استاندارد متقبل این هزینه‌ها شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.