۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
کد خبر: 377604

قدس آنلاین/ مهدی کاهانی مقدم: موتورسواران متخلف که بیشتر آنان را جوانان و نوجوانان کم سن و سال تشکیل می‌دهند و از موتورسیکلت بیشتر به عنوان یک وسیله تفریحی استفاده می‌کنند، خیابانها، پیاده روها و اماکن عمومی را به جولانگاه خود تبدیل کرده‌اند.

جولان موتورسواران را چاره‌ای باید

این عده بدون توجه به قوانین و مقررات، با سرعت‌های غیرمجاز و انجام حرکات نمایشی، به حریم عبور و مرور شهروندان تجاوز می‌کنند و امنیت جانی و سلامت مردم را مورد تهدید جدی قرار می‌دهند.
بنا به گفته فرماندهان نیروی انتظامی و مسؤولان پزشکی قانونی، موتورسواران نقش قابل توجهی در ایجاد سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن در سراسر کشور دارند.
رئیس مركز اطلاع ‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ دو سه روز قبل اعلام کرد که 40 درصد تصادفات فوتی در شهر تهران طی سال گذشته، مربوط به موتورسواران بوده و آمار اعلامی ازسوی مسؤولان دیگر استانها نیز مشابه یا نزدیک به همین رقم است. کما اینکه کمی پیشتر جانشین معاون هماهنگ‌کننده فرمانده ناجا با اشاره به تردد بیش از 5/10 میلیون موتورسوار در کشور گفت: بیش از ۲۵ درصد تصادفات مربوط به موتورسیکلت است.
این مسأله تا آنجا اهمیت یافته که نیروی انتظامی همه ساله با اجرای طرح‌های ویژه، برخورد شدید با موتورسواران متخلف را دردستورکار خود قرار داده و سالانه میلیونها موتورسیکلت را توقیف و به پارکینگ‌ها منتقل می‌کند.
با این وجود به نظر می‌رسد هیچ تغییر محسوسی در این حوزه رخ نداده و تهدید موتورسواران همچنان به قوت خود باقی و در برخی موارد حتی رو به فزونی گذاشته است.
برخی از کارشناسان این اتفاق را ناشی از وضعیت اقتصادی مردم دانسته و معتقدند که باتوجه به افزایش قدرت خرید جوانان، امروزه روند رو به رشد تعداد موتورسواران را نسبت به گذشته شاهد هستیم که این مسأله به خودی خود عامل مهمی برای ازدیاد آمار تصادفات موتورسواران و تلفات ناشی از آن شده است.
برخی دیگر از صاحب نظران، همانند رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اجرای مقطعی و ناقص طرح‌های پلیس را زمینه ساز تداوم و افزایش تخلفات موتورسواران می‌دانند و خواستار دایمی شدن این قبیل برخوردها با متخلفان هستند.
به گفته عزیزی از عمده مشکلاتی که در رابطه با اجرایی شدن این قبیل طرح ها در کشور  وجود دارد، اجرای ضعیف یا مقطعی آنها از سوی مسؤولان است که استمرار چنین رویه ای موجب افزایش تخلفات و بی اعتمادی شهروندان می‌شود. درحالی که این افراد با حرکات غیرقانونی و سبقت‌های خطرناک، سلامت خود و دیگران را به مخاطره می‌اندازند و استمرار برخوردها، در جلوگیری از بروز تخلفات بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
این نماینده مجلس به هشدار فرمانده ناجا که «تردد 29میلیون موتور و خودرو در کشور سلامت مردم را تهدید می‌کنند»، نیز واکنش نشان داده به ویژه آنکه به گفته سرداراشتری؛ وسایل نقلیه موتوری علاوه بر ایجاد آلودگی هوا، خسارت‌های دیگری همچون تلفات چشمگیر در تصادفات نیز به بار می‌آورند و این كه موتورسیكلت از لحاظ ایمنی و تعادل، حداقل استانداردهای لازم را دارد و بخش بزرگی از ناهنجاری‌ها در حوزه ترافیك، مربوط به موتورسواران است.
به باور رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی، در کاهش آلودگی هوا مؤثر است.
هرچند با اظهارات این عزیزان موافقیم و معتقدیم جلوی ضرر را از هرکجا بگیریم، منفعت است و جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی پیشنهاد خوبی در راستای حفظ محیط زیست و کمک به سلامت جامعه است، اما به نظر می‌رسد در این زمینه آنچه دارای اهمیت بیشتری است، اتخاذ تدابیر و راهکاری علمی و عملی برای کاستن از تخلفات حادثه ساز و تصادفات منجر به فوت و جرح موتورسواران در سراسر کشور است که امروزه سهم بزرگی را در این حوزه به خود اختصاص داده‌اند.
این درحالی است که به دلیل فراوانی، ارزانی و سهل الوصول بودن این وسیله برای اقشار مختلف، درکنار ضعف فرهنگ استفاده درست و منطقی از موتورسیکلت، از دلایل افزایش سهم این قشر در آمار تصادفات بوده است.
وجود برخی کاستی‌ها همچون قوانین و مقررات به روز در مورد تردد موتورسواران، آنچنانکه برای سایر وسایل نقلیه موتوری پیش‌بینی و تدوین شده است، و به تبع آن پیش بینی جریمه و مجازات متناسب برای متخلفان، برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب و روزآمد قبل از اعطای گواهینامه رانندگی، از دیگر دلایل به وجودآورنده وضعیت کنونی به شمار می‌آید که ضروری است مسؤولان مربوطه هرچه سریعتر نسبت به اصلاح این وضعیت اقدام کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.